Hur funkar det med fläktar och vattenkylning

Permalänk
Medlem

Hur funkar det med fläktar och vattenkylning

Hej,

Blir lite nyfiken på det här med vattenkylning och då på 240mm variant. Men hur funkar det med fläktar egentligen, det ska ju vara 2st 120mm fläktar så långt har jag förstått. Men är båda riktade att blåsa luften igenom elementet och ut ur lådan eller hur funkar det, för är det så så måste det ju även finnas andra fläktar som jobbar med att få in luften i chassit.

Är totalt okunnig inom området så kan inga termer eller något än så får be om ursäkt om jag någonstans för mig med fel termer

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Du kan ha dom som du vill i princip. Beror lite på utformning. Jag kör mina i top, närmast chassit och suger in luft i lådan sen genom radiotorn. Man kan både push och pull eller både och med fläktar på båda sidorna av radiatorn. Om du kollar på youtube hur man installerar en h100i till exempel kan du se olika utförandet. Men oftast vill man ha mer inblås i chassit än utblås för att minska dammsamlingar. Har man fläktar i push och trycker genom radiatorn ut ur chassit får man svårare att rengöra. Jag får bara dammsamling i top vid fläkten, kör fläktfilter också. Enkelt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Det är endast några graders skillnad om ens d på push vs pull.

Permalänk
Medlem

Ok, har ett Fractal design node 605 chassi, har inte mätt något för att se om det får plats men om det skulle bli verklighet så tänkte jag en konfig med ett slutet push pull system på ena sidan för cpu kylning och andra sidan på chassiet kommer upptas för nätagg ut och en vanlig luftfläkt för att mata luft till ett grafikkort med referensdesign. Med denna konfig kommer jag alltså inte använda några fläktar i bak på chassiet utan bara använda grejer på sidorna.

Antar att radiatorerna bidrar till en viss ljuddämpning men hur mycket behöver jag oroa mig för pumpljud, även chassit är ju ljuddämpat.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Avstängd

Min h100i är jättetyst. Har bytt ut fläktarna till tystare noctua. Datorn hörs, men är i min mening perfekt tyst då jag oftast har headset på mig. Tycker andra fläktar låter mer än pumpen i alla fall

Visa signatur

Mr. Scriptman