ASUS Xonar D1 & Audio Center

Permalänk
Medlem

ASUS Xonar D1 & Audio Center

Hej!

Jag har försökt och jag har lyssnat tills jag "hör i höre", nu vänder jag mig till er. Hur i hela helsike ska det vara inställt för att få bäst positionering/"surround effekt" i spel med hörlurar? Rätt inställt helt enkelt. Kortet har ju även den där uber Dolby Live! (eller vad det heter) men det kanske bara var för när jag hade datorn kopplat till hemmabion? Lurarna är ett par Tt eSPORTS Shock Gaming Headset vilket troligtvis inte har någon som helst betydelse men ändå, kommer troligen bytas mot ett par Qpad QH-90 i framtiden.

Bilder:

Så är det inställt nu och funkar väl tror jag, eller ska jag ha två kanaler med valda som jag läst något om?

Så ser det ut om jag klickar på frågetecknet bredvid antal kanaler.

Har bökat med detta flera gånger och förvirringen blir bara värre och värre för varje gång. En av anledningarna till att jag köpte kortet för ett tag sedan var som sagt att hemmabion skulle kopplas in med toslink och att man behövde Dolby Live. Numera använder jag dock headset och har läst mig till att det räcker med två kanaler för att få "surround"/positionering och allt vad det heter.

Hjälp uppskattas innerligt innan jag blir galen!

/Förvirrad Micke

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

När jag hade det där kortet och spelade mycket fps spel och kollade film, körde jag alltid med 2 channel, 44.1 Khz och 7.1 Virtual speaker och Dolby Headphone på. Men när jag lyssnade på musik stängde jag av deras Virtual softwares.

Permalänk
Inaktiv

En bra ide kan också vara att kika på UNi Xonar audio drivers och UNI XonarSwitch, funkar perfekt för mig och har underlättat att växla mellan olika ljudinställningar. Se gärna mer under mitt galleri.

http://www.sweclockers.com/galleri/12619-obutto-r3volution-si...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Latka:

När jag hade det där kortet och spelade mycket fps spel och kollade film, körde jag alltid med 2 channel, 44.1 Khz och 7.1 Virtual speaker och Dolby Headphone på. Men när jag lyssnade på musik stängde jag av deras Virtual softwares.

Men kör man med virtuellt så är det ju inte "rätt"? Även om det säkert funkar dugligt merparten av gångerna. Funkar ju som det är nu också så sett, mest att jag vill veta hur det "ska vara"

Skrivet av anon41947:

En bra ide kan också vara att kika på UNi Xonar audio drivers och UNI XonarSwitch, funkar perfekt för mig och har underlättat att växla mellan olika ljudinställningar. Se gärna mer under mitt galleri.

http://www.sweclockers.com/galleri/12619-obutto-r3volution-si...

Najs bygge, blev dock inte mycket klokare mer än att jag blev sugen på att handla grejer

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö