Baslåda gått sönder. Laga eller köpa ny?

Permalänk
Medlem

Baslåda gått sönder. Laga eller köpa ny?

Har haft denna baslåda i min bil men antar att jag har kört lite för hög musik så den har gått sönder. Antar att det inte går att laga så jag vill byta mitt 20cm element. Är det krångligt att byta element är inte speciellt kunnig som ni kanske märker

Kom förslag annars kan jag tänka mig att byta hela lådan om det inte blir mycket dyrare då den redan är ganska gammal.
Prisintervall:
800-1000kr för sjävla elementet.
1000-1500kr för en helt ny baslåda.

Själva baslådan:
http://www.brc.se/aktiva-baslador/mds/mds-fanatic-aktiv-basla...

Vart den har gått sönder. Kan gå ut och filma hur det ser ut om det behövs
http://gyazo.com/b64a710f2f06858db58f0f6115cdea31

Tack på förhand.

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem

Det är din upphängning som gått sönder, beroende på hur stor skadan är kan du laga det om du vill.
Är det ett "stort" hål, och att bitar saknas är det nog bara att kasta, en liten spricka kan du enkelt laga med lim gjort för t.ex. gummistövlar.

En vanlig 8"are (20 cm) är inga problem att få tag i, eller byta ut. Du plockar lös skruvarna som basen sitter med, lyfter ur basen, kopplar lös kablarna, sätter dit kablarna på nya basen och skruvar fast det.
Om du ska byta bas är det några saker man bör tänka på, storleken på låda är den viktigaste (då menat antalet liter och portlängderna för avstämningen).

Om du är intresserad av att byta så är det en del saker att ta hänsyn till, aktiv låda (internt slutsteg monterat som du har idag), passiv låda (separat slutsteg), bilmodell, musiksmak, grovlek på kablarna för slutsteget osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fallaan:

Det är din upphängning som gått sönder, beroende på hur stor skadan är kan du laga det om du vill.
Är det ett "stort" hål, och att bitar saknas är det nog bara att kasta, en liten spricka kan du enkelt laga med lim gjort för t.ex. gummistövlar.

En vanlig 8"are (20 cm) är inga problem att få tag i, eller byta ut. Du plockar lös skruvarna som basen sitter med, lyfter ur basen, kopplar lös kablarna, sätter dit kablarna på nya basen och skruvar fast det.
Om du ska byta bas är det några saker man bör tänka på, storleken på låda är den viktigaste (då menat antalet liter och portlängderna för avstämningen).

Om du är intresserad av att byta så är det en del saker att ta hänsyn till, aktiv låda (internt slutsteg monterat som du har idag), passiv låda (separat slutsteg), bilmodell, musiksmak, grovlek på kablarna för slutsteget osv..

Ska se om det går att laga, tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drypod:

Ska se om det går att laga, tack så mycket för hjälpen

Om du försöker laga det, så plocka gärna lös basen och limma på insidan och på utsidan. Ett par tunna lager som sträcker sig lite utanför själva sprickan.

Ingen fara, skicka ett PM om du har mer frågor!

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att kanta om ( ev omkona) elementet om det inte är några andra skador, kostar inte så mycket om du gör det själv men är knappast värt att lämna in ett så pass billigt element till en högtalarverkstad.

Delar finns troligen ännu billigare på Ebay.
Ska du byta element ska du ha ett med kompatibla T/S parametrar för att inte behöva bygga om lådan eller riskera att det förstörs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.