4 hdd -> intel RAID_0 + linux ubuntu [error]

Permalänk
Medlem

4 hdd -> intel RAID_0 + linux ubuntu [error]

Kör raid 0 med fyra stycken testade hårddiskar. Sata i bios är satt på RAID och en "RAID partition" är skapad i intels raid rom.
När jag försöker att installera ubuntu från ett USB minne så får jag bara error (??? ???), det finns ingen errorcode utan det står bara 6 stycken frågetecken.
Det är ett asus moderkort och hårddiskarna är kopplade i intel sata portarna (de blåa). Diskarna är av olika tillverkare o i olika storlekar.
Hur ska jag configurera RAID 0 för att kunna använda dem med linux (ubuntu 64)?
Tacksam för svar, samt mer info kan ges ifall det behövs.
MvH Oscar Andersson

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min erfarenheten av fakeraid i linux är dålig så tipset är nog att köra på mdadm istället.
M.a.o, återställ inställningarna i bios till ahci och skapa en raid i installationsprogrammet istället (finns en uppsjö med howto:s på nätet).

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_weird:

Min erfarenheten av fakeraid i linux är dålig så tipset är nog att köra på mdadm istället.
M.a.o, återställ inställningarna i bios till ahci och skapa en raid i installationsprogrammet istället (finns en uppsjö med howto:s på nätet).

Okej tack.
Om du har tid så undrar jag, vad är mdadm? Har det installerat men vet inte vad det gör. 😕😃

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"mdadm is a Linux utility used to manage and monitor software RAID devices.
The name is derived from the md (multiple device) device nodes it administers or manages, and it replaced a previous utility mdctl. The original name was "Mirror Disk", but was changed as the functionality increased."

- http://en.wikipedia.org/wiki/Mdadm

Mer eller mindre så kan man nog säga att det är en hårdvaruoberende raidhanterare.
Gör exakt samma som din fakeraid som du har på moderkortet fast utan kravet på att du måste ha speciell hårdvara.

Kör man inte ett äkta raidkort så är mjukvaruraid alltid att föredra om du frågar mig.