när vet jag om processorn/grafikkortet flaskar?

Permalänk
Inaktiv

när vet jag om processorn/grafikkortet flaskar?

Hej!
Inhandlade nydligen en G3258 och ett asus b85 pro gamer.
Min rigg består av G3258 klockad till 4 ghz , asus b85 pro gamer med senaste bioset, 4gb ram och ett gtx 750ti som även är milt överklockat.
Har installerat msi afterburner och appen till samsung galaxy s5 så jag kunde övervaka usage av tex ramminnet, grafikkort m.m.

när jag spelar payday på högsta grafikinställingarna med upplösning 1680x1050.
Processorns usage pendlar mellan 40-60% och grafikkortets usage pendlar mellan 70-90%.
Flaskar någon av mina komponenter? med min gamla dator, q6600 med gtx 750 var CPUns usage 99% och grafikkortet 90%.

Permalänk
Medlem

Vad för FPS får du? Låter som att du skulle kunna ha t.ex vsync igång.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur pass dåligt Payday hantarar trådar. Låter snarare som det är något sånt som "flaskar" dig just nu.

Hur beter sig din spelrigg i andra spel?

Vsync på?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

vad är fps:en ? Kan det vara så att spelet har en maxfps som du når, isf behöver inte cpu eller gpu jobba hårdare.

Kika i aktivitesthanteraren hur cpubelastningen ser ut.

Kan det vara så att ditt ramminne eller gpuns minne är fyllt så att gpun inte kan jobba hårdare?

Permalänk
Inaktiv

v sync är oftast av,
Den presterar rätt bra tycker jag, spelar stort sätt bara diablo 3, payday 2, nfs shift unleashed 2, dying light m.m i den stilen.
säg ett av dessa spelen jag ovan, så kan jag lira en runda med fraps på, så kan jag ju sedan få medel fps m.m
Jag gör så, att jag lirar lite dying light och payday 2 på inställingarna jag normalt har, fast utan vsync.
Återkommer snart!

Nja min max upplösning jag som spelar med är 1680x1050, och grafikkortet har 2gb vram.
Det mest krävande spelet jag spelar är dying light, och då används ungefär 1400mb av 2000mb

Permalänk
Medlem

Din flaskhals kommer variera efter vilket spel du spelar, vissa spel föredrar 4 kärnor och då flaskar din cpu medan andra föredrar starkare gpu.

Klarar datorn att leverera en stabil spelupplevelse så behöver man inte bekymra sig om en eventuell flaskhals.

Uppgradera sen när du känner att datorn inte räcker till att köra de program eller spel du vill på en behaglig nivå.

Ramminne upp till 8gb hade varit det första jag hade satsat på i din dator som nästa steg.

Offtopic
Vad använder du för kylare till din cpu?

Permalänk
Inaktiv

Payday 2 har en max fps på 135.
cpu core 1 usage - 99% max
Cpu core 2 usage - 99% max
Gpu usage - 98% max
minsta fps - 80 fps
max fps - 135 fps

Jag använder stock kylaren, max 65c
Missförstå mig inte som en nybörjare, men vissa saker måste man lära sig förr eller senare haha.
Jag har byggt denna datorn efter exakt vad jag har behövt och längtat väldigt länge!
är glad så länge jag kan spela vad jag vill utan problem
Mycket som ska inhandlas, är student så 1050kr i månaden är inte speciellt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojjeofc:

Payday 2 har en max fps på 135.
cpu core 1 usage - 99% max
Cpu core 2 usage - 99% max
Gpu usage - 98% max
minsta fps - 80 fps
max fps - 135 fps

Jag använder stock kylaren, max 65c
Missförstå mig inte som en nybörjare, men vissa saker måste man lära sig förr eller senare haha.
Jag har byggt denna datorn efter exakt vad jag har behövt och längtat väldigt länge!
är glad så länge jag kan spela vad jag vill utan problem
Mycket som ska inhandlas, är student så 1050kr i månaden är inte speciellt mycket.

Nej datorn verkar vara väldigt bra avvägt delarna sinsemellan.
Citera mig så ser jag när du svarar.
Visste inte att man kunde överklocka så mycket på stockkylare, och du får max 65grader vid sresstest av cpu ?

Permalänk
Medlem

Satsa på en lite bättre kylare än stock om du ska klocka lite. Man kommer långt på t.ex Hyper 212. Hur mäter du temperaturen?

Jag tror att din dator överlag är bra balanserad men i vissa spel så är dubbelkärnigt somsagt det som kommer att flaska.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elektron:

Nej datorn verkar vara väldigt bra avvägt delarna sinsemellan.
Citera mig så ser jag när du svarar.
Visste inte att man kunde överklocka så mycket på stockkylare, och du får max 65grader vid sresstest av cpu ?

Yupp!
Kör intel burntest.
Men den var inte lika stabil på 4,5ghz, så klockade ner den till 4ghz istället temporärt!
när den ligger på 4ghz får jag 65c, men det är när jag höjer fläktarna lite.
nu kör fläktarna på lägsta o då går den upp i 68c.

Skrivet av HenKenny:

Satsa på en lite bättre kylare än stock om du ska klocka lite. Man kommer långt på t.ex Hyper 212. Hur mäter du temperaturen?
Jag tror att din dator överlag är bra balanserad men i vissa spel så är dubbelkärnigt somsagt det som kommer att flaska.

Precis väl balanserad, i know my shit
Jag mäter tempraturen med msi afterburner/core temp.
Är det något jag inte snålar med är det dator komponenter, visst min dator var hyfsat billig men ändå.
Den dagen jag köper kylare blir det mest troligt en noctua eller en bequiet! kylare.
Lådan är ett antec p182 som jag håller på att modda lite snyggare, massor med ideer som bara står på tomgång!