Permalänk
Medlem

4790K @ 4.5 GhZ

tja sitter och funderar på vilken kylare
har ett H440W så så noctura dh15 är utesluten för att den är för stor och ful ...
sitter och försöker välja mellan Be Quiet dark rock pro 3 och Phanteks PH-TC14PE (röd fläns) men på inets webbsida så står det att Phanteks kylare har bara 3 pins fläktar. medans om man kollar på youtube så finns det filmer med fläktarna med 4 pins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

tja sitter och funderar på vilken kylare
har ett H440W så så noctura dh15 är utesluten för att den är för stor och ful ...
sitter och försöker välja mellan Be Quiet dark rock pro 3 och Phanteks PH-TC14PE (röd fläns) men på inets webbsida så står det att Phanteks kylare har bara 3 pins fläktar. medans om man kollar på youtube så finns det filmer med fläktarna med 4 pins.

enligt phanteks följer det med en PWM adapter men fläktarna i sig är bara tre pins

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Inte funderat på ett slutet vattenkit istället? Typ Corsair H110i GT.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Borde väl nästan gå med standardkylaren och mer eller mindre stock volt iom stock är 4.4Ghz turbo?
ca 2% överklockning.

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 4,8 GHz med en NH-U14S. Fått en blåskärm visserligen och den går ganska varmt i Intel burn-in test, över 90 grader.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Inte funderat på ett slutet vattenkit istället? Typ Corsair H110i GT.

har verkligen inte bra erfarenhet av corsairs kylare :/

Skrivet av JBE:

Borde väl nästan gå med standardkylaren och mer eller mindre stock volt iom stock är 4.4Ghz turbo?
ca 2% överklockning.

har inte den kvar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

enligt phanteks följer det med en PWM adapter men fläktarna i sig är bara tre pins

vad innebär det med PWN adapter ?

något som är negativt med det ?

Permalänk
Avstängd

4.5ghz är ju en överklock på 100mhz..bör ge kanske 1-2c mot normalt.
Kör på Corsair H80i eller liknande så slipper du ha en gigantiskt kylare som tar upp halva moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

vad innebär det med PWN adapter ?

något som är negativt med det ?

det betyder att fläkthastigheten är självreglerande beroende på cpu temperaturen

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

4.5ghz är ju en överklock på 100mhz..bör ge kanske 1-2c mot normalt.
Kör på Corsair H80i eller liknande så slipper du ha en gigantiskt kylare som tar upp halva moderkortet

som jag skev tidigare så gillar jag inte AiO kylare och definitivt inte corsairs plastbit med vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av jesusbarnet:

det betyder att fläkthastigheten är självreglerande beroende på cpu temperaturen

jo men är det ngt negativt med att fläktarna är 3 pins som sedan blir 4 pins pwn
istället för 2 stycken 4 pins fläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

jo men är det ngt negativt med att fläktarna är 3 pins som sedan blir 4 pins pwn
istället för 2 stycken 4 pins fläktar

det är inget negativt

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

4.5ghz är ju en överklock på 100mhz..bör ge kanske 1-2c mot normalt.
Kör på Corsair H80i eller liknande så slipper du ha en gigantiskt kylare som tar upp halva moderkortet

Skrivet av JBE:

Borde väl nästan gå med standardkylaren och mer eller mindre stock volt iom stock är 4.4Ghz turbo?
ca 2% överklockning.

Är inte 4,4 GHz turbo endast på en eller två kärnor? När alla fyra arbetar har jag för mig att det är på en lägre frekvens, borde vara 4 GHz? Alltså blir det en överklockning på 12,5% om man går upp till 4,5 GHz.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag kör en dark rock pro 3 i mitt h440. .. tänk på att minnena kan få svårt att få plats!
Den kyler en 4670k på 4.5ghz med 1.24vcore, ligger på 79c Max i intelburntest, och runt 65 i bf4 efter ett långt tag

snygg och tyst, jag är nöjd med den... men man får se upp vid transport, klumpen väger runt 1kg ;/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swe3633:

som jag skev tidigare så gillar jag inte AiO kylare och definitivt inte corsairs plastbit med vatten

Kan hålla med om att de var plastiga för några år sen. Men nya serien, bland annat den jag har - h110i gt - är allt annat är plastig

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe3633:

jo men är det ngt negativt med att fläktarna är 3 pins som sedan blir 4 pins pwn
istället för 2 stycken 4 pins fläktar

Tror jag har läst PVN typ 3 gånger i denna tråden, är det inte PWM = Pulse with modulation? eller är jag ute å cyklar?