Samsung SSD 840 EVO "performance restoration"

Permalänk
Medlem

Samsung SSD 840 EVO "performance restoration"

Tjenare!

Jag undrar om någon har någon aning om vad som hände med den nya "restoration tool" som dom skulle släppa under mars för att lösa problemet "en gång för alla"?

Permalänk
Medlem

Min EVO 840 500 GB är riktigt dålig i början av mätningen. Den började på 59 GB/s men sedan gick den ett tag upp och ner mellan 75 och 250 GB/s Men vid 250 GB blev kurvan mer stabil på 275 GB/s och var så mätningen ut. Samtidigt som jag köpte den på 500 GB köpte jag en till men bara på 250 GB. Det är denna som jag har som systemdisk. Den här disken börjar mätningen på låga 225 GB/s men går snabbt upp till 450 GB/s där den ligger stadigt hela mätningen ut.
Den på 500 GB hade jag delat på två delar och hade installerat ett spel på varje del.
Efter det att jag kört Samsungs verktyg på 500 GB blev den NÅGOT bättre. Nu blir lägsta värdet 69 GB/s och för övrigt är det samma resultat. Tilläggas kan att jag gjorde om disken så att det nu bara är en partition.
Så inte gjorde Samsungs verktyg någon speciell nytta och jag undrar också hur det har gått för er andra.

Permalänk
99:e percentilen

Du kan testa DiskFresh.

Skrivet av CGD:

Min EVO 840 500 GB är riktigt dålig i början av mätningen. Den började på 59 GB/s men sedan gick den ett tag upp och ner mellan 75 och 250 GB/s Men vid 250 GB blev kurvan mer stabil på 275 GB/s och var så mätningen ut. Samtidigt som jag köpte den på 500 GB köpte jag en till men bara på 250 GB. Det är denna som jag har som systemdisk. Den här disken börjar mätningen på låga 225 GB/s men går snabbt upp till 450 GB/s där den ligger stadigt hela mätningen ut.
Den på 500 GB hade jag delat på två delar och hade installerat ett spel på varje del.
Efter det att jag kört Samsungs verktyg på 500 GB blev den NÅGOT bättre. Nu blir lägsta värdet 69 GB/s och för övrigt är det samma resultat.

Riktigt snabba diskar du har ändå! Bra batch?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

GB = MB

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Min EVO 840 500 GB är riktigt dålig i början av mätningen. Den började på 59 GB/s men sedan gick den ett tag upp och ner mellan 75 och 250 GB/s Men vid 250 GB blev kurvan mer stabil på 275 GB/s och var så mätningen ut. Samtidigt som jag köpte den på 500 GB köpte jag en till men bara på 250 GB. Det är denna som jag har som systemdisk. Den här disken börjar mätningen på låga 225 GB/s men går snabbt upp till 450 GB/s där den ligger stadigt hela mätningen ut.
Den på 500 GB hade jag delat på två delar och hade installerat ett spel på varje del.
Efter det att jag kört Samsungs verktyg på 500 GB blev den NÅGOT bättre. Nu blir lägsta värdet 69 GB/s och för övrigt är det samma resultat. Tilläggas kan att jag gjorde om disken så att det nu bara är en partition.
Så inte gjorde Samsungs verktyg någon speciell nytta och jag undrar också hur det har gått för er andra.

Det "första" försöket från Samsung gjorde inte heller någon större nytta för mig. Det blev en liten prestanda ökning, i några dagar. Sen så gick det tillbaka till det gamla. Hoppas att dom löser det i fixen som skulle kommit i mars!

Permalänk
Medlem

Nyformaterad datorn, lite inför GTA V. Rapid mode aktiverad. Jag förstår inte vad folk klagar på?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zabuko:

Det "första" försöket från Samsung gjorde inte heller någon större nytta för mig. Det blev en liten prestanda ökning, i några dagar. Sen så gick det tillbaka till det gamla. Hoppas att dom löser det i fixen som skulle kommit i mars!

Det blev faktiskt förbättring, för söktiden gick inte åt "H", vilket var det som upplevdes mest som problem. Sen håller jag dock med om att det inte fixade "felet" utan bara justerade om toleransen för det.

Lustiga var som sagt att laptopens disk klarade som sagt sig mycket bättre än stationära datorn. Så disken vill vara varm när den används, sval när den är avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Nyformaterad datorn, lite inför GTA V. Rapid mode aktiverad. Jag förstår inte vad folk klagar på?
http://i59.tinypic.com/2mxmm92.jpg

Hur många gånger tror du folk har lagt upp meningslösa bilder från benchmarks med RAPID aktiverat? Ofta tillsammans med skryt, mallighet och en ";)"
Men som sagts minst lika många gånger. Det är inte intressant.
Om det får dig att känna dig bättre över din Samsungdisk så fine, men håll det för dig själv istället för att smutsa ner forumet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Tack Joakimbeijer. Naturligtvis har jag skrivit fel, så det var ju bra att du uppmärksammade det. Jag hoppas att andra läsare också inser mitt misstag och låter därför bli att rätta det.
Första gången jag körde "restoration tool" måste något ha blivit helt fel. För när jag några timmar senare startade datorn så var flera hårddiskar bort.
Tilläggas skall här att jag precis köpt ett SATA kort. ST-Lab A-520 4 Channels raid kort 6Gbit/s. Detta kortet hade under två dagar fungerat felfritt. Det fungerade utan att jag behövde installera några drivrutiner men då fick jag ingen RAID. Men det ville jag ju ändå inte ha.
Fortsättning efter denna utvikning.
Alla diskar som var kopplade till ST kortet var borta. De var med i BIOS men inte i Windows. På skrivbordet har jag ett fåtal ikoner, bland andra, Facebook och Youtube, men de har aldrig haft någon egen ikon, utan bara en vit standardikon. Nu hade dessa två plötsligt fått en jordglob som ikon. Märkliga små fel! Vad värre var att inte en enda bildfil gick att öppna. Det enda jag gjort var att jag kört "restoration tool". Men jag hade inte övervakat körningen utan sett på TV i ett annat rum. Efter felsökning och kabelkontroll som inte gav något fick jag ändå igång alla ST kopplade diskar. Så nu körde jag "restoration tool" en gång till och nu blev det helt annorlunda resultat.
Enligt HD Tune Pro 5.50.
Minimum: 273,4 MB/s
Maximum: 304,5 MB/s
Average: 301,5 MB/s
Access time: 0,050 ms
Burst rate: 7773,7 ms
CPU usage: 3,0%
Kurvan är jämn och fin utan några upp eller ner från början ända till slutet.
Detta är utan RAPID mode. Det har jag på den andra 840 EVO som går som systemdisk.
Något blev säkert fel vid den första körningen av "restoration tool" men även om prestandan har blivit klart bättre så är det ju lång ifrån de 540 till 520 GB/s som det borde vara.
Jordglobs ikonerna var nu borta och de vita standar ikonen var tillbaka. Men mycket bättre var att nu fungerade alla bildfilerna igen.
Märkliga datafel som jag inte kan förklara.

Samtidigt undrar jag ju skillnaden mellan de båda SSD:erna. De är köpta och monterade samtidigt.
I HD Tune Pro får system SSD:en som är på 250 GB följande värde.
Minimum: 218,7 MB/s
Maximum: 451,6 MB/s
Average: 426,9 MB/s
Access time: 0,068 ms
Burst rate: 9241,2 MB/s
CPU usage: 2,0%
Kurvan är lite upp och ner fram till 75 GB, men sedan är den så gott som rak fram till slutet.
Här är RAPID mode inkopplat men jag har inte kört "restoration tool" på denna disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Hur många gånger tror du folk har lagt upp meningslösa bilder från benchmarks med RAPID aktiverat? Ofta tillsammans med skryt, mallighet och en ";)"
Men som sagts minst lika många gånger. Det är inte intressant.
Om det får dig att känna dig bättre över din Samsungdisk så fine, men håll det för dig själv istället för att smutsa ner forumet.

Haha, den bilden säger antagligen mer om ram minnet än ssd disken.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Enligt HD Tune Pro 5.50.
Minimum: 273,4 MB/s
Maximum: 304,5 MB/s
Average: 301,5 MB/s
Access time: 0,050 ms
Burst rate: 7773,7 ms
CPU usage: 3,0%
Kurvan är jämn och fin utan några upp eller ner från början ända till slutet.
Detta är utan RAPID mode. Det har jag på den andra 840 EVO som går som systemdisk.
Något blev säkert fel vid den första körningen av "restoration tool" men även om prestandan har blivit klart bättre så är det ju lång ifrån de 540 till 520 GB/s som det borde vara.
Jordglobs ikonerna var nu borta och de vita standar ikonen var tillbaka. Men mycket bättre var att nu fungerade alla bildfilerna igen.
Märkliga datafel som jag inte kan förklara.

Du gillar dina GB
Det ser lite lågt ut, men inte så lågt för en disk som precis skrivit om hela sitt inre.
Har du kollat så inte du har problem med SATA kabeln? (Går att kolla i SMART värden).
Det kan förklara din låga hastighet, och ev dina oförklarliga fel.
Access tiden ser bra ut, men burstrate, i tid (ms)? har jag aldrig sett förr. Det bör vara MB/s.

Ang dina ikoner, så ser det ut om filer är skadade eller ett program oläsbart. Man kan ta bort ikon-databasen i Windows, det brukar bygga om det igen (sker även på vanliga HDD om något fel uppstått). Men eftersom det har löst sig, så låt det vara.

Skrivet av CGD:

Samtidigt undrar jag ju skillnaden mellan de båda SSD:erna. De är köpta och monterade samtidigt.
I HD Tune Pro får system SSD:en som är på 250 GB följande värde.
Minimum: 218,7 MB/s
Maximum: 451,6 MB/s
Average: 426,9 MB/s
Access time: 0,068 ms
Burst rate: 9241,2 MB/s
CPU usage: 2,0%
Kurvan är lite upp och ner fram till 75 GB, men sedan är den så gott som rak fram till slutet.
Här är RAPID mode inkopplat men jag har inte kört "restoration tool" på denna disk.

Troligen ligger det data fram till 75GB, och resten är "tomt". Därför ser kurvan ut som den gör. Disken här ha dock en
Hastigheterna på denna är dock helt friska. Snitt på över 400MB/s får anses bra för dessa modeller.