Första vattenkylningsförsöket.. fråga. (köpa)

Permalänk

Första vattenkylningsförsöket.. fråga. (köpa)

Hej!
ska ge mig in i vattenkylningsträsket för första gången, Känner för att leka med "custom loop"

Skulle detta vara okay första paket?
http://www.coolerkit.se/shop/xspc-raystorm-750-1815p.html

Ska man ha en 240, eller 2 *120 går lika bra?

Känns bekvämt att bara köpa ett paket,Men någon annan kanske ha bättre förslag?

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Jag skulle avråda från den pumpen och istället rekommendera att du skaffar en D5.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Blir både bättre och roligare att sätta ihop ett paket själv där man kan välja precis hur man vill ha det, kommer kosta mer men som sagt också bli bättre, roligare, snyggare...

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Jag skulle avråda från den pumpen och istället rekommendera att du skaffar en D5.

verkar vara ett mycket kompetent alternativ till en D5 pump annars, http://martinsliquidlab.i4memory.com/XSPC-DualBay-ReservoirPu...

vad jag dock inte hittar är MTBF siffror på den pumpen.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Sätt ihop ett custom paket istället. Kolla även coolerkit, inet, aquatuning.se också om coolingstuff inte har det du söker. Alternativt utomlands.

Permalänk
Medlem

Där fanns ju flera paket t ex från EK, så varför skulle de inte vara OK för en nybörjare som inte har full koll på vad man behöver? Har svårt att tänka mig att de etablerade firmorna som nämns i denna tråden och säljer olika paketlösningar för sitt första vattenkylningsbygge skulle sälja undermåliga paket.

Fördelen med ett färdigt paket, eller i allafall ha det som mall medan man lägger ihop ett eget i varukorgen, är att man vet att man får med allt man behöver i form av slang, anslutningar osv. och att sakerna passar ihop, det är rätt gängor, dimensioner och det verkade dessutom som det ingår någon form av instruktion hur sakerna ska monteras.

Permalänk
Medlem

Det ingår ju inte rätt grejer, det ingår standardiserade grejer men inte 90 och 45 graders anslutningar vilka behövs. Ska man ha det riktigt gjort ska man välja allt själv utefter sitt chassi.

Permalänk

Hej!

Tack för alla åsikter.
Man kan lugnt påstå att åsikterna går isär.

Men att dom färdiga paketen skulle sågas utmed fotknölarna trodde jag inte..överraskande...

Finns det nipplar man kan lossa så det inte droppar? Med stopp i när man tar isär dom?

Får se om jag kommer igång o plockar ihop själv.. Eller köper ett färdigt trots allt:)

Tack igen för era åsikter!

Mvh Rickard

Permalänk
Medlem

Ja, det finns sådana men dess är dyra och restriktiva gällande flöde. Alltså vilket chassi har du då?

Permalänk

Chassi

Skrivet av VideoyGTX:

Ja, det finns sådana men dess är dyra och restriktiva gällande flöde. Alltså vilket chassi har du då?

Hej!

Jag har Fractal Define XL R2 Black Pearl Så något trevlig bör jag få plats med:)

Detta var en djungel o sätta sig in i.

Mvh RIckard

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Ja, det finns sådana men dess är dyra och restriktiva gällande flöde. Alltså vilket chassi har du då?

Det finns snabbkopplingar, jag har en installerad för en tömningsslang. Droppar gör de dock alltid lite grann när man kopplar ur, så man får hålla en trasa runt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Köpt o sinstallerat:) Behöver köpa mer grejor...

@Rickard72:

Hej!

Jag köpte kitet och det var helt okay. Inte svårt att installera eller så.

Fick dock en pump som lät som ett reaplan Men .coolerkit.se bytte det på mindre än en vecka. Väldigt proffsigt skött av dom!

Nu har jag en fråga, Det råkade bli ett amd r9-290x som hamnade under vatten, och min vattenkylning är inte gjord för CPU + GPU har en 240mm radiator bara.

Vad bör jag utöka ? har ett Fractal Define xl r2.

Är det ett 240 till i fronten, eller räcker 120-140?
Blir grymt varmt nu:)
Cpu över 80 och gpu runt 70.

Jag säger bara hjälp! vad tror ni jag behöver mer?

Med vänlig hälsning Rickard

Permalänk
Medlem

Du behöver en 240mm till minst. Som sagt intel + amd r9 290x blir väldigt varma om de överklockas. Jag skulle satsa på en tjock radiator i fronten 45-60mm eller liknande så slipper du ha så hög hastighet på fläktarna. Om du nu kyler gpu också så förstår jag inte varför du inte gjorde ett paket från början. Den svaga länken i ditt system är din pump/res.

Exakt vilken cpu har du? Är den överklockad och hur mycket spänning matar du den med?

Permalänk

i5-750

Skrivet av VideoyGTX:

Du behöver en 240mm till minst. Som sagt intel + amd r9 290x blir väldigt varma om de överklockas. Jag skulle satsa på en tjock radiator i fronten 45-60mm eller liknande så slipper du ha så hög hastighet på fläktarna. Om du nu kyler gpu också så förstår jag inte varför du inte gjorde ett paket från början. Den svaga länken i ditt system är din pump/res.

Exakt vilken cpu har du? Är den överklockad och hur mycket spänning matar du den med?

Hej!

Tack för svaret.
jag har en i5-750 socket 1156 (antik jag vet) standard Clock.
När jag bara kylde cpun så var tempen väldigt fin. Mot vad jag är van vid:)

Det var inte riktigt meningen att gpu´n skulle vattenkylas... den förra jag hade gick sönder, hittade detta begagnat så tänkte att det bara var att koppla på.

Jag förväntade mig hyffsat höga temperaturer men inte riktigt såhär höga.

Tror du det räcker med en 240 rad till ? Eller har jag något annat fel?

blir det res/pump - gpu -240 rad- cpu - 240 rad. är det bäst i så fall=?

Tacksam för info....

Med vänlig hälsning Rickard

Permalänk

Följfråga. pump o ev mer rad.

@Rickard72:

Hej!

Gräver upp min gamla tråd.

Installerad en 240mm rad till i fronten, tempen är acceptabla nu. load lite över 50-57 GPU + CPU grader beroende på tempen i rummet.

NU till det spännande, Pumpen måste ut. morrar åt mig. Vad skall köpas?

OM jag vill ha ner tempen lite till, Hjälper en pump till det? tänkte på bättre tryck i den ? Eller en 120 rad till ?

Ska det var en bayres eller intern monterad?

Hoppas på roliga tips..

Med vänlig hälsning Rickard

Permalänk
Medlem

D5?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

vilken d5 skulle du rekomendera?
Bayres, går dom få "tysta"?

Permalänk

Köp helst inte bayres alternativ försök att ha den fristående helst.
Det är mitt tips.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard72:

vilken d5 skulle du rekomendera?
Bayres, går dom få "tysta"?

Är inte fullständigt insatt i namn och så men vill du bygga en tyst dator så finns det ett ställe jag skulle råda dig att läsa igenom, ratta in tangentbordet på www.silentpcreview.com dom har gjort byggen med både vatten och luftkylning och har sina byggen väldigt dokumenterade

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Skrivet av FlashTec:

Är inte fullständigt insatt i namn och så men vill du bygga en tyst dator så finns det ett ställe jag skulle råda dig att läsa igenom, ratta in tangentbordet på www.silentpcreview.com dom har gjort byggen med både vatten och luftkylning och har sina byggen väldigt dokumenterade

Tack, Den skall lusläsas:)