Ljud till TVn! Liten lägenhet.

Permalänk

Ljud till TVn! Liten lägenhet.

Hej!

Har nyligen köpt en ny TV (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584091, om det har någon betydelse) och söker nu en enkel, snygg och helst inte för dyr lösning för att få lite bättre ljud

Priset får som sagt helst inte sticka iväg för mycket (kanske 2000-3000? med lite svängrum givetvis).
Använder väl tvn till det vanligaste, kolla film, serier och spelar lite.
Bör kanske tilläggas att jag använder datorn (hdmi) en hel del för att kolla filmer o serier.

Jag bor i en etta på ca 40-50 m2 och tvn står centrerad mot ena väggen och soffan mittemot samt en säng bredvid så en massa högtalare runt om i rummet med sladdar överallt går nog tyvärr bort :/ (även trådlösa, då jag har 2 eluttag som sitter värdelöst placerade)
Soundbar har jag kollat lite på men är lite skeptisk då min tv står på stativ och jag tycker det kan se dumt ut med en stor jävla klump framför tvn. :/

Kommer jag kunna få ljudet direkt från tvn > högtalare även vid uppspelning via konsol (wiiu/ps4) och dator?

Någon som har tips på något som skulle passa bra och vara smidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Hej!

Har nyligen köpt en ny TV (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2584091, om det har någon betydelse) och söker nu en enkel, snygg och helst inte för dyr lösning för att få lite bättre ljud

Priset får som sagt helst inte sticka iväg för mycket (kanske 2000-3000? med lite svängrum givetvis).
Använder väl tvn till det vanligaste, kolla film, serier och spelar lite.
Bör kanske tilläggas att jag använder datorn (hdmi) en hel del för att kolla filmer o serier.

Jag bor i en etta på ca 40-50 m2 och tvn står centrerad mot ena väggen och soffan mittemot samt en säng bredvid så en massa högtalare runt om i rummet med sladdar överallt går nog tyvärr bort :/ (även trådlösa, då jag har 2 eluttag som sitter värdelöst placerade)
Soundbar har jag kollat lite på men är lite skeptisk då min tv står på stativ och jag tycker det kan se dumt ut med en stor jävla klump framför tvn. :/

Kommer jag kunna få ljudet direkt från tvn > högtalare även vid uppspelning via konsol (wiiu/ps4) och dator?

Någon som har tips på något som skulle passa bra och vara smidigt?

Du kan hänga upp soundbaren på väggen om det är av intresse.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Du kan hänga upp soundbaren på väggen om det är av intresse.

Jag tänkte desamma en fet soundbar, hade själv en till sovrums tvn vilket gav riktigt bra skjuts i ljudet jämfört med tvn's egna högtalare.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av 13ers3rk:

Du kan hänga upp soundbaren på väggen om det är av intresse.

Har hyllor o grejer över tvn också så det finns inte utrymme till att hänga upp den annars hade det kanske varit ett alternativ men som det ser ut nu är det ingen bra idé

Permalänk
Medlem

Soundbar kan aldrig matcha ett riktigt 2.0 eller 2.1 system. Det är en kompromiss för den som värderar utseende över ljud.

Kolla i TVns instruktionsbok vad den har för ljudutgångar. En hörlursutgång är normalt. Något annat kan finnas. Även med hörlursutgången som ljudkälla till ett par högtalare får du ett klart lyft från TVns inbyggda burkar. Ett annat alternativ är om du kör en förstärkare med HDMI-switch mellan dator/konsoler och TV. Då kan den ta ljudet därifrån. Funkar dock inte när TVn är bild- och ljudkälla.

Något konkret tips har jag inte. Själv kör jag ett begagnat system som jag plockat ihop på Tradera/blocket för typ en femhundring som är helt OK. Syrran har ett likadant med golvare och Yamaha stereoförstärkare som hon gav 400 för totalt. För 3000 borde du kunna hitta riktigt vettiga grejer begagnat eller helt OK nytt.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

Eftersom det är filmer du tittar mest på, så är hemmabio paket lämpligt val och tyvärr får man inget vettigt ljud för sån liten budget på 3000:-.
DU får inrikta på skaffa en soundbar med det priset och p.g.a utrymmesbrist.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Permalänk

Ger ljud ja, men inte så bra system.

Såna här i liten lägenhet vore nått https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/cerwin-veg... (något att få grannar att flytta i alla fall):D

Du kan inte hänga en soundbar under Tv:en?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ger ljud ja, men inte så bra system.

Såna här i liten lägenhet vore nått https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/cerwin-veg... (något att få grannar att flytta i alla fall):D

Du kan inte hänga en soundbar under Tv:en?

hehe, det hade varit något. Den står på stativ på en tv-bänk som inte är jätterymlig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ger ljud ja, men inte så bra system.

Såna här i liten lägenhet vore nått https://www.hifiklubben.se/hogtalare/golvhogtalare/cerwin-veg... (något att få grannar att flytta i alla fall):D

Du kan inte hänga en soundbar under Tv:en?

Får grannen att stampa takten

Skrivet av oliverkalthoff:

hehe, det hade varit något. Den står på stativ på en tv-bänk som inte är jätterymlig :/

Ta en bild så vi vet vad vi har att spela med

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vad tror du om ett par aktiva högtalare? Finns ett gäng att välja på då.http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009293 har hört att dessa ska vara väldigt prisvärda. Annars kan du gå in på närmaste hifi butik t.ex. hifiklubben om du har en i närheten och lyssna lite. Alternativt kan du leta begagnat. Om du säger vilken stad du bor i så kan vi hjälpa dig kolla om det finns något begagnat kap

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ger ljud ja, men inte så bra system.

Inte tillräckligt för en liten etta?

Tyckte onkyo's verkade smidigt med en funktion som "Till exempel är förstärkaren förprogrammerad för användning med de flesta TV-fjärrkontroller. Den slås på automatiskt med din tv och svarar på volymkommandon från din TV:s fjärrkontroll."

Skrivet av Nirono:

Vad tror du om ett par aktiva högtalare? Finns ett gäng att välja på då.http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2009293 har hört att dessa ska vara väldigt prisvärda. Annars kan du gå in på närmaste hifi butik t.ex. hifiklubben om du har en i närheten och lyssna lite. Alternativt kan du leta begagnat. Om du säger vilken stad du bor i så kan vi hjälpa dig kolla om det finns något begagnat kap

Vad innebär det att de är aktiva?

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ett par Audio Pro Addon T12. Kör dem själv till datorn och de pumpar ut rejält med välljud, tror de skulle funka perfekt till TV:n i en mindre lägenhet.

En recension: http://www.ljudochbild.se/test/audio-pro-addon-t12

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Inte tillräckligt för en liten etta?

Tyckte onkyo's verkade smidigt med en funktion som "Till exempel är förstärkaren förprogrammerad för användning med de flesta TV-fjärrkontroller. Den slås på automatiskt med din tv och svarar på volymkommandon från din TV:s fjärrkontroll."

Vad innebär det att de är aktiva?

Brukar rätt ofta vara dåligt ljud i såna där system.

Aktiva högtalare betyder att det finns en förstärkare inbyggd i högtalaren så du slipper koppla högtalarna till en separat förstärkare. Väldigt händigt om man vill spara pengar och plats. Audio pro som personen ovan rekommenderar brukar vara väldigt bra med många inkopplingsmöjligheter och man får väldigt ofta en fjärrkontroll med. Läs lite omdömen om T12.

Jag skulle föreslå att du går in på en butik som säljer aktiva högtalare och lyssnar för att se om du tycker om dem. Kan däremot inte tänka mig att du skulle bli missnöjd om du skulle beställa ett par Audio Pro.

Permalänk
Skrivet av Bascule666:

Kan rekommendera ett par Audio Pro Addon T12. Kör dem själv till datorn och de pumpar ut rejält med välljud, tror de skulle funka perfekt till TV:n i en mindre lägenhet.

Skrivet av Nirono:

Brukar rätt ofta vara dåligt ljud i såna där system.

Jag skulle föreslå att du går in på en butik som säljer aktiva högtalare och lyssnar för att se om du tycker om dem. Kan däremot inte tänka mig att du skulle bli missnöjd om du skulle beställa ett par Audio Pro.

Tack för tipsen! ska kollas!

Permalänk

Det verkar ju onekligen som att soundbar eller aktiva högtalare är alternativen för att hålla mig till ett någorlunda rimligt pris..

När jag läser de flesta recensionerna på olika aktiva högtalare på tex ljud & bild så står det ju för det mesta att de "fungerar perfekt att koppla till dator/mobil för att spela musik" men TV nämns ju sällan då de antagligen skulle använt dyrare och finare högtalare då
(känner mig som en fattiglapp, förstår inte var folk får pengar till att köpa högtalare för 20-200k, haha)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Det verkar ju onekligen som att soundbar eller aktiva högtalare är alternativen för att hålla mig till ett någorlunda rimligt pris..

När jag läser de flesta recensionerna på olika aktiva högtalare på tex ljud & bild så står det ju för det mesta att de "fungerar perfekt att koppla till dator/mobil för att spela musik" men TV nämns ju sällan då de antagligen skulle använt dyrare och finare högtalare då
(känner mig som en fattiglapp, förstår inte var folk får pengar till att köpa högtalare för 20-200k, haha)

Beror på vad du är villig att spendera. T.ex. så skulle du kunna köpa http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-6-ex-v-2-bl... tillsammans med en begagnad förstärkare som går att hitta billigt på blocket eller t.ex. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2495114 som är rätt ok pris på. Du skulle även kunna köra på de lite större Dynavoice högtalarna; http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-.... Du kan säkerligen hitta en lite äldre begagnad förstärkare på blocket för någon hundralapp. Det finns gott om alternativ och ännu fler val om du väntar på rea. Den där sony förstärkaren är ibland på rea på elgiganten för några hundra biligare på helgerna.

Angående recensionerna för aktiva högtalare så är det för att det är oftast mobiler folk vill koppla aktiva högtalare till, betyder inte att det inte funkar bra att koppla ihop med en TV. Jag tror det skulle funka hur bra som helst även om du väljer att köpa högtalare och förstärkare eller aktiva högtalare. Ljudfokus är en väldigt bra affär med personal som är väldigt villig att hjälpa till. Jag har ringt dit ett antal gånger och pratar med dom.

Edit: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-bla... de här var de första högtalarna jag köpte och jag tycker de är fantastiskt bra för det priset. Hade antagligen hellre valt de än Magic F6 om det var upp till mig. Vill bara ge dig lite fler alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Det verkar ju onekligen som att soundbar eller aktiva högtalare är alternativen för att hålla mig till ett någorlunda rimligt pris..

När jag läser de flesta recensionerna på olika aktiva högtalare på tex ljud & bild så står det ju för det mesta att de "fungerar perfekt att koppla till dator/mobil för att spela musik" men TV nämns ju sällan då de antagligen skulle använt dyrare och finare högtalare då
(känner mig som en fattiglapp, förstår inte var folk får pengar till att köpa högtalare för 20-200k, haha)

Det funkar såklart fint att koppla till en TV åxå.
En skillnad finns ju i att det ofta är mer subbas i filmer osv än det är i musik och att "små" högtalare inte går så djupt, men nästan vad som helst låter bättre och går djupare i frekvens än inbyggda TV-högtalare.
Det handlar väl snarast om hur mycket plats du tycker att de får ta, men om du inte tycker det är för skrymmande så är det nog bra att försöka skaffa ett 2.0-system med 6.5" eller åtminstone ~5" bas/mellanregister.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett par Dynavoice Dynamite S61, tillsammans med en t amp, som jag kopplat ihop med en toslink - RCA-adapter.

Det är också ett alternativ. Totalt pris: ~2,2k.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag tycker, högst personligen, att Boston A25 är trevliga högtalare. Du behöver dock en receiver också, men det kan man snabbt hitta en bättre begagnad om man önskar. Kan vara något att kika på.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1011007

Bör gå att få tag i dessa billigare utomlands dock, om man letar lite.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Nirono:

Angående recensionerna för aktiva högtalare så är det för att det är oftast mobiler folk vill koppla aktiva högtalare till, betyder inte att det inte funkar bra att koppla ihop med en TV. Jag tror det skulle funka hur bra som helst även om du väljer att köpa högtalare och förstärkare eller aktiva högtalare. Ljudfokus är en väldigt bra affär med personal som är väldigt villig att hjälpa till. Jag har ringt dit ett antal gånger och pratar med dom.

Edit: http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-dm-6-bla... de här var de första högtalarna jag köpte och jag tycker de är fantastiskt bra för det priset. Hade antagligen hellre valt de än Magic F6 om det var upp till mig. Vill bara ge dig lite fler alternativ.

Skrivet av macmann1:

Jag tycker, högst personligen, att Boston A25 är trevliga högtalare. Du behöver dock en receiver också, men det kan man snabbt hitta en bättre begagnad om man önskar. Kan vara något att kika på.

.

Skrivet av dumbo:

Det funkar såklart fint att koppla till en TV åxå.
En skillnad finns ju i att det ofta är mer subbas i filmer osv än det är i musik och att "små" högtalare inte går så djupt, men nästan vad som helst låter bättre och går djupare i frekvens än inbyggda TV-högtalare.
Det handlar väl snarast om hur mycket plats du tycker att de får ta, men om du inte tycker det är för skrymmande så är det nog bra att försöka skaffa ett 2.0-system med 6.5" eller åtminstone ~5" bas/mellanregister.

Kollat runt lite på era tips och det verkade vara bra högtalare osv men då måste jag fixa en förstärkare också.. Var lite sugen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851410 då det är ett rätt litet rum som sagt.. Kan de vara något att ha trots 4,5" bas eller bör man ha en extra sub?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Kollat runt lite på era tips och det verkade vara bra högtalare osv men då måste jag fixa en förstärkare också.. Var lite sugen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851410 då det är ett rätt litet rum som sagt

Kör på dom om det är dom du vill ha. Vi försöker bara komma med lite alternativ men självklart är det där ett väldigt bra val också. Det finns även möjlighet att koppla in en subwoofer till de där högtalarna om du känner att det saknas litee djup bas när du kollar på film. Då kan du köpa en aktiv subwoofer och koppla in för att hjälpa till. Däremot så är det ingenting jag hade skaffat på en gång utan kolla på det om du känner att det behövs.

Om du har en Elgiganten butik i närheten så finns det Audio Pro högtalare i väldigt många av dom butikerna så du skulle kunna lyssna på dom först om du känner för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliverkalthoff:

Kollat runt lite på era tips och det verkade vara bra högtalare osv men då måste jag fixa en förstärkare också.. Var lite sugen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851410 då det är ett rätt litet rum som sagt.. Kan de vara något att ha trots 4,5" bas eller bör man ha en extra sub?

Grejen är att dom, vad jag vet, har en preout-utgång för en subba i framtiden om du vill lägga till lite mer punch i de lägre frekvenserna. Tycker det verkar vara ett klockrent val i din sits.

Din TV har ju dessutom optisk ut så då kan du köra digital utsignal vilket verkligen är att rekommendera! Kommer bli super!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av oliverkalthoff:

Kollat runt lite på era tips och det verkade vara bra högtalare osv men då måste jag fixa en förstärkare också.. Var lite sugen på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1851410 då det är ett rätt litet rum som sagt.. Kan de vara något att ha trots 4,5" bas eller bör man ha en extra sub?

De låg över en tusenlapp billigare hela förra sommaren, så med lite is i magen kan du nog spara en del slantar som kan läggas på en extra sub senare.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skäggig legend

Jag har själv ett par Bose CineMate som jag köpte begagnat. Bästa Köpet Ever för 1500:- Fantastiskt ljud och går finfint ihop med min fjärrkontroll Logitech Harmony.

Kika in på blocket om det finns någon i närheten. Var bor du? Jag kan kolla runt lite själv

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80404

Bör gå att köpa begagnat för en 1/3 av nypriset.

Skrivet av XHI:

Jag har själv ett par Bose CineMate som jag köpte begagnat. Bästa Köpet Ever för 1500:- Fantastiskt ljud och går finfint ihop med min fjärrkontroll Logitech Harmony.

Kika in på blocket om det finns någon i närheten. Var bor du? Jag kan kolla runt lite själv

Som ovan skrev, som jag missade också.

Riktigt bra ljud i dem där små rackarna.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag har själv ett par Bose CineMate som jag köpte begagnat. Bästa Köpet Ever för 1500:- Fantastiskt ljud och går finfint ihop med min fjärrkontroll Logitech Harmony.

Kika in på blocket om det finns någon i närheten. Var bor du? Jag kan kolla runt lite själv

Bor i Malmö! Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

http://www.blocket.se/malmo/Bose_CineMate_ll___Svart_2_1_hogt... ser detta ut att vara något? Pratat med säljaren som även kunde gå ner i pris till 2800

Permalänk

Det står mellan audiopro t12 och cinemate.. Pros and cons? :/