Vad kallas dessa ljudkablar?

Permalänk
Medlem

Vad kallas dessa ljudkablar?

Ena ändarna på dessa kablar är fastmonterade i ett par stereohögtalare. Har tagit foton på andra ändarna av dem:

Ena sidan:

Andra sidan:

Kontakterna där de sitter i stereon.

Undrar till att börja med vad dessa kablar kallas?

För det andra undrar jag om det finns någon adapter som passar för koppla ihop dessa högtalare med en stereokabel (3,5 mm teleplugg) från ljudutgången på en telefon eller från en dator.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Det är inget speciellt, bara vanliga runda terminaler.
För att koppla in en telefon etc. behöver du en ingång på förstärkaren, telefonen orkar nog inte driva högtalarna direkt.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Är högtalarna aktiva? Måste de drivas med hjälp av stereon kommer det inte fungera med en kabel direkt till en telefon.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är inget speciellt, bara vanliga runda terminaler.
För att koppla in en telefon etc. behöver du en ingång på förstärkaren, telefonen orkar nog inte driva högtalarna direkt.

Skulle nog rekommendera dig, att hålla reda på hur kablarna sitter nu i hylsan. Sedan klipper du av skiten och skarvar med vanlig kabel.
Det är bara att sätta dit sockel-bit/kopplingsplint vid skarvarna sedan. För jag har inte sett dom där på andra ställen än hos ministereotillverkare som lider av (tadåligabeslutpåanslutningar-syndromet) vet att philips istället kör denna version.

Precis som dom andra har sagt så får du leta efter en anslutning på din stereo där det står AUX.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Berätta vilket stereosystem det handlar om.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Skulle nog rekommendera dig, att hålla reda på hur kablarna sitter nu i hylsan. Sedan klipper du av skiten och skarvar med vanlig kabel.
Det är bara att sätta dit sockel-bit/kopplingsplint vid skarvarna sedan. För jag har inte sett dom där på andra ställen än hos ministereotillverkare som lider av (tadåligabeslutpåanslutningar-syndromet) vet att philips istället kör denna version.

Precis som dom andra har sagt så får du leta efter en anslutning på din stereo där det står AUX.

/Lifooz

Inte mina kablar, jag har inget problem med att hålla reda på två par högtalarkabel

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

De högtalarna kan du inte koppla direkt till en telefon eller dator utan att använda en förstärkare.

Du har ingen ingång på nuvarande förstärkare som du kan använda ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Ingen har svarat vad kablarna kallas! Alltså kabeltypen/kontakttypen. Kan någon säga vad de betecknas som?

Jag vill INTE klippa sönder kablarna, utan hitta någon adapter som passar ihop med dem. För att hitta en sådan adapter måste jag dock veta vad jag ska söka på, dvs vad kablarna betecknas som.

Förstår att man kan behöva använda en förstärkare, det går väl att koppla in som ett mellansteg i såfall, men det är en annan fråga.

(Finns tyvärr ingen AUX på stereon som högtalarna är kopplade till).

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Ja men det går ju inte koppla in den sladden till en 3.5mm. Det finns inget situation då det är nödvändigt. Tvekar på att det finns något annat nämn än det som har angivits här. Det är inte direkt en standardlösning.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är en specialkontakt och ingen normal standard, riktiga hifi prylar har ju bananer, bfa bananer eller spadar och pro delar brukar köra Speakon. men Sonys specialkontakt finn tex att köpa på Ebay.
http://www.ebay.com/itm/UNIVERSAL-AFTERMARKET-SONY-PROPRIETAR...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Ingen har svarat vad kablarna kallas! Alltså kabeltypen/kontakttypen. Kan någon säga vad de betecknas som?

Jag vill INTE klippa sönder kablarna, utan hitta någon adapter som passar ihop med dem. För att hitta en sådan adapter måste jag dock veta vad jag ska söka på, dvs vad kablarna betecknas som.

Förstår att man kan behöva använda en förstärkare, det går väl att koppla in som ett mellansteg i såfall, men det är en annan fråga.

(Finns tyvärr ingen AUX på stereon som högtalarna är kopplade till).

Kan väll inte vara för svårt att göra en annars. Det är ju bokstavligen bara anslutningar och inga kanaler eller liknande. Fungerar utmärkt med att bokstavligen bara linda koppar kabel runt och tejpa så har du din anslutning.

Beroende på vad du sedan ska använda anslutningen till fungerar det eller inte. Det kan du läsa om utav tidigare upplägg. Om du vill göra det till en AUX och du vet att det fungerar så tar du bara några gammla hörlurar som skräpar och klipper av deras kabel och kopplar in den i dina egna anslutningar.

EDIT: För att förtydliga, detta fungerar endast om de har inbyggd förstärkare.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.