Hur kall får en dator bli utan att den skadas?

Permalänk
Medlem

Hur kall får en dator bli utan att den skadas?

Hej,

Undrar hur kall min dator får bli utan att den skadas?

http://puu.sh/h3TAj/938f8e3929.png

Mvh/ Fluppzy

EDIT: Sitter på lan och har min dator precis intill balkongdörren. borde jag flytta datorn eller är det lugnt om det är lite kallt åt datorn?

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Medlem

så länge dina komponenter inte bildar kondens så kan du ha dina komponenter (utom hdd) vid under -200*C om du vill

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

sålänge inte kondens uppstår så kan det vara väldigt kallt utom hårddiskar som börjar funka dåligt när de börjar bli kallt alltså inte SSD's som tål massvis då!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

så länge dina komponenter inte bildar kondens så kan du ha dina komponenter (utom hdd) vid under -200*C om du vill

Tål inte hårddiskar låga temperaturer? Och i så fall varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummangr:

Tål inte hårddiskar låga temperaturer? Och i så fall varför?

Antar att det är pga att metallerna krymper/sväller i olika temperaturer, läshuvudet i en hårddisk har inte stora felmarginaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummangr:

Tål inte hårddiskar låga temperaturer? Och i så fall varför?

Jo, dom tål lägre temperaturer men risken att det skulle bli något fel ökar.

Citat:

Hard drives with average temperatures below 27 °C had a failure rate worse than hard drives with the highest reported average temperature of 50 °C, and a failure rate at least twice as high as the optimum temperature range of 37 °C to 46 °C. – Wikipedia

Permalänk
Medlem

Processorer brukar vägra starta vid minus 200 grader c ungefär. Halvledarna blir för kalla och därmed resistansen för hög. Gäller för CPU och GPU

RAM och moderkort ska inte vara några problem

Hårddiskar och cd-läsare gäller som nämndes tidigare i tråden

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara några problem. Om du inte använder din HDD så är det inga problem alls. Ändå så är risken minimal.

Visa signatur

Protonmail: enkel krypterad mail gratis
BitWarden: krypterad lösenordshantering man kan, men inte måste, köra på egen server

Permalänk
Medlem

vad har du för kylare till din processor :D?

Visa signatur

CPU: i5 4670K @ 3.90 GHz MB: MSI Z87-G45 GAMING ATX COOLER: H60 (v2) Push/Pull GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB SSD: 250 GB Samsung 840 EVO HDD: 1TB Seagate RAM: Corsair 2x8 GB 1600Mhz VENGEANCE LP PSU: FSP 650W 80+ Gold OS: win 8.1 CASE: PC-9XW LED: White SCREEN: BenQ 24'' 144hz HS: QPAD QH-90 KB: SteelSeries 6G v2 Mechanical MX Red MOUSE: Sensei RAW Rubberized

Permalänk
Medlem

Du kan ju passa på att överklocka lite

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Flaxiiz:

Hej,

Undrar hur kall min dator får bli utan att den skadas?

http://puu.sh/h3TAj/938f8e3929.png

Mvh/ Fluppzy

EDIT: Sitter på lan och har min dator precis intill balkongdörren. borde jag flytta datorn eller är det lugnt om det är lite kallt åt datorn?

Om temperaturen är stabil och det inte uppstår kondens så lär det vara ok, är datorn igång hela tiden borde den hålla jämn temp och vara varmare än omgivningen så att kondens inte kan uppstå, stänger du däremot av datorn kan den utsättas för tempvariationer och kondens.

Skrivet av gummangr:

Tål inte hårddiskar låga temperaturer? Och i så fall varför?

Hdder är mekaniska, och det brukar finnas uppgifter i databladen om min och maxtem för både drift och förvaring, körs de vid för låg temp så ändras måtten men även smörjningen av lagren blir sämre så slitaget ökar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiin0o:

vad har du för kylare till din processor :D?

Corsiar H100i

Visa signatur

Citera för svar.

4790k @ 4.5 GHz / GTX 980

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidju:

Processorer brukar vägra starta vid minus 200 grader c ungefär. Halvledarna blir för kalla och därmed resistansen för hög.

Resistansen sjunker vid sjunkande temperaturer. Tillslut blir resistansen så låg att det i princip blir kortslutning genom kretsen och inget nyttigt arbete (beräkningar) kan utföras.

/Besserwisser

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."