Intel rapid storage tech

Permalänk
Medlem

Intel rapid storage tech

Min dator får upp ett meddelande att "intel rapid storage" har tagit bort en hårddisk.
Problemet är att programmet tar bort hela c:/ utan att formatera den men jag kommer inte åt den så windows startar inte och jag får byta plats på hårddisken i platserna på datorn för att den ska hittas igen.
Någon som vet varför detta fenomen uppkommer eller vad man ska göra för att slippa problemet?

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av funktionen i bios. Vad som orsakar problemet har jag ingen aning om.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Inaktiv

avinstallera intel rapid storage och gör en ominstallation med bara en hårddisk ansluten. Sen kan du lägga till fler. Har själv äldrig haft problem med intel rapid storage.

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp exakt felmeddelande.

Jag har heller aldrig haft problem med programmet och kört det i många år på en mängd olika datorer.

Spontangissning är att lagringsenheten håller på att gå sönder och därför faller ur. Kör tillverkarens diagnosprogram för att få säkert svar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Lägg upp exakt felmeddelande.

Jag har heller aldrig haft problem med programmet och kört det i många år på en mängd olika datorer.

Spontangissning är att lagringsenheten håller på att gå sönder och därför faller ur. Kör tillverkarens diagnosprogram för att få säkert svar.

Datorn är 2 veckor gammal så allt är nytt.
Inget felmeddelande, utan programmet visar bara en notis att en hårddisk tagits bort sen slocknar datorn såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Du kan stänga av funktionen i bios. Vad som orsakar problemet har jag ingen aning om.

Okej, inte sett någon sådan funktion i bios ännu. Men inte letat efter exakt det heller. Tack för förslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av B_o_S:

Datorn är 2 veckor gammal så allt är nytt.
Inget felmeddelande, utan programmet visar bara en notis att en hårddisk tagits bort sen slocknar datorn såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Tagits bort... hmm.

Kan det ha med "hotswap" att göra? Den kan du iaf stänga av i BIOS.
Det låter som att en disk tappas från datorn.

Intel Rapid Storage är bara ett program för att hantera och finjustera RAID enheter i datorn. Den har normalt inget alls att göra med själva "hårdvaran", utan den sköts via RAID BIOS och drivrutinerna direkt i Windows. Om en disk tappas, så är det pga något antingen den gör fel, eller något hårdvarufel (eller felinställt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Tagits bort... hmm.

Kan det ha med "hotswap" att göra? Den kan du iaf stänga av i BIOS.
Det låter som att en disk tappas från datorn.

Intel Rapid Storage är bara ett program för att hantera och finjustera RAID enheter i datorn. Den har normalt inget alls att göra med själva "hårdvaran", utan den sköts via RAID BIOS och drivrutinerna direkt i Windows. Om en disk tappas, så är det pga något antingen den gör fel, eller något hårdvarufel (eller felinställt).

Tveksamt om det är just det som bråkar.
Då jag är i Windows samtidigt som denna notis kommer upp att en hårddisk tagits bort. Sen slocknar datorn då den tagit bort c:. Datorn är helt ny så bör inte vara någon hårdvara som hunnit bli dålig heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av B_o_S:

Tveksamt om det är just det som bråkar.
Då jag är i Windows samtidigt som denna notis kommer upp att en hårddisk tagits bort. Sen slocknar datorn då den tagit bort c:. Datorn är helt ny så bör inte vara någon hårdvara som hunnit bli dålig heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Hårdvara går främst sönder när den är helt ny eller börjar bli gammal, se "badkarsmodellen" (eller vad det kan heta på svenska, men visualisera ett badkar och dess form). Med andra ord är det snarast större möjlighet för trasig hårdvara pga den är ny.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Hårdvara går främst sönder när den är helt ny eller börjar bli gammal, se "badkarsmodellen" (eller vad det kan heta på svenska, men visualisera ett badkar och dess form). Med andra ord är det snarast större möjlighet för trasig hårdvara pga den är ny.

Men om vi återgår till själva problemet så funkar datorn helt fläckfritt fram tills att hårddisken plockas bort, så datorn "crashar" inte utan väljer att radera en hårddisk, där av mitt första inlägg om någon känner igen det och kan hjälpa mig med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av B_o_S:

Tveksamt om det är just det som bråkar.
Då jag är i Windows samtidigt som denna notis kommer upp att en hårddisk tagits bort. Sen slocknar datorn då den tagit bort c:. Datorn är helt ny så bör inte vara någon hårdvara som hunnit bli dålig heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Vet du hur många "helt nya" produkter (allt från TV, datorer, hårddiskar, bilar, "u name it"), som lagas/återlämnas varje dag?

Anta inte att allt fungerar bara för det är nytt. Och bara för att budbäraren kommer med en lapp som det står att banken ska ta ditt hus, är det inte budbärarens fel. Du skyller på ett program, som bara levererar meddelandet att en disk har dragits ur. Sluta skyll på programmet och försök hitta orsaken istället.
Ta bort programmet om du vill, det enda du gör är att inte få meddelandet från budbäraren. Datorn kommer med all sannolikhet att få samma problem ändå.