Varken SpeedFan eller MSI Control center hittar mina fläktar

Permalänk
Medlem

Varken SpeedFan eller MSI Control center hittar mina fläktar

Tjenare.
Köpte hem två nya chassifläktar (Cooler Master jetflo 120) till min gaming-PC idag och när jag först skulle koppla in dem insåg jag att det bara fanns en plats kvar för sysfan på moderkortet (MSI b85m-e45) så sprang ner till Kjell o Company och köpte mig en Akasa PWM signal motherboard cable som han i butiken sa skulle kopplas till nätagget, moderkortets 4-pin pwm och till fläktarna. Då skulle jag tydligen kunna justera hastigheten på fläktarna. När jag till slut kopplat in allt så märker jag att fläktarna låter som jet-motorer och laddar då ner MSI control center för att justera hastigheten på fläktarna och märker då att programmet inte hittar mina fläktar?
http://i.imgur.com/mDC0vnB.png
Då testar jag ladda ner speedfan och likadant där. De hittar inte mina sysfans. Alltså hittar den även inte heller den chassifläkt som alltid suttit på från när jag köpte den (bak på chassit).
http://i.imgur.com/8KrSXHM.png

Hur ska jag göra? Måste jag koppla ner allting för att testa med bara en fläkt inkopplad och kolla om han då hittar fläktarna eller går det att lösa på något annat sätt? Kan mitt Moderkort ens justera fläkthastigheten?

Permalänk
Medlem

Syns fläktarna inne bios?

Skicka länk på kabeln du köpte.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Syns fläktarna inne bios?

Skicka länk på kabelns du köpte.

Jag har inte varit inne i bios än. Har inte riktigt vågat gå in i bios någon gång. Rädd att jag fuckar upp nåt.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/adapterkablar/flaktadapterkabel-p98471

Permalänk
Medlem

Jag stack in i BIOS lite fort och förstod inte så mycket men så här såg det ut:
http://gyazo.com/062654744959959b3fc1a00640cc77c0

Permalänk
Medlem

Fläkten borde synas där det står System 1 hur har du kopplat fläktarna?

En sån här borde ha funkat. då kan du styra 2st fläktar
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

jag testade nu att bara koppla in ena fläkten direkt till samma uttag som jag kopplade kopplaren till (sysfan1) och då får jag upp i speedfan och i HWMonitor en fläkt som heter Aux Fan resp. AUXFANIN0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zephire:

jag testade nu att bara koppla in ena fläkten direkt till samma uttag som jag kopplade kopplaren till (sysfan1) och då får jag upp i speedfan och i HWMonitor en fläkt som heter Aux Fan resp. AUXFANIN0

Ska du bara koppla 2st fläktar till ett uttag?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Ska du bara koppla 2st fläktar till ett uttag?

ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Fläkten borde synas där det står System 1 hur har du kopplat fläktarna?

En sån här borde ha funkat. då kan du styra 2st fläktar
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Om vi tittar på bilden så har jag kopplat som det står på kablarna. En kabel till PSU och sen PWM sladden till 4-pin PWM på moderkortet och sen de två case fan kablarna till fläktarna.

Permalänk
Medlem

Då ska ska det gå att styra Case fan fläktarna inne i bios eller med MSI:s mjukvara. Jag hade köpt den andra kablen om jag länkade till. Då slipper man massa extra kablar hängande i chassit. Fläktarna du kopplar in är väl 4-pins?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Då ska ska det gå att styra Case fan fläktarna inne i bios eller med MSI:s mjukvara. Jag hade köpt den andra kablen om jag länkade till. Då slipper man massa extra kablar hängande i chassit. Fläktarna du kopplar in är väl 4-pins?

Ja, men nu är det ju lite för sent och eftersom de ska göra samma sak så spelar det ju ingen roll?

Permalänk
Medlem

Du får testa dig fram, men det borde funka direkt tycker jag om den ska funka likadant.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Du får testa dig fram, men det borde funka direkt tycker jag om den ska funka likadant.

hur kan du vara så säker på att den kablen du länka kommer fungera då? kanske är samma problem?

Permalänk
Medlem

Tycker bara att det hade varit enklare att koppla in den, litar inte riktigt på den kabeln du länkade till. Jag kör bara med såna om jag ska koppla extra fläktar om jag bara har en 4-pin ledigt på moderkortet. Funkar hur bra som helst.

Testa koppla fläkten till CPU fan uttaget på den och kolla om den syns i bios då.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bredband:

Tycker bara att det hade varit enklare att koppla in den, litar inte riktigt på den kabeln du länkade till. Jag kör bara med såna om jag ska koppla extra fläktar om jag bara har en 4-pin ledigt på moderkortet. Funkar hur bra som helst.

Testa koppla fläkten till CPU fan uttaget på den och kolla om den syns i bios då.

Jag har nu hittat felet. Det är kabeln som du säger. När jag bara har en fläkt direkt kopplat till moderkortet hittar datorn fläkten och jag kan ändra hastigheten. Dock när jag använder båda fläktarna ihop med den kabeln jag köpte så hittar inte datorn fläktarna. Får ringa till kjell o company och kolla om det bara är att lämna tillbaka den och köra med en sån du länkade till mig.
Skälet till varför jag valde just denna kabel var för att jag googla runt lite och jag läste att någon skrev att man skulle undvika koppla flera fläktar till samma 4-pin uttag på moderkortet utan att koppla tillsammans med nätagget.

Permalänk
Medlem

Har du kvittot kvar så är det bara lämna tillbaka och byta. Säg att det funkade inte som killen sa. Okej, låter skumt för dom skicka ju med såna kablar till vissa fläktar, Noctua gör det. När jag körde med Fractal Design Kelvin S36, då fanns det en kablel med 3st uttag till fläktar, funkade kanonbra att köra så.
Hoppas du får byta och att den andra funkar bättre

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S