Värt att vänta på PCI-E SSD?

Permalänk
Medlem

Värt att vänta på PCI-E SSD?

Tjenare!

Framåt hösten här så tänkte jag bygga mig en ny speldator och då min nuvarande SSD börjar bli lite trång så funderar jag på ifall jag skulle uppgradera redan innan eller vänta lite.

Planerat datorbyggge.

Fractal Design R5
Intel i7 Skylake 6 Core någonting
AMD 390x / GTX 980 Ti

Idag så har jag en Intel 520 tror jag den heter. Denna gången ska det absolut bli en riktigt nice speldator. Budget 14-16 men väldigt flytande. Frågan jag ställer mig är hur mycket bang for buck det kommer ge att satsa på en SSD i PCI-E format istället för SATA. Jag tycker ju personligen att SATA fungerar snabbt nog för det jag använder datorn till idag vilket mer eller mindre är Web och Gaming. Håller inte på med någon videoredigering eller dyl.

Vore underbart med lite input från er med lite mer koll på exakt hur PCI-E kommer påverka användandet.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att SATA-diskar är fullt tillräckligt snabba, men jag är inte så insatt jag heller

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!

Framåt hösten här så tänkte jag bygga mig en ny speldator och då min nuvarande SSD börjar bli lite trång så funderar jag på ifall jag skulle uppgradera redan innan eller vänta lite.

Planerat datorbyggge.

Fractal Design R5
Intel i7 Skylake 6 Core någonting
AMD 390x / GTX 980 Ti

Idag så har jag en Intel 520 tror jag den heter. Denna gången ska det absolut bli en riktigt nice speldator. Budget 14-16 men väldigt flytande. Frågan jag ställer mig är hur mycket bang for buck det kommer ge att satsa på en SSD i PCI-E format istället för SATA. Jag tycker ju personligen att SATA fungerar snabbt nog för det jag använder datorn till idag vilket mer eller mindre är Web och Gaming. Håller inte på med någon videoredigering eller dyl.

Vore underbart med lite input från er med lite mer koll på exakt hur PCI-E kommer påverka användandet.

PCIe är ju lite av gårdagens teknik, m.2 är lagring som går direkt via PCIe bussen.
PCIe-instickskort ansluter en kontrollerkrets till PCIe bussen som sedan kommunicerar med lagringskontrollern på kortet.

Dvs, kika på m.2 om du vill se #framtiden. PCIe-kort kommer troligen som mest avancerat bli raidade M.2-enheter ändå.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Inte värt det om du verkligen inte behöver sjuk hastighet. Spel och vardags användning går inte under den kategorin. SATA 3 räcker gott och väl för dig. Bättre sätta pengarna på annat skoj som inte sänker laddningstider från 5 till 4s...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Inaktiv

Klart det är värt att satsa på tex en M2 Samsung SM951 med NVMe och PCIe3.0 x4
Då har man ju flyttat flaskhalsen i datorn från lagringsmediat till nästa slöa komponent.
Var gång man flyttar en flaskhals blir ju datorn snabbare. Jag menar, varför kör folk RAID med SSD om det inte ger någon effekt. M2 med NVMe utklassar ju det scenariot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!
Intel i7 Skylake 6 Core någonting

Kanske värt att påpeka att de skylake som kommer i höst inte är skylake-E (dvs, du får nöja dig med quadcore om intel följer sin standard, eller köra på haswell-E för 6+ cores).
Nästa -E är Broadwell, Q1 2016. Skylake-E kanske Q1 2017 då om de fortsätter att följa samma plan för -E.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Kanske värt att påpeka att de skylake som kommer i höst inte är skylake-E (dvs, du får nöja dig med quadcore om intel följer sin standard, eller köra på haswell-E för 6+ cores).
Nästa -E är Broadwell, Q1 2016. Skylake-E kanske Q1 2017 då om de fortsätter att följa samma plan för -E.

Frågan är om Broadwell-E kommer då det är samma arkitektur som haswell. Tror mer på att Skylake-E kommer Q1/Q2 16.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

PCIe är ju lite av gårdagens teknik, m.2 är lagring som går direkt via PCIe bussen.
PCIe-instickskort ansluter en kontrollerkrets till PCIe bussen som sedan kommunicerar med lagringskontrollern på kortet.

Dvs, kika på m.2 om du vill se #framtiden. PCIe-kort kommer troligen som mest avancerat bli raidade M.2-enheter ändå.

Absolut. Helt rätt. Det var ju detta jag syftade på Trodde det inte var någon skillnad men tack för förtydligandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Kanske värt att påpeka att de skylake som kommer i höst inte är skylake-E (dvs, du får nöja dig med quadcore om intel följer sin standard, eller köra på haswell-E för 6+ cores).
Nästa -E är Broadwell, Q1 2016. Skylake-E kanske Q1 2017 då om de fortsätter att följa samma plan för -E.

Skrivet av philipborg:

Frågan är om Broadwell-E kommer då det är samma arkitektur som haswell. Tror mer på att Skylake-E kommer Q1/Q2 16.

Jo, det kan nog stämma. Får bli en tillfällig processor där i mellan någonstans

Permalänk
Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

helt klart värt att vänta på m2 pcie enheter och moderkort

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Instämmer; du kan räkna med 2-3 gånger hastigheten som sata-diskarna har idag, dessutom slipper du meckande med sladdar och placering av diskar. Bara att trycka i en liten sticka direkt i moderkortet och sedan är det klart.
Jag är sjukt nöjd med att ha gått över själv; önskar bara att jag hade råd att byta ut lagringen i alla maskiner.

Permalänk
Medlem

Som skrivet. Intel 750 finns ju redan nu. Självklart val i min mening. Eller Samsungs kommande motsvarighet.

Permalänk
Medlem

De nya korten med m.2-stöd kan få en 2,5" disk istället för pci-e-kortet med samma prestanda. Men jag tar nog hellre nya amsungen även om den är lite långsammare, pga storleken.
Har också läst att intels lösning käkar upp e del av prestandan från övriga pci-e-portarna och det är ju inte så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Tjenare!

Framåt hösten här så tänkte jag bygga mig en ny speldator och då min nuvarande SSD börjar bli lite trång så funderar jag på ifall jag skulle uppgradera redan innan eller vänta lite.

Planerat datorbyggge.

Fractal Design R5
Intel i7 Skylake 6 Core någonting
AMD 390x / GTX 980 Ti

Idag så har jag en Intel 520 tror jag den heter. Denna gången ska det absolut bli en riktigt nice speldator. Budget 14-16 men väldigt flytande. Frågan jag ställer mig är hur mycket bang for buck det kommer ge att satsa på en SSD i PCI-E format istället för SATA. Jag tycker ju personligen att SATA fungerar snabbt nog för det jag använder datorn till idag vilket mer eller mindre är Web och Gaming. Håller inte på med någon videoredigering eller dyl.

Vore underbart med lite input från er med lite mer koll på exakt hur PCI-E kommer påverka användandet.

Finns en fin jämförelse på techreport.
Intels nya värsting ställs mot en hel massa SSD'er av varierande prestanda.
Summa summarum är att benchmarks ser väldigt bra ut, medans normal användning har liten till ingen fördel.
Intressantast kanske är spels laddtider som inte verkar påverkas alls av hur snabbt interfacet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Denna gången ska det absolut bli en riktigt nice speldator. Budget 14-16 men väldigt flytande.
Håller inte på med någon videoredigering eller dyl.

Skrivet av Chrisism8:

Jo, det kan nog stämma. Får bli en tillfällig processor där i mellan någonstans

Personligen tycker jag att det vore väldigt dumt att köra en Skylake-E för spelande, speciellt då du har en budget på 14.000 - 16.000 kr, eftersom flaskhalsen sällan ligger på CPUn, och spel utnyttjar ofta inte ens 4 kärnor effektivt. Dessutom är de lägre klockade från fabrik om du inte har tänkt ge dig in på överklockning, samt att endast processorn + moderkort kommer gå på runt 6000kr om du väljer den svagaste -E och rätt billigt moderkort. Tror inte heller att du har tänkt köra fler än ett grafikkort, och det är nästan det entusiastplatformen är gjord för, och för de som behöver tung flertrådad prestanda (t.ex. videoredigering, som du inte håller på med).

Om jag var du så skulle jag satsa på en vanlig i5/i7 från Skylake och köra vanliga 2,5"-SSDer över SATA. Det är billigare, och du kommer knappast märka av skillnaden eftersom SATA-baserade SSD:er är tillräckligt snabba, förutom om du ska kopiera/föra över stora filer mellan lagringsmedier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Personligen tycker jag att det vore väldigt dumt att köra en Skylake-E för spelande, speciellt då du har en budget på 14.000 - 16.000 kr, eftersom flaskhalsen sällan ligger på CPUn, och spel utnyttjar ofta inte ens 4 kärnor effektivt. Dessutom är de lägre klockade från fabrik om du inte har tänkt ge dig in på överklockning, samt att endast processorn + moderkort kommer gå på runt 6000kr om du väljer den svagaste -E och rätt billigt moderkort. Tror inte heller att du har tänkt köra fler än ett grafikkort, och det är nästan det entusiastplatformen är gjord för, och för de som behöver tung flertrådad prestanda (t.ex. videoredigering, som du inte håller på med).

Om jag var du så skulle jag satsa på en vanlig i5/i7 från Skylake och köra vanliga 2,5"-SSDer över SATA. Det är billigare, och du kommer knappast märka av skillnaden eftersom SATA-baserade SSD:er är tillräckligt snabba, förutom om du ska kopiera/föra över stora filer mellan lagringsmedier.

Håller med fullständigt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Personligen tycker jag att det vore väldigt dumt att köra en Skylake-E för spelande, speciellt då du har en budget på 14.000 - 16.000 kr, eftersom flaskhalsen sällan ligger på CPUn, och spel utnyttjar ofta inte ens 4 kärnor effektivt. Dessutom är de lägre klockade från fabrik om du inte har tänkt ge dig in på överklockning, samt att endast processorn + moderkort kommer gå på runt 6000kr om du väljer den svagaste -E och rätt billigt moderkort. Tror inte heller att du har tänkt köra fler än ett grafikkort, och det är nästan det entusiastplatformen är gjord för, och för de som behöver tung flertrådad prestanda (t.ex. videoredigering, som du inte håller på med).

Om jag var du så skulle jag satsa på en vanlig i5/i7 från Skylake och köra vanliga 2,5"-SSDer över SATA. Det är billigare, och du kommer knappast märka av skillnaden eftersom SATA-baserade SSD:er är tillräckligt snabba, förutom om du ska kopiera/föra över stora filer mellan lagringsmedier.

Jag ska erkänna att -E modellerna var något som jag inte var helt familjär med exakt vad den stora skillnaden var utan antog helt enkelt att de var snäppet vassare bara. NU när jag väl läst på en del mer så håller jag med dig i det du säger. Det som dock fortfarande står att se är ju hur direktX12 kommer vända på steken. Det kommer väl ta ca 1 år innan titlar optimerade för dX12 kommer dyka upp på marknaden men det ser ju spännande ut måste man ju säga.
!
Läste en artikel här om dagen på Swec där EAs teknikschef uttalade sig om att i hans värld så skulle han vilja se att Win 10 med dX12 var ett krav för sent 2016 ås speltitlar. Personligen tycker jag detta låter guld

Men för att sammanfatta. Personligen så håller jag mig nog kvar med hederliga SSD ett tag till då laddtider i spel redan är brutalt låga enl mig. När det kommer till skylake så blir det nog en i7:a och lägger de extra pengarna in i en fin 4K skärm istället. Om man nu inte vinner på lotto

tack för allas råd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Läste en artikel här om dagen på Swec där EAs teknikschef uttalade sig om att i hans värld så skulle han vilja se att Win 10 med dX12 var ett krav för sent 2016 ås speltitlar. Personligen tycker jag detta låter guld

Det var inte EA's teknikchef, det var teknikchefen för frostbite som EA äger. Innebär att inte alla EA spel kommer köra det, bara frostbite troligen till en början.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Det var inte EA's teknikchef, det var teknikchefen för frostbite som EA äger. Innebär att inte alla EA spel kommer köra det, bara frostbite troligen till en början.

Så var det ja, stämmer. Rörde ihop det där lite nu på kvällen