Pioneer vsx-924 ej ljud/bild

Permalänk
Medlem

Pioneer vsx-924 ej ljud/bild

Har precis fått hem en alldeles ny Pioneer vsx-924 och kopplat in med ganska surt resultat. Har spenderat en sisådär 4 timmar på detta nu och ger snart upp.

Min setup är just nu efter alla försök
hd digitalbox via hdmi in i SAT/CBL
dator via hdmi in i In3

Out1 via hdmi till hdmi 2 på tv

Startade upp första gången på det viset och fick varken bild eller ljud från nån av källorna.
Båda källorna gör sin "handshake" (röd lampa blinkar) för att sedan gå över till fast rött ljus.

Har testat både 4k/60p 4:4:4 24bit och 4k/60p 4:2:0 24bit.

När jag slår TVn till standby när recievern är igång så sätts även den i standby, så nått fattar de ju.

Har även fiddlat runt lite med zone, hdmi och input i ställningar i recievern utan att nått händer.

Så... nu till frågan.. vad är felet? Har jag gjort något basic noob fel eller är nått trasigt, eller kan det rent utav vara min TV som är boven i dramat? TVn är en lite äldre 720p TV om jag minns rätt, har inte spec just nu.
tycker ju dock man borde få ut ljud om TVn skulle vara problemet...?

Skulle vara väldigt tacksam om nån duktig och vänlig själ kunde assistera mig!
Tack på förhand

Edit: Får alltså inte nån bild eller nått ljud alls, ser ju inte ens nån "hemskärm" till recievern

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Har du testat som det står i felsökning för Ingen bild i manualen? Vilken TV handlar det om?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Har du testat som det står i felsökning för Ingen bild i manualen? Vilken TV handlar det om?

Har testat de olika grejerna som stod ja. Kommer ej ihåg alla steg jag utfört....
TVn är en Thomson, kommer ej ihåg modell men är en 720p iaf, tror även det är led, kan kolla exakt modell när jag kommer hem.
Grejen är ju dock att om det står Ingen Signal på TVn, då borde man iallafall få ut ljudet från källan?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

4K kan du såklart inte skicka till en 720p tv. Stäng av allt som har med skalning att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

4K kan du såklart inte skicka till en 720p tv. Stäng av allt som har med skalning att göra.

Jag vet inte vad allt är så vet inte va ja ska kolla efter va gäller detta, trodde det skötas automatiskt? I installationsguiden står det ju bara hur man kopplar in å sen hur man justerar ljud osv.

Men borde man ändå inte höra ljudet från källan även om bild inte visas?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Nu funkar det!... Ibland.... Har tonvis med handshake issues nu istället, har dubbel kollat så allt är kopplat rätt.
Digitalboxen hamnar i handshake loop 3 av 4 gånger, får att bli kvitt det får man dra ur strömmen till recievern och starta igen, ibland funkar det då.
Datorn hamnar alltid i handshake loop
Provade efter datorn istället min xbox some även den 3 av 4 gånger hamnar i handshake loop, eller skickar bara fram ljudet och visar bild som ser ut såhär:
https://www.dropbox.com/s/3smgu5ofazf2dms/IMG_20150408_174257...
Har provat med de HDMI kablarna ja har, men kommer ingen vart.

Nån som har en idé om vad det kan vara?

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Om det nu är HDMI handshake problem, så kan man testa reseta det med följande steg:

1. Stäng av alla enheter. Koppla bort alla HDMI kablar och vänta i ca 20 min.
2. Koppla tilbbaks HDMI kablarna.
3. Sätt på först receviern och sen TV. Vänta tills dom är fullt påslagna.
4. Sist sätt på ex: HD boxen.

extra steg: Om ingen bild, välj ex HDMI 3 en gång till om HD boxen är inkopplad på HDMI 3. Med HDMI Control på. Så har en del receiver förvald källa ingång varje receivern slås på och man får manuellt växla ingång.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om det nu är HDMI handshake problem, så kan man testa reseta det med följande steg:

1. Stäng av alla enheter. Koppla bort alla HDMI kablar och vänta i ca 20 min.
2. Koppla tilbbaks HDMI kablarna.
3. Sätt på först receviern och sen TV. Vänta tills dom är fullt påslagna.
4. Sist sätt på ex: HD boxen.

extra steg: Om ingen bild, välj ex HDMI 3 en gång till om HD boxen är inkopplad på HDMI 3. Med HDMI Control på. Så har en del receiver förvald källa ingång varje receivern slås på och man får manuellt växla ingång.

Testade dina tips och det funkade så nu har ja inga problem med Digitalboxen alls, förutom om jag slagit över till HDMI3 där mitt xbox sitter, då IBLAND krånglar Handshake för Digitalboxen, men aldrig annars.

Jag har Video Conversion av och HDMI Control på och ARC avslaget.

Fick igång bild på mitt xbox 360 en enda gång, sen har det bara krånglat igen, den gången det hoppade igång ändrade jag Video Conversion från On till Off. Har testat göra samma sak igen men det funkar inte då, blir bara "No Signal"

Den röda lampan för HDMI handshake blinkar inte ens när jag startar Xboxen, men ljudet kommer upp, och en bild med några streck.
Har testat att bytt HDMI kabel också men hjälpte ej.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Stänga av video conversion, eller välj auto eller den upplösning din TV max klarar av.
Finns inga 720p TV, om det står så är det förmodligen en HD Ready HD TV och det är native upplösning på TVn du ska leta efter. Brukar vara 1366x768 när det gäller äldre LCD TV. Ta reda på det först och sen välj den upplösning din TV klarar av i XBox 360 och datorn.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Stänga av video conversion, eller välj auto eller den upplösning din TV max klarar av.
Finns inga 720p TV, om det står så är det förmodligen en HD Ready HD TV och det är native upplösning på TVn du ska leta efter. Brukar vara 1366x768 när det gäller äldre LCD TV. Ta reda på det först och sen välj den upplösning din TV klarar av i XBox 360 och datorn.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=624847

Är den TVn

Stöder alltså 576i, 720p, 1080i men upplösningen är 1366x768 som du sa.
På Xboxen kan jag bara välja 480p, 720p, 1080i och 1080p.
Kör den i 720p, kör även Digitalboxen i 720p.
Men blir bara som exemplet här: https://www.dropbox.com/s/3smgu5ofazf2dms/IMG_20150408_174257...

Ibland är den grönt och vitt som på bilden, ibland vitt. Ljudet har jag dock!
Detta med Video Conversion av. Vet inte hur jag väljer auto eller upplösning till video conversion på Xboxen, får inte fram det på förstärkaren. Har det när jag kör digitalboxen, där kan jag sätta den till 720p enligt förstärkaren och det funkar bra.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen XBox 360, så vet inte hur man ställer in upplösning på den. Men hittar på Youtube lite guider när man inte får nån bild via HDMI. Du kan testa och se om det hjälper dig.

Om du kopplar Xbox 360 direkt till TVn, vilken upplösning står det på TVn när XBox 360 är på då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Nu har jag ingen XBox 360, så vet inte hur man ställer in upplösning på den. Men hittar på Youtube lite guider när man inte får nån bild via HDMI. Du kan testa och se om det hjälper dig.
https://www.youtube.com/watch?v=GTISQmExGjw

https://www.youtube.com/watch?v=EvFq9-pylsw

Om du kopplar Xbox 360 direkt till TVn, vilken upplösning står det på TVn när XBox 360 är på då?

Tack för all hjälp, fick till slut igång datorn, men inte xboxen, verkar som HDMI output på xboxen är kass, går inte ens om ja kör HDMI direkt till TVn från den, component funkar dock.
Men igen, tack för all hjälp! Förstår grejerna en hel del bättre nu!

Visa signatur

Intel Core i5 4690k @4.1GHz |---| Asus Maximus VII Ranger |---| ASUS STRIX GTX 980 Ti DirectCU III |---| Corsair Vengeance LP 2x8gb |---| EVGA Supernova G1 650w |---| Fractal Design Define R5 |---| Acer 27" XB270HU