Hur får jag mikrofonen på mitt headset att fungera?

Permalänk

Hur får jag mikrofonen på mitt headset att fungera?

Hej

Jag ber om ursäkt för om detta är en dum fråga men jag skulle behöva hjälp med att kunna använda mitt headsets inbyggda mikrofon när det är inkopplat till min PC. Har googlat en del men tyvärr inte hittat någon liknande tråd.

Så:
Jag har ett headset av modellen Marshall Major 50 FX som ger ett för mig helt ok ljud. http://www.cnet.com/products/marshall-major-50-fx/
Lurarna har en inbyggd mikrofon med universell start/stop knapp och volymkontroll och för iOS apparater. Jag har redan köpt en billig splitter som delar upp signal för ljud och mikrofon så att jag kan koppla in i respektive uttag på datorn. Ljudet ut fungerar fint men mikrofonen får jag inte igång. Under Kontrollpanelen > Ljud > Inspelning så ser det ut som att jag har en fullt fungerande mikrofon inkopplad, men manuella alla tester misslyckas. Om jag trycker på start/stop knappen så registreras ett knäppande ljud men annars är det helt dött.

Frågan: Går det att få igång mikrofonen till ett headset gjort för iOS på en PC och hur gör man?

Tack på förhand!
/Patrik

Permalänk
Medlem

Sätt headsetet på huvudet med bygeln vilandes på toppen.
Prata sedan normalt rakt in i mikrofonen.

Permalänk
Medlem

Är det tänkt att du ska använda dem för skype? Isåfall måste du pilla i skypes egna inställningar.

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Skrivet av Zadrok:

Är det tänkt att du ska använda dem för skype? Isåfall måste du pilla i skypes egna inställningar.

Hej. Nej jag hade hoppats använda det till röstchatt i spel online (via Steam).

Permalänk
Medlem

Splittern du köpte, är den anpassad för iOS enheter? För att det skiljer på kontakterna mellan t.ex Android, iOS och vanliga 3,5mm.

Permalänk

Undee enheter på datorn och väljer inspelningsenheter, Syns det i indikatorn när du pratar?
Och du borde testa Skype om markören rör sig när du snackar?
Och kolla med så inte enheten är inaktiverad.
Tycker även PalaDain skrev grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Splittern du köpte, är den anpassad för iOS enheter? För att det skiljer på kontakterna mellan t.ex Android, iOS och vanliga 3,5mm.

Ja jag tror att den borde vara anpassad för iOS. Köpte exakt en sådan här från Ebay: http://goo.gl/Qd5N7L

stavfel
Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Undee enheter på datorn och väljer inspelningsenheter, Syns det i indikatorn när du pratar?
Och du borde testa Skype om markören rör sig när du snackar?
Och kolla med så inte enheten är inaktiverad.
Tycker även PalaDain skrev grymt

Skickades från m.sweclockers.com

Hej

Nej det syns inte i indikatorn någonting alls när jag bara pratar in i mikrofonen, MEN om jag trycker på knapparna på volymkontrollen vid mikrofonen så blinkar indikatorn till och registrerar ljud in. Ganska små utslag (2 bars fyllda) för volym upp/ner knapparna och fullt utslag (alla bars fyllda) för start/stop knappen. Indikatorn blinkar bara till precis vid knapptrycket, det går inte att hålla in någon av knapparna för att registrera tal.

Inspelningsenheten är aktiv och fungerar enligt Windows helt korrekt...

Tro mig, det PalaDain skrev var det första jag provade