Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera?

Hejsan, har fått lite funderingar kring min dator och skulle gärna få eran input om jag bör uppgradera processorn.

Har följande komponenter:

Moderkort: ASUS P8Z77-V, Socket-1155
RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB 2 stycken
Processor: Intel Core i5 2500K 3,3GHz med en Corsair Hydro H80
Grafikort: Asus 970
Hårddisk: SSD som OS disk.

Processorn börjar få några år på nacken nu och jag börjar bli paranoid över att den blivit en flaskhals. Datorns syfte är primärt spelande och vill gärna se att den t.ex. klarar av GTA 5 och The Witcher 3 utan att dra ned allt för mycket på settings. Tack i förväg för hjälp

Permalänk
Medlem

Din processor är fullt tillräcklig som den är, men kan bli mycket bättre av att du överklockar den. Du sitter dessutom på en bra kylare så jag ser ingen anledning till att inte göra det om du nu känner att den håller dig tillbaka.

Permalänk
Medlem

som ovan säger överklocka så funkar den ett par år till.

Permalänk
Medlem

Så länge du kör på ett 970 behöver du inte tänka på att processorn flaskar. Jag sitter med 970 i SLI och 2500k @ 4.5GHz och märker att processorn inte riktigt orkar med, men de spel som inte går att köra i SLI orkar processorn utan problem. Bara att klocka, borde gå till 4,2-4,5 utan att öka volten.

Permalänk
Medlem

som många redan sagt, klocka den lite, du sitter på en bra kylare dessutom.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Får tacka alla för snabb och bra respons, får ta och klocka helt enkelt, väldigt skönt att låta IT-budgeten vara ifred ett tag till ^^