Permalänk

nytt moderkort LGA 1155

Tja! Jag tänkte uppgradera nu inför GTA V.
Just nu har jag ett GTX 460 och en i5 sandy bridge 2500k.

Jag tänkte att jag inte behöver uppgradera processorn om jag köper lite fetare kylning(kanske vattenkylning) och överklockar den.
Problemet är att moderkortet jag har nu(asus P8P67 pro rev) inte stödjer PCI-e 3.0

Jag har lite svårt att hitta något moderkort som lämpar sig för överclockning, så jag tänkte om någon ville rekommendera något. Eller är det lika bra att köpa ny processor med?
När det kommer till grafikkort så hade jag tänkt mig ett gtx 970.

Låter det vettigt? Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av superfisk:

Tja! Jag tänkte uppgradera nu inför GTA V.
Just nu har jag ett GTX 460 och en i5 sandy bridge 2500k.

Jag tänkte att jag inte behöver uppgradera processorn om jag köper lite fetare kylning(kanske vattenkylning) och överklockar den.
Problemet är att moderkortet jag har nu(asus P8P67 pro rev) inte stödjer PCI-e 3.0

Jag har lite svårt att hitta något moderkort som lämpar sig för överclockning, så jag tänkte om någon ville rekommendera något. Eller är det lika bra att köpa ny processor med?
När det kommer till grafikkort så hade jag tänkt mig ett gtx 970.

Låter det vettigt? Tacksam för svar

Du förlorar inte speciellt mycket prestanda med att använda PCI-E 2.0 x16 kör på med ditt moderkort och vänta med uppgradering av moderkort+cpu tills skylake kommer.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Du förlorar inte speciellt mycket prestanda med att använda PCI-E 2.0 x16 kör på med ditt moderkort och vänta med uppgradering av moderkort+cpu tills skylake kommer.

http://www.techpowerup.com/reviews/NVIDIA/GTX_980_PCI-Express...

Men jag måste ju ha ett nytt grafikkort? Finns väl inte så många vettiga som funkar i pci-e 2.0?

Permalänk
Medlem

Du kan ändå inte använda PCI-e 3.0 eftersom kontrollern sitter i cpu och bara stöder 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Du kan ändå inte använda PCI-e 3.0 eftersom kontrollern sitter i cpu och bara stöder 2.0.

Skickades från m.sweclockers.com

Jahaja.. finns det några pci-e 2.0 grafikkort som skulle fixa gta V till pc?

Permalänk
Medlem

PCI-E 3.0 Är bakåtkompatibelt med PCI-E 2.0. Så det är bara att köpa vilket grafikkort som helst, dock kanske din CPU flaskar om du inte överklockar.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av superfisk:

Jahaja.. finns det några pci-e 2.0 grafikkort som skulle fixa gta V till pc?

PCIe är framåt- och bakåtkompatibelt. Du kan köra vilket grafikkort du vill med det moderkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superfisk:

Jahaja.. finns det några pci-e 2.0 grafikkort som skulle fixa gta V till pc?

PCIe är bakåtkompatibelt, dvs. du kan använda ett grafikkort med PCIe 3.0 på ett moderkort som bara har PCIe 2.0. Som Anders9110 påpekade så förlorar du inte heller särskilt mycket på det, eftersom PCIe 2.0 inte är en flaskhals för de flesta grafikkort. Så det är bara att skaffa valfritt grafikkort och köra på.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

PCI-E 3.0 Är bakåtkompatibelt med PCI-E 2.0. Så det är bara att köpa vilket grafikkort som helst, dock kanske din CPU flaskar om du inte överklockar.

Skrivet av LemonIllusion:

PCIe är framåt- och bakåtkompatibelt. Du kan köra vilket grafikkort du vill med det moderkortet.

Jaahaaa, fan va NICE! Tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem

som alla sagt, det fungerar och skiljer sig väldigt lite, kanske någon enstaka fps.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av superfisk:

Jaahaaa, fan va NICE! Tack så hemskt mycket!

Tänk på att du ev måste uppdatera din bios/UEFI till den senaste för att det ska funka med de senare grafikkorten.
Lycka till!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)