Ny 500gb SSD, vilken rekommenderar ni?

Permalänk

Ny 500gb SSD, vilken rekommenderar ni?

Hej,

Jag har nu köpt en laptop där det nu sitter 128gb PCI-E SSD samt en 1tb HDD. Finns plats för 1 st m2 och 1 st sata till.

Vill ha en hyffsat stor SSD där jag kan få plats med lite mer program och spel. 128gb är för litet och den vanliga hårddisken är lite väl långsam.

Så, vilka rekommenderar ni? Behöver inget monstersnabbt.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Jag använder en mx100 500GB som speldisk. Betalade runt 1600kr för den. Har fungerat utan problem. Kanske kan vara något?
Finns väl en nyare modell mx200 om jag inte är helt ute och cyklar, den vet jag dock ingenting om.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB eller om du kan tänka dig en disk med okänd hårdvara (PNY byter kontroller och kanske även minneskretsar till det billigaste de kan hitta för att få ner priset) och därmed okänd prestanda, PNY Optima 2.5" SATA III MLC SSD 480GB. PNYn duger säkert till det mesta även om den skulle ha SF-kontroller, och till det priset skulle jag vilja påstå att det är helt okej.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Samsung och Intel som haft minst problem, varav Samsung som haft problem senast.

Permalänk
Medlem

BX100 eller MX200 är dem som jag har uppfattat som bäst i nuläget.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

BX100 eller MX200 är dem som jag har uppfattat som bäst i nuläget.

^ Det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

BX100 eller MX200 är dem som jag har uppfattat som bäst i nuläget.

Skrivet av zaarx:

^ Det här

Jag håller inte med. BX100 kostar lika mycket som MX100 trots att den är sämre, och MX200 kostar mer än MX100 trots att den är lika bra. MX100 är bättre än både BX100 och MX200. Det är precis som med samsung och 830 (MX100), 840 (BX100), 840 Pro (MX200).

en bokstav hade hamnat snett
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag håller inte med. BX100 kostar lika mycket som MX100 trots att den är sämre, och MX200 kostar med än MX100 trots att den är lika bra. MX100 är bättre än både BX100 och MX200. Det är precis som med samsung och 830 (MX100), 840 (BX100), 840 Pro (MX200).

Vad är det som är bättre med MX100?

Går man upp till 1TB så är det en markant prisskillnad mellan BX100 och MX200 men du menar att dom i princip är lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vad är det som är bättre med MX100?

Går man upp till 1TB så är det en markant prisskillnad mellan BX100 och MX200 men du menar att dom i princip är lika bra?

MX100 och MX200 är samma disk. Samma kontroller, samma NAND, nytt namn, för den har ny FW med någon ny funktion som ska agera cache. Detta gör att MX200 är bättre än MX100 i 128GB och 256GB storlek, där NAND cellerna är för få, men i 500GB och över, är båda diskarna fullt populerade med NAND och presterar väldigt lika.

MX100 är dock mer beprövad, och har inga nya funktioner som är otestade.
När det gäller SSD så är äldst och beprövad, alltid bättre, om inte den nya har någon markant fördel.

Så ja, håller med LemonIllusion här, MX100 är helt klart den bättre disken, när vi pratar 500GB och över i 2,5" storlek.
"However, it was surprising that the MX100 outperformed its successor in several of our benchmarks, considering Crucial's claim that the MX200 is improved in essentially every category."
http://www.storagereview.com/crucial_mx200_ssd_review

Ironiska är att i just 4k och IOPS, precis det som ska vara SSDns starka sida, är MX100 snabbare och har lägre latency än MX200 i många tester. FW är inte helt optimal, helt enkelt.

Ang BX100 vet jag bara att de testar en ny kontroller, men med samma NAND (igen). Troligen är det sämre kvalitet NAND i BX100 än MX200, annars borde det kostat typ samma, eftersom det dyra i en SSD är just NAND kretsarna.

Personligen väljer jag hellre en 850 EVO, men jag väljer den pga prestandan, inte priset. MX100 passar nog bra in på TS önskemål.

Permalänk
Skrivet av Nautilus011:

Jag använder en mx100 500GB som speldisk. Betalade runt 1600kr för den. Har fungerat utan problem. Kanske kan vara något?
Finns väl en nyare modell mx200 om jag inte är helt ute och cyklar, den vet jag dock ingenting om.

Just en av de jag kikat lite på. Vart fick du tag i den för 1600?

Skrivet av LemonIllusion:

Crucial MX100 2.5" 7mm 512GB eller om du kan tänka dig en disk med okänd hårdvara (PNY byter kontroller och kanske även minneskretsar till det billigaste de kan hitta för att få ner priset) och därmed okänd prestanda, PNY Optima 2.5" SATA III MLC SSD 480GB. PNYn duger säkert till det mesta även om den skulle ha SF-kontroller, och till det priset skulle jag vilja påstå att det är helt okej.

Jag vill nog gärna ha något som det troligtvis inte blir något problem med då även adobe-sviten kommer ligga på detta vilket jag använder ute på en del jobb. Så ganska driftsäkert gärna.

Verkar tyvärr vara borta.

Skrivet av El_Raspberry:

Samsung och Intel som haft minst problem, varav Samsung som haft problem senast.

Bra att veta, tack!

Skrivet av philipborg:

BX100 eller MX200 är dem som jag har uppfattat som bäst i nuläget.

Låter bra, jag kikar på dessa. Men av kommentaren längre ned verkar ju nästan mx100 vara att föredra vid 500gb.

Skrivet av LemonIllusion:

Jag håller inte med. BX100 kostar lika mycket som MX100 trots att den är sämre, och MX200 kostar med än MX100 trots att den är lika bra. MX100 är bättre än både BX100 och MX200. Det är precis som med samsung och 830 (MX100), 840 (BX100), 840 Pro (MX200).

INtressant!

Skrivet av Paddanx:

MX100 och MX200 är samma disk. Samma kontroller, samma NAND, nytt namn, för den har ny FW med någon ny funktion som ska agera cache. Detta gör att MX200 är bättre än MX100 i 128GB och 256GB storlek, där NAND cellerna är för få, men i 500GB och över, är båda diskarna fullt populerade med NAND och presterar väldigt lika.

MX100 är dock mer beprövad, och har inga nya funktioner som är otestade.
När det gäller SSD så är äldst och beprövad, alltid bättre, om inte den nya har någon markant fördel.

Så ja, håller med LemonIllusion här, MX100 är helt klart den bättre disken, när vi pratar 500GB och över i 2,5" storlek.
"However, it was surprising that the MX100 outperformed its successor in several of our benchmarks, considering Crucial's claim that the MX200 is improved in essentially every category."
http://www.storagereview.com/crucial_mx200_ssd_review

Ironiska är att i just 4k och IOPS, precis det som ska vara SSDns starka sida, är MX100 snabbare och har lägre latency än MX200 i många tester. FW är inte helt optimal, helt enkelt.

Ang BX100 vet jag bara att de testar en ny kontroller, men med samma NAND (igen). Troligen är det sämre kvalitet NAND i BX100 än MX200, annars borde det kostat typ samma, eftersom det dyra i en SSD är just NAND kretsarna.

Personligen väljer jag hellre en 850 EVO, men jag väljer den pga prestandan, inte priset. MX100 passar nog bra in på TS önskemål.

Intressant! Låter som att mx100 är att föredra där då.
Har 850 EVO bättre prestanda? Om jag kikar på prisjakt så skiljer det ju endast ca 200kronor. Fungerar den bättre så betalar jag gärna de små extrapengarna.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem

Varför inte 850 pro?

Jag går själv i liknande tankar och har fastnat för Samsung 850 Pro, men den verkar inte vara så populär av tidigare disskusion att döma? Vad har ni för tankar kring denna SSD?

Visa signatur

AMD 7950x | Asus ROG X670E GENE | MSI RTX 4090 Suprim X l 32GB Corsair DDR5 l 980 Pro 2tb | Corsair AX1600i | NZXT h400

Permalänk
Skrivet av kungowe:

Jag går själv i liknande tankar och har fastnat för Samsung 850 Pro, men den verkar inte vara så populär av tidigare disskusion att döma? Vad har ni för tankar kring denna SSD?

Den är nästan en tusenlapp dyrare vilket inte känns aktuellt. Säkert jättebra men då jag bara ska ha en del spel och program på den tror jag inte jag kommer märka av så stor skillnad för att motivera 50% dyrare pris.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Har kollat upp PNY Optima lite bättre nu. Flashminnet hävdar PNY att det ska vara toppklass och samma för samtliga enheter, och jag har ingen anledning att misstro dem. Kontrollern byts mellan en Silicon Motion och en SandForce beroende på vad som är billigast för tillfället. Båda dessa kommer ge fullt acceptabel prestanda för priset och samma tillförlitlighet alla andra SSDer du kan hitta. Jag tycker dock det är lite mysko hela grejen, så jag rekommenderar fortfarande MX100 över denna.

Angående 850 EVO finns det än så länge ingen anledning att sky den, men jag har samtidigt svårt att motivera det, om än marginellt, högre priset. Vid vanligt användande kommer den inte upplevas som varken snabbare eller långsammare än MX100. Du kan välja vilken som av dessa och du blir garanterat nöjd med båda.

Skrivet av kungowe:

Jag går själv i liknande tankar och har fastnat för Samsung 850 Pro, men den verkar inte vara så populär av tidigare disskusion att döma? Vad har ni för tankar kring denna SSD?

Det är mest att den är jäkligt dyr och inte har prestanda nog för att motivera det högre priset. Både Samsung och Crucial har visat att det inte behöver vara dyrt med en riktigt bra SSD (830, M500, M550, MX100), så jag misstänker att vinstmarginalerna på toppmodellerna (840 Pro, 850 Pro, MX200) är lite väl höga.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Har kollat upp PNY Optima lite bättre nu. Flashminnet hävdar PNY att det ska vara toppklass och samma för samtliga enheter, och jag har ingen anledning att misstro dem. Kontrollern byts mellan en Silicon Motion och en SandForce beroende på vad som är billigast för tillfället. Båda dessa kommer ge fullt acceptabel prestanda för priset och samma tillförlitlighet alla andra SSDer du kan hitta. Jag tycker dock det är lite mysko hela grejen, så jag rekommenderar fortfarande MX100 över denna.

Angående 850 EVO finns det än så länge ingen anledning att sky den, men jag har samtidigt svårt att motivera det, om än marginellt, högre priset. Vid vanligt användande kommer den inte upplevas som varken snabbare eller långsammare än MX100. Du kan välja vilken som av dessa och du blir garanterat nöjd med båda.

Det är mest att den är jäkligt dyr och inte har prestanda nog för att motivera det högre priset. Både Samsung och Crucial har visat att det inte behöver vara dyrt med en riktigt bra SSD (830, M500, M550, MX100), så jag misstänker att vinstmarginalerna på toppmodellerna (840 Pro, 850 Pro, MX200) är lite väl höga.

Tack!! Känns som att det får bli mx100 eller PNY. Priset för PNY är ju verkligen bra. En femhundring billigare än mx100, 3/4 av priset för mx100. Så ska denna fungera bra så får det nog nästan bli att prova en sådan. Har ju även 3 års garanti ser jag. Men varför 480gb istället för 500gb?

EDIT:
Efter lite tittar på recensioner på newegg samt amazon så verkar många haft problem med sina PNY diskar. Dock så hörs ju också som vanligt de missnöjda mest medans alla de nöjda aldrig skriver något.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Intressant! Låter som att mx100 är att föredra där då.
Har 850 EVO bättre prestanda? Om jag kikar på prisjakt så skiljer det ju endast ca 200kronor. Fungerar den bättre så betalar jag gärna de små extrapengarna.

Den är snabbare, och enligt min egen hemma, fungerar den bra. Om du kommer märka prestandan skillnaden vågar jag inte svara på, då det är en subjektiv bedömning. MX100 disken har fler månader "bakom nacken", men än så har inga 850 EVO diskar visat några problem vad ja kunnat hitta.

http://ssd.userbenchmark.com/Compare/Samsung-850-Evo-500GB-vs...
Detta är baserat på folks "egna maskiners test", så närmare verkligheten än recensioner kan komma.

Jag själv hade kompatibilitetsproblem med MX100 256GB och en HP laptop, som resulterade i blåskärmar och uppstarts problem. (Disken hittades inte alltid vid uppstart, så man fick trycka Ctrl+Alt+Del, för att få igång datorn). Fick utbytt detta av butiken mot en 850 EVO 250GB och den har fungerat klockrent sedan dess.

Det felet med MX100 är dock sällsynt, och drabbar inte många, men den finns. Jag hittade några forum trådar på Crucials hemsida om det. Jämför man dock mängden MX100 diskar som säljs, så är det troligen nån vajsing i BIOSet på vissa märkesmaskiner. En MX100 som jag installerade åt en bekant i en stationär dator fungerar dock perfekt.

Permalänk

Tack, känns som att det lutar åt en Samsung 850 EVO.

Vilken formfaktor tycker ni är bäst att köra på? Jag har nu en 128gb pci-e m2 disk i samt en vanlig 1tb sata.

Finns plats för 1 till M2 samt 1 till 7mm sata-disk.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Hej,

Jag har nu köpt en laptop där det nu sitter 128gb PCI-E SSD samt en 1tb HDD. Finns plats för 1 st m2 och 1 st sata till.

Vill ha en hyffsat stor SSD där jag kan få plats med lite mer program och spel. 128gb är för litet och den vanliga hårddisken är lite väl långsam.

Så, vilka rekommenderar ni? Behöver inget monstersnabbt.

Ursäkta OffT; men vad är det för monstermaskin till laptop som sväljer så många diskar?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Ursäkta OffT; men vad är det för monstermaskin till laptop som sväljer så många diskar?!

Ingen fara, riktigt trevlig 15.6" laptop!

Kärt barn har många namn och här är några av dem:
Sager NP8651 / Clevo P650SE/651SE / XMG P505 / Webhallen Config L14-0401

http://www.mysn.eu/se/xmg-p505-gaminglaptop

Webhallen är nog den enda svenska återförsäljaren. De har tyvärr fel i sina specifikationer, för få ramplatser och äldre nätverkskort. Så de har specifierat den till det sämre för dem själva

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ingen fara, riktigt trevlig 15.6" laptop!

Kärt barn har många namn och här är några av dem:
Sager NP8651 / Clevo P650SE/651SE / XMG P505 / Webhallen Config L14-0401

http://www.mysn.eu/se/xmg-p505-gaminglaptop

Webhallen är nog den enda svenska återförsäljaren. De har tyvärr fel i sina specifikationer, för få ramplatser och äldre nätverkskort. Så de har specifierat den till det sämre för dem själva

Heh... Jag handlade min spellaptop från mysn också
(köpte min direkt från dem, och kund välja delar själv)
Klumpiga saker, men satan vad det ryms saker i dem. Pröjsade 20kkr för min, när det begav sig, och den hänger med helt okej än.
Goa är deras garantier gäller även om man byter det mesta i datorn. Inte många laptops du kan byta GPU och CPU, HDD och RAM på och fortfarande ha garanti på allt annat (utom just din nyköpta del så klart).

Ang din fråga, jag skulle nog valt 2,5" 7mm versionen. 850 EVO disken är 7mm, och är designad för det.

M.2 diskar är visserligen framtiden, men just nu är de dyra, och det finns 2 versioner (en ren PCI-E och en Sata) och köper du fel, så fungerar det inte. Dessutom har M.2 is sig själv ingen prestanda fördel (tvärt om), utan det är först när man köra äkta PCI-E och NVMe (istället för AHCI) som du kan få rejäl prestanda boost.
Så det är nog bättre (om du har PCI-E) att vänta till nästa uppgradering innan du titta på det. Och är det Sata versionen av M.2, så är 2,5" modellen minst lika snabb ändå.

(Ser via configen på hemsidan att de troligen satt i iaf en äkta M.2 PCI-E 4x. Den platsen blir kanon sen när dessa diskar börjar ta fart. Just nu är de löjligt dyra dock)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Heh... Jag handlade min spellaptop från mysn också
(köpte min direkt från dem, och kund välja delar själv)
Klumpiga saker, men satan vad det ryms saker i dem. Pröjsade 20kkr för min, när det begav sig, och den hänger med helt okej än.
Goa är deras garantier gäller även om man byter det mesta i datorn. Inte många laptops du kan byta GPU och CPU, HDD och RAM på och fortfarande ha garanti på allt annat (utom just din nyköpta del så klart).

Ang din fråga, jag skulle nog valt 2,5" 7mm versionen. 850 EVO disken är 7mm, och är designad för det.

M.2 diskar är visserligen framtiden, men just nu är de dyra, och det finns 2 versioner (en ren PCI-E och en Sata) och köper du fel, så fungerar det inte. Dessutom har M.2 is sig själv ingen prestanda fördel (tvärt om), utan det är först när man köra äkta PCI-E och NVMe (istället för AHCI) som du kan få rejäl prestanda boost.
Så det är nog bättre (om du har PCI-E) att vänta till nästa uppgradering innan du titta på det. Och är det Sata versionen av M.2, så är 2,5" modellen minst lika snabb ändå.

Ja det verkar vara riktigt trevliga datorer. Lustigt att jag aldrig sett eller hört talas om dem förut. Men det är väl just för att de säljs under så många olika namn. Riktigt fint av dem att låta en välja så fritt med delar.

Min tycker jag är förhållandevis smidig. 2,5cm hög och väger 2,5 kg med batteriet. Visst, inte det minsta och lättaste, men då håller den hyffsade temperaturer och ljudnivå också. Tyvärr så är både CPU och GPU fastlött på moderkortet på denna modell. Men finns en annan modell som använder desktop CPU vilket är lite fräsigt. Sjukt bra kylning och ljudnivåer tydligen. Dock en cm tjockare och nästan ett kilo tyngre.

Trevligt är också att det är lätt att ta bort hela bottenplattan vilket ger bra tillgång till alla komponenter samt kylning.

Webhallen har riktigt, riktigt bra priser på dessa. Kostar ett par fler tusenlappar genom mysn och andra sidor.

Tack för tipset, då blir det vanlig 7mm sata! Får bli en 850 evo tror jag.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ja det verkar vara riktigt trevliga datorer. Lustigt att jag aldrig sett eller hört talas om dem förut. Men det är väl just för att de säljs under så många olika namn.

Min tycker jag är förhållandevis smidig. 2,5cm hög och väger 2,5 kg med batteriet. Visst, inte det minsta och lättaste, men då håller den hyffsade temperaturer och ljudnivå också. Tyvärr så är både CPU och GPU fastlött på moderkortet på denna modell. Men finns en annan modell som använder desktop CPU vilket är lite fräsigt. Sjukt bra kylning och ljudnivåer tydligen. Dock en cm tjockare och nästan ett kilo tyngre.

Trevligt är också att det är lätt att ta bort hela bottenplattan vilket ger bra tillgång till alla komponenter samt kylning.

Webhallen har riktigt, riktigt bra priser på dessa. Kostar ett par fler tusenlappar genom mysn och andra sidor.

Jag hittade dem genom ett tips av en vän. De gör inte direkt reklam för sig, men de gör bra saker.
2,5cm är klumpigt, när man jämför med alla dagens under 10mm laptops. Men det är ju en gedigen spelmaskin också, inte en surfplatta Tror min är typ samma tjocklek.

Konstigt att din är fastlöddad dock. Min var av den typen som var utbytbart. Så jag kan byta GPU och CPU (som instickskort). Troligen därför du fick den "billigare", Webhallen beställer 100 st likadana.
Tycker ärligt att min I7a i den räcker mer än väl dock. Jag har bytt ut min 750GB 840 EVO i den mot en annan SSD dock. Inte för att den hade problem (tvärt om, den fungerade bättre än många andras), utan för att testa 840 diskens fel. Tänkte slänga in en 1TB SSD i den sen igen.

Tyvärr är min modell äldre. Så TN panel, 1080p, 8970m GPU och mSata. Men det är faktiskt en rejält bra TN de hittat, bland det bästa jag någonsin sätt. Endast nedåt har taskig betraktningsvinkel, övriga 3 är kanon för att vara TN.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag hittade dem genom ett tips av en vän. De gör inte direkt reklam för sig, men de gör bra saker.
2,5cm är klumpigt, när man jämför med alla dagens under 10mm laptops. Men det är ju en gedigen spelmaskin också, inte en surfplatta Tror min är typ samma tjocklek.

Konstigt att din är fastlöddad dock. Min var av den typen som var utbytbart. Så jag kan byta GPU och CPU (som instickskort). Troligen därför du fick den "billigare", Webhallen beställer 100 st likadana.
Tycker ärligt att min I7a i den räcker mer än väl dock. Jag har bytt ut min 750GB 840 EVO i den mot en annan SSD dock. Inte för att den hade problem (tvärt om, den fungerade bättre än många andras), utan för att testa 840 diskens fel. Tänkte slänga in en 1TB SSD i den sen igen.

Tyvärr är min modell äldre. Så TN panel, 1080p, 8970m GPU och mSata. Men det är faktiskt en rejält bra TN de hittat, bland det bästa jag någonsin sätt. Endast nedåt har taskig betraktningsvinkel, övriga 3 är kanon för att vara TN.

Jag tror de är större i andra länder.
Jo, jämför man så så är den ju klumpig. Men man måste ju även se till vilka komponenter den har i sig.

Det verkar som de flesta kör på fastlödda komponenter i sina laptops nu, tyvärr. Det ger möjlighet till tunnare samt energieffektivare system vad jag förstått. Tråkigt för oss entusiaster dock.

Låter ändå som att ditt system kan klara det mesta. Alltid kommer det nya saker men de gamla blir ju inte sämre för det.

På denna sitter det en riktigt trevlig IPS-panel med 3k-upplösning. Tydligen ska full-hd varianten vara ännu bättre samt strömsnålare.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk

Blev en 850 Pro 512gb för 2680 inkl. frakt från Kompletts fyndhörna. Kände att de 5 extra åren garanti kunde vara värt de extrapengarna. 10 år istället för 5 år.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Just en av de jag kikat lite på. Vart fick du tag i den för 1600?

Kommer inte ihåg, tog "billigast" från prisjakt. Svensk butik. Men det va förvisso innan svenska kronan sjönk mot dollarn. Så det kan vara orsaken till dagens billigaste listning på prisjakt som är ett par-tre hundra mer än jag gav för min.

Men oavsett priset så tycker jag det är en bra disk att ha spelen på. Är väl kanske inte snabbaste SSD´n på marknaden men om man ska ha den som speldisk så räcker det och blir över. Hur man än vrider och vänder på det så är ju vilken SSD snabbare än HDD. Så när man får 1TB SSD för under 2000kr så slänger jag ut min sista HDD

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Hej,

Jag har nu köpt en laptop där det nu sitter 128gb PCI-E SSD samt en 1tb HDD. Finns plats för 1 st m2 och 1 st sata till.

Vill ha en hyffsat stor SSD där jag kan få plats med lite mer program och spel. 128gb är för litet och den vanliga hårddisken är lite väl långsam.

Så, vilka rekommenderar ni? Behöver inget monstersnabbt.

Köpte en PNY Optima på webhallen i förrgår som sekundär disk, fungerar finfint ang prestanda

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hur man än vrider och vänder på det så är ju vilken SSD snabbare än HDD.

I accesstider så oftast, ja. Men inte alltid i överföringshastighet. Det finns riktigt dåliga SSD's på marknaden. *Host* Kingston SSDNow V300 *Host*
Det är SSD'er som inte gått långt ifrån SSD nivån på USB flash minnen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

I accesstider så oftast, ja. Men inte alltid i överföringshastighet. Det finns riktigt dåliga SSD's på marknaden. *Host* Kingston SSDNow V300 *Host*
Det är SSD'er som inte gått långt ifrån SSD nivån på USB flash minnen.

Sant, men även V300 är ofta snabbare som OS disk än den snabbaste HDDn du kan hitta.
Sen finns det naturligtvis bra och dåliga hårddiskar också...