Blue Snowball, fixa bakgrundsljud

Permalänk
Medlem

Blue Snowball, fixa bakgrundsljud

Hejsan.

Jag har köpt en Blue Snowball Microphone. Den skulle vara jätte bra och det var den, men den tog upp så mycket bakgrundsljud så jag föjde denna videon.

Video

Detta fungerar utmärkt, riktigt grymt, ljudet är så sjukt cleant från mikrofonen och bakgrundsljudet går nästan att ta bort helt.

Problemet:

Det blir en delay när ljudet går denna vägen. (Röst in i mikrofonen > Ljud omvnadlas in i programet > ljud ut i VOIP, skype/Teamspeak etc.)
Finns det något annat man kan göra för att behålla inställningarna men också inte få någon delay? Finns det något helt annat man kan göra för att inte få delay men få bort bakgrundsljud? Googlat mig blå på detta.

Det är rikgit irriterande när jag är raid-leader på WoW och för att spela andra spel som kräver "instant"

Tack på förhand med alla svar, skulle uppskatta all hjälp.

Permalänk
Medlem

Ingen som känner sig hemma på detta?

Permalänk
Medlem

Söker fortfarande svar!

Permalänk
Medlem

Följde videon och fixade allt. I videon nämner han att man kan fiffla med latency, så jag testade att sätta den på 30, och då brusar/hackar ljudet totalt. Det lägsta jag kan sätta den på är 50. Vill också veta hur man ska göra för att det ska bli instant

Permalänk
Medlem

Köp ett bättre ljudkort? Även mitt Roland Ua-101 har latens, även om det inte är
så mycket, så låter det ju otroligt ifall man skulle få det på noll? Din microfon, som
vad jag kan förstå är gjord för podcast, har säkert ett ljudkort men troligtvis det
som är problemet, den är inte byggd med låg latens som mål. Alltså, du knallar
ner till närmsta musikbutik, köper ett riktigt ljudkort (kanske inte ett UA-101 för
du kommer inte behöva 10 ut, 10 in som jag) och en riktig microfon.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Microfonen är en USB-Microfon, hjälper det verkligen med ljudkort då?

Permalänk
Medlem

Mystiskt :S Jag har också en snowball men den tar inte upp bakgrundsljud, faktum är att den tycks ha ett jäkla problem med att spela in ordentligt oavsett läge 1,2,3. Fungerar bara bra om man använder den för spel/podcast och sitter inom 50cm. Jag använder det integrerade moderkortet på ett asus mobo.

Får jag fråga om du gjort något speciellt för att spela in bakgrundsljud?

Permalänk
Medlem

#7

Jag packade up den ifrån paketet och jag tyckte den tog upp väldigt mycket ljud. Kanske kan vara ett måndags exemplar du fått om den inte gör det? Den är väldigt kännslig.

Permalänk
Medlem

Inga mer svar #5?

Permalänk
Medlem

Om jag inte är helt ute och cyklar kan det krävas en DAC/AMP (inte helt hundra på vad det heter) för att kunna få ut bra ljud. Rekommenderar att du kolla runt lite på nätet efter liknande.

Tror det finns billiga runt 500kr-ish

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

#10

Vad är det? Är det något som fungerar med USB-mic och är det något som tar bort bakgrundsljud? Ljudet i micen i säng är inget dåligt. Det är delayn när det går via programet och ut i VOIP som är problemet.

Permalänk
Medlem

På läge 2 på mikrofonens baksida har du ett läge med -10 dB i förstärkning vilket fungerar klockrent för mig. Ju närmare du sitter mikrofonen desto lägre kan du sätta gain:en (mikrofonvolymen/känsligheten) till, vilket även gör att du plockar upp mindre bakgrundsljud.

Snowball-mikrofonen är av kondensatortyp och plockar i regel upp mer detaljer, men även mer ljud, än en dynamisk mikrofon. Glöm för övrigt bort tipsen om ljudkort/dac(=mikrofonsförstärkare?) då de inte har någon funktion för en usb.mikrofon.

Permalänk
Medlem

#12

Som jag trodde.

Får helt enkelt vänta på mitt stativ och ha micen väldigt nära munnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odengard:

#7

Jag packade up den ifrån paketet och jag tyckte den tog upp väldigt mycket ljud. Kanske kan vara ett måndags exemplar du fått om den inte gör det? Den är väldigt kännslig.

Det är normalt för alla kondensatormikrofoner.
Lättaste lösningen är som sagt att sänka gain och flytta dig närmare.
Du kan även experimentera med en noisegate, finns mjukvarulösningar men jag är dessvärre inte insatt i dessa då jag använder en hårdvarugate.
Det gaten gör är att den stänger av gain
när ljudnivån är under en satt decibelnivå.
På det viset kan folk bara höra dig när du faktiskt pratar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är normalt för alla kondensatormikrofoner.
Lättaste lösningen är som sagt att sänka gain och flytta dig närmare.
Du kan även experimentera med en noisegate, finns mjukvarulösningar men jag är dessvärre inte insatt i dessa då jag använder en hårdvarugate.
Det gaten gör är att den stänger av gain
när ljudnivån är under en satt decibelnivå.
På det viset kan folk bara höra dig när du faktiskt pratar

Skickades från m.sweclockers.com

Så vad är en noisegate?

Är det inte det jag använt mig utav när jag skrev orginal-titeln/tråden?

Jag använde mig utav ett program som kunde ta bort mitt bakgrundsljud, kunde ställa in det med en kurva. Jag kan få bort bakgrundsljudet men det är delay i VOIPs som är problemet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odengard:

Så vad är en noisegate?

Är det inte det jag använt mig utav när jag skrev orginal-titeln/tråden?

Jag använde mig utav ett program som kunde ta bort mitt bakgrundsljud, kunde ställa in det med en kurva. Jag kan få bort bakgrundsljudet men det är delay i VOIPs som är problemet då.

Nej det är noise reduction du använder.
Med en noisegate kommer bakgrundsljud fortfarande att höras men bara när du pratar,förmodligen är din röst högre än ljudet så det bör inte märkas alltför mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
https://gsngaming.com/topic/20855-how-to-setup-a-noise-gate-f...
En guide med bättre förklaring och länkar.
Vet inte hur bra det fungerar men kan vara värt ett försök

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Nej det är noise reduction du använder.
Med en noisegate kommer bakgrundsljud fortfarande att höras men bara när du pratar,förmodligen är din röst högre än ljudet så det bör inte märkas alltför mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:
https://gsngaming.com/topic/20855-how-to-setup-a-noise-gate-f...
En guide med bättre förklaring och länkar.
Vet inte hur bra det fungerar men kan vara värt ett försök

Tror du det kommer bli fördröjning med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odengard:

Tror du det kommer bli fördröjning med detta?

Har inte provat men det tror jag inte.
Prova och se

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1