Permalänk
Medlem

Stödjer moderkortet UASP?

Tjena!

Eftersom jag bara har en extern 4 TB USB 3 HDD förutom min interna SSD så har jag alla spel etc på denna disk. Och med ASUS USB3 Boost program som jag kunde använda med mitt förra ASUS moderkort (när jag använde en Core i5 3570K processor, som nu bytts till en Core i7 4790K) så kunde jag se tydliga skillnader i läs och skriv hastighet från disken, även i Windows 7. Jag tycker inte att spel laddas lika snabbt som de brukar med detta nya moderkort från Gigabyte, och jag försöker febrilt ta reda på om A) jag på något sätt kan fixa UASP i Windows 7 och om B) detta moderkort (kanske alla moderkort?) fungerar med UASP i Windows 8 och framåt. UASP verkar vara en av de teknologier som hittills inte anses speciellt viktigt i branschen, varav det inte finns mycket konkret att läsa om det.

Jag har sökt häcken av mig på nätet i flera veckor och även frågat Gigabyte rakt ut om moderkortet Z97X-Gaming-3 har ett USB chipset som stödjer UASP. På nätet fann jag bara fler frågor utan svar. Och från Gigabyte fick jag det typiskt generiska och grammatiskt underkända "Sir, Windows 8.1 already has support UASP." från den skit-support som vi har blivit vana vid att dessa storföretag erbjuder, som dessutom inte ens svarade på hälften av alla mina frågor, som bl.a. var om detta moderkort stödjer UASP i Windows 7 samt om man behöver ett UASP-"kompatibelt" USB chipset för att kunna använda UASP i Windows 8 ändå.

Med tanke på den snåla mängd fakta man kan läsa om UASP runt om på nätet så behövs det stöd för UASP hela vägen; chipset, drivrutin, OS och enhet. Jag kan inte ens hitta vilket chipset som detta moderkort har någonstans, inklusive på Gigabytes egna hemsida. Så jag börjar fundera på om denna uppgradering från ett ASUS moderkort till ett Gigabyte var en dum idé. USB3 Boost gör verkligen en stor skillnad. Jag låg i 125 MByte per sekund i läsning från min externa disk med USB3 Boost, vilket är snabbare än mina äldre interna Sata 3 HDD! Detta villa jag ha tillbaka. Men jag vet inte ens hur jag ska testa eftersom jag inte kan hitta ett sätt att se om jag har UASP aktiverat eller inte, i varken Windows 7 eller 10 som jag provat.

Finns det några medlemmar som blivit experter på UASP här inne ännu?