Problem med USB-minne: "Volymen innehållet inget känt filsystem"

Permalänk

Problem med USB-minne: "Volymen innehållet inget känt filsystem"

Hej!

Har fått problem med min USB-sticka.
Följande hände: under dagen lät jag minnet sitta i datorn på jobbet. Den fungerade utan problem.
Hemma på kvällen satte jag i den i min hemdator. Datorn hittar USB-minnet, men när jag försökte öppna den i utforskaren säger den att "Disken i enhet F: behöver formateras innan den kan användas." Om jag trycker på "Avbryt" kommer följande ruta:

F:\ är inte tillgänglig
Volymen innehållet inget känt filsystem.
Kontrollera att nödvändiga drivrutiner för filsystemet är inlästa och att volymen inte är skadad.

Om jag istället klickar på knappen "Formatera disken" kommer jag till en meny för "Formatera Flyttbar disk (F: )". Förstod inte innebörden, så tänkte att det borde väl vara okej. Men när jag tryckte på knappen "Starta" fick jag upp följande ruta:

"Varning! Formatteringen kommer att radera alla data på den här disken.
Klicka på OK om du vill formatera disken eller klicka på Avbryt om du vill avbryta."

Eftersom jag inte vill förlora alla data så klickar jag således på "Avbryt".
Om jag klickar på "Stäng" istället för "Starta" kommer följande ruta upp:

"Kontrollera om disken och enheten har anslutits korrekt, kontrollera att disken inte är skrivskyddad och försök sedan igen."

Jag letade lite information på nätet, och det verkar väl som om problemet kan vara att jag inte använt mig av "Säker borttagning av maskinvara". Generellt sett har jag slarvat en del med detta, men eftersom jag aldrig har haft något problem under de ca 4-5 år eller så som jag haft minnet, så har jag inte tagit så allvarligt på det.
Man kan säga att ibland har jag använt "Säker borttagning", ibland har jag bara tagit ut minnet, och ibland har jag haft minnet i datorn medan jag stängt av datorn.
Det som skedde vid det här tillfället var att USB-minnet satt i jobbdatorn medan jag stängde av datorn. När datorn var avstängd plockade jag således ur minnet och åkte hem.

Nästa arbetsdag testade jag att stoppa in minnet i datorn igen, för att se om det på något mirakulöst sett skulle funka när jag testade en annan dator. Det gjorde det inte, utan det blir samma process som jag beskrivit ovan när jag testade i hemdatorn.

Självklart har jag en hel del (för mig) viktiga saker på minnet, och självklart har jag inte gjort någon backup på flera år. Mängden data är väl i storleksordningen 0,5 GB (minnet är på ca 4), mest Word- och Excelfiler, men även bilder och andra filformat.

Efter att ha läst lite på nätet har jag förstått att datan kan gå att rädda, men jag har inte bildat mig någon uppfattning om hur jag ska göra. Vänder mig därför hit och hoppas att någon kan hjälpa mig.
Finns det någonting jag kan göra på egen hand? Finns det något program (gratis eller betal spelar ingen roll) jag kan använda? Fördelar och nackdelar med de programmen?
Eller är det absolut säkrast att vända sig till ett företag som sysslar med dataräddning? Har ni erfarenhet av något företag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

ett gratisverktyg är recuva:
https://www.piriform.com/recuva

Har själv använt detta innan, är ju fortfarande gratis men kan vara värt att testa.

Att folk drar ut usb-stickor utan att först ejecta dem är ett förbannat otyg. Jag ser det hela tiden på jobbet och håller för öronen varje gång. Bara för att ngt funkar "...ca 4-5 år eller så..." beryder det inte att du helt plötsligt har otur och pajar minnet. Det mesta fungerar ju innan det slutar fungera...

Permalänk
Medlem

Man kan ställa in så att man inte behöver använda säker borttagning. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.462950/sa-tar-du-bort-usb-mi...

Permalänk

Fick svar på en annan sida om att köra ddrescue för att göra en avbild på minnet, och sen använda ett dataåterställningsprogram på avbilden. Är Recuva ett sådant program?
Hur användarvänliga är sådana här program? Är inte helt van när det gäller datorsystem etc. så är mest orolig för att jag ska förstöra mer än jag räddar. Finns det någon risk att minnet tar mer skada av att jag försöker laga det på egen hand?
Tänkte om det var värt att testa på egen hand, och om jag inte lyckas så kunde jag kontakta något dataräddningsföretag då. Men om minnet riskerar att bli mer förstört så är det mer värt för mig att anlita ett företag.

Just i det här fallet verkar inte "säker borttagning av maskinvara" vara problemet, i alla fall inte om man ska tro de företag jag kontaktat. Minnet satt ju i datorn när datorn stängdes av, och enligt dessa företag så behövs inte "säker borttagning" när datorn stängs av. Låter väl rimligt tänkte jag.
Därmed inte sagt att jag inte kommer använda mig av "säker borttagning" i framtiden...