Permalänk
Medlem

Hörlurar Specialfall (?)

Funderat länge över att skaffa ordentligare Hörlurar men över tiden har jag börjat fundera mer på hur jag använder dem jag har.
Som person vill jag inte ha mycket ljud (volym) det räcker att jag hör vad som sägs och vad behöver komma fram
(i jämförelse med folk som sitte å lyssnar på högtalare i lurar på huvet).
I regel har jag hög volym från program och ut från datorn och lägger justerar på Lurar/Talare tills att jag urskiljer tillräckligt som spelas,
Bas är endast bonus enligt mig, bryr mig inte desto mer om hur det bullrar.

Just nu har jag ett par G930 när jag spelar för "finare"/detaljerat lyssnande vid spel,
Och ett par billiga "laptop" speakers på 2W RMS som matas med ström från USB och signal från 3,5mm.

När jag har kollat på folk genom Youtube och Twitch som spelar
Arma, BF och annat när dom säger dom hör fotsteg så har jag inte hört nåt som skulle ens antyda det
och sen försökt höra själv i spel så har jag inte kunnat höra fotsteg.

Har undrat om det beror på mjukvaran, hårdvaran eller senare om det beror på mig utan att riktigt komma nånvart.
Märkt på senare tid att jag har ett pipande ljud ungefär 18-20kHz området, låter ungefär som skillnanden mellan ett ljudsystem på eller av i tomgång.

Så nu står jag mellan om det skulle vara örona som är problemet endera tinnitus som börjar "resonera" med vissa ljud och stör ut det mesta annat,
det vanliga problemet med öronvax som spökat sen nyfödd.
Eller om jag borde satsa på ett system som har lägt brus eller endast bättre hörlurar.

Nu undrar jag vad folk har för erfarenheter och tankegångar.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Inaktiv

Intressant trådstart. När hör du ljudet som du beskriver som "ett pipande ljud ungefär 18-20kHz"?

Fotsteg i FPS är ju svåra att höra, har du testat med en kompis i multiplayer för att se om du kan hörs hans fotsteg när ni är nära varandra?

Misstänker att jag också har öronvax sen födseln i så fall. Men vad som motsäger det är att jag senast hörde fotsteg i Ghost Recon 1(!) på Xbox.

Permalänk
Avstängd

höj volymen så hör du mer.

Permalänk
Medlem

Lite sådär krasst så dem som sitter med hörlurar på sig i fps och hör fotstegen dem sitter med max volym gånger 5 typ. Visst finns det skillnad på hörlurar men ja. T.ex mitt Asus Rog kort har något dem kallar för Sonic II eller något crap som ska super duper uber gaming etc som ska "förhöja" fps ljud eller något. inget jag har testat då jag inte bryr mig så mycket, sitter oftast och glor på anime eller lyssnar på musik när jag lirar CS:GO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon195163:

Intressant trådstart. När hör du ljudet som du beskriver som "ett pipande ljud ungefär 18-20kHz"?

Fotsteg i FPS är ju svåra att höra, har du testat med en kompis i multiplayer för att se om du kan hörs hans fotsteg när ni är nära varandra?

Misstänker att jag också har öronvax sen födseln i så fall. Men vad som motsäger det är att jag senast hörde fotsteg i Ghost Recon 1(!) på Xbox.

Man ska ha öronvax i öronen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nackskägg:

Man ska ha öronvax i öronen.

Jo, men inte så att det sabbar hörseln?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nån som har några erfarenheter/rekommendationer om hörlurar som jag borde kolla på?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Sitter du och pratar något via datorn? Kanske skulle ha ett headset?
Annars ska du prova tycker jag, det är viktigt med ergonomi och att det sitter bekvämt.
Jag har bra erfarenheter av Astro A40 och Siberia Elite, mindre bra från Soundblaster Tactid 3D (trådlösa, obekväma och ömtåliga).

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Nån som har några erfarenheter/rekommendationer om hörlurar som jag borde kolla på?

Kolla efter slutna hörlurar som isolera ut omgivningen, då blir ljudet i lurarna tydligare rent generellt sett.
Men mycket beror på din budget.

Du nämnde att du hör oljud vid 18-20 Khz? Så du måste vara ganska ung, ju äldre man bli ju sämre blir ens hörsel med att höra höga frekvenser, inget negativt i det, det finns inte så jävla mycket att lyssna på vid så höga frekvenser förutom myggor och spoltjut i datorer... haha. Minns gamla CRT skärma som tjöt som fan kring 16-18KHz, men inte en enda vuxen i rummet kunde höra ljudet.

Iallafall. Beroende på din budget så kan jag rekommendera:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281384
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Sitter du och pratar något via datorn? Kanske skulle ha ett headset?
Annars ska du prova tycker jag, det är viktigt med ergonomi och att det sitter bekvämt.
Jag har bra erfarenheter av Astro A40 och Siberia Elite, mindre bra från Soundblaster Tactid 3D (trådlösa, obekväma och ömtåliga).

G930n ja har just nu är bara tung å förjävligt, är nästan som den skaver på huvvet.
Skulle prioritera bekvämare/bättre hörlurar över inkluderad mikrofon kan ju ändå skaffan en lös eller ModMic till.

Skrivet av Arazand:

Kolla efter slutna hörlurar som isolera ut omgivningen, då blir ljudet i lurarna tydligare rent generellt sett.
Men mycket beror på din budget.

Du nämnde att du hör oljud vid 18-20 Khz? Så du måste vara ganska ung, ju äldre man bli ju sämre blir ens hörsel med att höra höga frekvenser, inget negativt i det, det finns inte så jävla mycket att lyssna på vid så höga frekvenser förutom myggor och spoltjut i datorer... haha. Minns gamla CRT skärma som tjöt som fan kring 16-18KHz, men inte en enda vuxen i rummet kunde höra ljudet.

Iallafall. Beroende på din budget så kan jag rekommendera:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281384
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2458413
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18751

Hade funderat mest på öppna för att inte få varmt om öronen vid längre sessioner, mest funderat på dem i.o.m Sennheiser PC360(testade en kamrats lite).

Märkte när vi höll på att labba med tongenerator att vid 17kHz så slutade jag höra och att den pipa konstant
utan nån uppenbar källa där jag skulle gissa där det skulle forstätta.

DT770 ser ju nice ut förövrigt och i jämförelse med mina Logitech från specifikationerna ser dom himmelska ut.

G930 vs DT770 PRO 80ohm -Prisjakt
Sneglar mest på 26db/mW mot 96db/mW, Bättre frekvensband(inte för det är nåt direkt man hör)
80ohm borde i princip inte vara lika känsliga för störningar som vanliga 32(?)

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

G930n ja har just nu är bara tung å förjävligt, är nästan som den skaver på huvvet.
Skulle prioritera bekvämare/bättre hörlurar över inkluderad mikrofon kan ju ändå skaffan en lös eller ModMic till.

Hade funderat mest på öppna för att inte få varmt om öronen vid längre sessioner, mest funderat på dem i.o.m Sennheiser PC360(testade en kamrats lite).

Märkte när vi höll på att labba med tongenerator att vid 17kHz så slutade jag höra och att den pipa konstant
utan nån uppenbar källa där jag skulle gissa där det skulle forstätta.

DT770 ser ju nice ut förövrigt och i jämförelse med mina Logitech från specifikationerna ser dom himmelska ut.

G930 vs DT770 PRO 80ohm -Prisjakt
Sneglar mest på 26db/mW mot 96db/mW, Bättre frekvensband(inte för det är nåt direkt man hör)
80ohm borde i princip inte vara lika känsliga för störningar som vanliga 32(?)

Det är dB/mW du ska titta på mest, det är där du ser känsligheten främst. G930 har inbyggd förstärkare efter som de drivs med batterier osv.
DT770 kör med riktig kabel och ställer lite mer krav på att man har ett bra ljudkort(de flesta moderna datorer har idag vädigt bra ljudkort, detta var ett större problem förr skulle jag säga).

80 Ohm betyder att de är mer trågdrivna än 32 Ohm, man måste pressa mer ström genom hörlurarna för att nå samma ljudnivå. Nu vet jag att 80 Ohm modellen av DT770 är lätt att driva och man kan köra dem i en mobil utan större besvär. Det finns även en DT770 250 Ohm modeller och en 32 Ohm modell också. Men 32 Ohm modellen tycker jag de fingrat på kvaliten på och de låter väldigt essiga och syllibala, och du som har känslig hörsel i diskanten bör alltså undvika den modellen. 250 Ohm modellen är för trögdriven och du kommer antagligen få lägga ut en tusenlapp extra för att köpa en hörlursförstärkare för att kunna driva dem ordentligen.

Men slutligen och som antaligen är viktigast av allt är att du ska försöka hitta en butik du kan testa dem på dig och hur de låter. Köp inget över nätet om det inte är en butik som garanterar öppet köp även efter du testat varan, för alla butiker kommer inte godkänna detta.

Visa signatur