Radio från 50-talet brummar svagt

Permalänk
Medlem

Radio från 50-talet brummar svagt

Hej alla klockade svenskar!

Jag har en radio från 50-talet. En Blaupunkt Milano typ 2225. En sånhär:

(Detta är inte min, bara en som ser ut som min)

Den är riktigt fin och fungerar felfritt, förutom en "detalj". Den brummar (lågt, så på hög volym är det inga problem). Jag är en noob på allt vad radio heter så jag har ingen aning vad det kan vara.

Det låter som en monoton låg ton, precis som man tänker sig att ett brum låter som. Brummet ökar när jag sänker ljudet och sjunker när jag höjer ljudet till en viss gräns då det inte låter lägre. Det är exakt samma ljud oavsett vilket band man kör på. Brummet verkar komma bakifrån högtalaren, är dock osäker på det.

Jag spelade in ljudet på min mobil, därav är ljudkvaliten inge vidare. Det låter i en mycket lägre ton och är jämnar i verkligheten. Men här är ljudfilen http://speedy.sh/Tk6VG/Brum.m4a

Har Sweclockers någon aning kring vad det kan vara? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Denna kanske?

http://www.justradios.com/captips.html

"Electrolytic capacitors work hard and are probably the most unreliable part of an antique radio. As they wear out (or simply get old) you get that famous "tube radio hum". Yes, in most cases it is bad filter capacitors that are the cause of that hum. WARNING! If you tube radio hums "turn it off and don't use it". Bad electrolytics are not only hard on your ears; they are hard on the tubes, transformers and other parts in your radio. Capacitors are cheap….tubes and other parts can be expensive and hard to find."

Permalänk
Rekordmedlem

Det är med stor sannolikhet kondensatorer som åldrats/torkat så att det är rippel som slår igenom och hörs, du behöver helt enkelt renovera apparaten om du ska använda den och du bör då även byta ut Selenlikriktarna om det finns såna i den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Ska söka vidare på det.