LG arbetar på IPS-skärmpanel med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Permalänk
Melding Plague

LG arbetar på IPS-skärmpanel med 144 Hz uppdateringsfrekvens

Kombinationen IPS-panel och 120 Hz eller mer är inte längre en avlägsen dröm för spelentusiaster, förutsatt att plånboken inte sätter stopp. Nu planerar LG ge sig in i matchen med vad som av allt att döma blir en prispressad panel.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ugh, hade hellre sett att den stannat kvar vid 24" med den upplösningen.

Permalänk
Inaktiv

Bra med alternativ men 27" och så låg upplösning intresserar inte mig iallafall. Förhoppningsvis uppstår inga problem med lanseringen av Asus skärm så den borde vi ju ha snart.

Permalänk
Medlem

Med 14ms GtG kan man ju fråga sig hur stor nytta man har av 144Hz. Det är alltså max 71Hz, och overdrive brukar göra att färgerna "smetas ut". Jag är skeptisk.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag förstår inte varför alla hoppar över 27" 120 hz i 1440p (gärna med gsync). Borde ju gå att tillverka till ett rimligare pris än 144 hz panelerna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med 14ms GtG kan man ju fråga sig hur stor nytta man har av 144Hz. Det är alltså max 71Hz, och overdrive brukar göra att färgerna "smetas ut". Jag är skeptisk.

precis vad jag tänkte på. Du hann skriva före mig.

Permalänk
Medlem

Även om man kan muttla åt specsen så är det väl bra med utvecklingen. Att fler aktörer ger sig in på banan, fler alternativ, fler prisklasser. Nu väntar jag bara på en 1440p/144Hz IPS med stöd för ULMB i 144Hz!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

jag förstår inte varför alla hoppar över 27" 120 hz i 1440p (gärna med gsync). Borde ju gå att tillverka till ett rimligare pris än 144 hz panelerna.

Rent spontant skulle jag tro att 24Hz skillnad är långt mindre prisskillnad vid tillverkning än att öka upplösningen...

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Överst i varje tråd som handlar om skärmar borde alla påminnas om att det finns olika kunder med olika behov. Det är ingen som läser en recension om GTX 960 och gnäller på att det inte är lika bra eller bättre än GTX 980.

Personligen önskar jag minst 2560x1440 på 27" men det ställer också mer krav på grafikkortet. Jag vet flera vänner som inte är så sugna på att köpa nya grafikkort ofta och tycker 1920x1080 är den bästa kompromissen för dem. Storleken på skärmen är irrelevant eftersom avståndet till skärmen är subjektiv preferens.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Jaaaa,
Jag vet inte vad jag ska tycka....1920*1080 på 27" kommer bli "jävligt pixligt" hur man än vrider och vänder på det.
säkert fina färger men vad gör det om allt påminner om lego.

Personligen så tycker jag att 1920*1080 i värsta fall är ok på en 24" skärm.

Segmentet som denna skärmen skulle passa till (åter igen min åsikt) är möjligen smått synskadade som är i behov av större text i program/spel (windows skalning fungerar ju lite sisådär).

Jag hoppas att specén som vi fått ta del av bara är ett utkast eller helt enkelt felaktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Överst i varje tråd som handlar om skärmar borde alla påminnas om att det finns olika kunder med olika behov. Det är ingen som läser en recension om GTX 960 och gnäller på att det inte är lika bra eller bättre än GTX 980.

Personligen önskar jag minst 2560x1440 på 27" men det ställer också mer krav på grafikkortet. Jag vet flera vänner som inte är så sugna på att köpa nya grafikkort ofta och tycker 1920x1080 är den bästa kompromissen för dem. Storleken på skärmen är irrelevant eftersom avståndet till skärmen är subjektiv preferens.

Samtidigt så lär inte dessa personer ha nytta av 144Hz heller. Hela poängen med en skärm med hög upplösning och hög frekvens är just att det är dyra produkter för de som har högre krav och pengar bakom det.

Det är vettigare att ha 1440p @ 60-80 fps än 1080 @ 144 Hz, om du ändå inte har mer grafikkraft. I de flesta fall så kommer det ge en bättre upplevelse med så stor skärm.
Dessutom blir panelen och skärmen billigare då 1080p 60Hz finns det uppsjö av, och många av dem klarar pressas till 75-80 kanske tom 90 Hz.

Varför skulle du få för dig att lägga flera 1000kr (extra) på en skärm för att få några Hz till, istället för att lägga iaf delar av dessa pengarna på grafikkortet? (Om det nu är plånboken som är problemet)

Det som jag tycker är knäppt med denna skärmen är just responstiden, som tidigare har påpekat, är alldeles för hög för att kunna fungera bra med 144Hz. Overdrive är som att säga att datorn klarar det, bara du överklockar...
Varför ska jag betala LG en massa pengar för en panel i en skärm som egentligen inte klarar det som den ska och jag ska offra färger, ev kontrast och andra bra delar med en IPS panel för att få det som skärmen utlovar. Den kan mao inte göra allt som specs skryter om, samtidigt. Utan du får välja...

Permalänk
Medlem

jag tycker inte det är en dum ide med 27" på 1080p om man har skärmen huvudsakligen för gaming. Man får fördelen av större bildyta, lättdriven upplösning. Tror inte man märker av pixeltätheten speciellt mycket i just spel och film.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Ge oss en 1920x1080 skärm med 144hz, ips panel och 1-2ms i responstid! Vi behöver inte en 4k gaming skärm än imo, låg responstid och hög hz med ips panel är att prioritera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Samtidigt så lär inte dessa personer ha nytta av 144Hz heller. Hela poängen med en skärm med hög upplösning och hög frekvens är just att det är dyra produkter för de som har högre krav och pengar bakom det.

Det är vettigare att ha 1440p @ 60-80 fps än 1080 @ 144 Hz, om du ändå inte har mer grafikkraft. I de flesta fall så kommer det ge en bättre upplevelse med så stor skärm.
Dessutom blir panelen och skärmen billigare då 1080p 60Hz finns det uppsjö av, och många av dem klarar pressas till 75-80 kanske tom 90 Hz.

Varför skulle du få för dig att lägga flera 1000kr (extra) på en skärm för att få några Hz till, istället för att lägga iaf delar av dessa pengarna på grafikkortet? (Om det nu är plånboken som är problemet)

Jag håller inte med dig alls faktiskt. Du kanske vill ha hög Hz i spel som CS:GO utan att köpa ett dyrt grafikkort samtidigt som du vill kunna njuta av grafiken i spel som Skyrim t.ex. De extra pixlarna gör skärmen dyrare och gör att du måste lägga mer pengar på grafikkort (oavsett vilka användningsområden du har).

Däremot ställer jag mig också lite frågande till uppdateringstiden för GtG, men i övrigt tycker jag denna skärmen passar in ganska bra på marknaden och jag tror absolut att där finns en efterfrågan. Givetvis kräver det i sin tur att det är rätt pris.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Det lustiga är att 50% av alla klagar på alla skärmar som kommer. Antingen är det fel storlek, för mycket ms, för lite hz, fel format, fel fot, fel panel osv osv...

Sen ser man vad dessa önskar. 34" 21:9/32" 4K, IPS/OLED, 1ms, 144hz... Antalet personer som sen kan betala priset på den skärmen och en burk som klarar av att förse skärmen med pulvret den behöver stannar nog på nån ynka procent.

Permalänk
Avstängd

Nä inte 1080p på 27 tum. De köper jag aldrig igen. Kändes som en skärm från 2000-talet med 640x480 på en 20 tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Rent spontant skulle jag tro att 24Hz skillnad är långt mindre prisskillnad vid tillverkning än att öka upplösningen...

Dom jobbar ju hårt med att klara av leverera stabila 144 hz och oftast kommer det med andra avvägningar. 1440p är vanligt förekommande däremot...

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Personligen föredrar jag nästan 1080p om priset kan pressat.

Jag är ingen som köper dyra grafikkort o sådant.
Jag spelar lättdrivna spel och spelar även spel som QL, CS i lägre upplösningar.
Så 1440p är rätt pointless för min del.
Jag klarar mig dock inte utan 120+ hz.

Kollar enormy mycket på serier,film dock i 1080p och nuvarande 23" TN är allt annat än roligt.

Så en prispressad 27" IPS med 144hz är mer eller mindre precis vad jag vill ha
Jag kör på ett 7870 som fungerar utmärkt till allt jag spelar, har ingen lust att köpa ett gpu för 3000-4000:- bara för att orka driva 1440p.

Och lägga 6500-7000 på en skärm är för mycket för mig personligen.

Sure pixeldensiteten är inte den bästa men för spel och film har jag aldrig märkt några problem när jag testat 27" 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Med 14ms GtG kan man ju fråga sig hur stor nytta man har av 144Hz. Det är alltså max 71Hz, och overdrive brukar göra att färgerna "smetas ut". Jag är skeptisk.

Jag tänkte posta det också, men sen kom jag på: Om man varken har NVidia G-Sync eller AMD FreeSync så vore det näst bästa att ha en hög frame rate och VSync.

Att en bildruta dubblas, tripplas etc. i 144Hz skulle vara som att frame rate:n hoppar mellan 144, 72, 48 och 36 Hz. Det är ett mindre steg mellan 72 och 48 Hz, resp. 48 och 36 Hz än mellan 60 och 30Hz som man skulle få när frame rate:n droppar på en konventionell skärm som går i 60Hz.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Dags att totalförbjuda 1080p och ner åt på alt över 20"
på bärbara bör 1366x768p ses som brott mot mänskligheten

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Dags att totalförbjuda 1080p och ner åt på alt över 20"
på bärbara bör 1366x768p ses som brott mot mänskligheten

Nja... Jag vill ju ha en: 24", 16:10, 1080p, 144hz skärm med G-sync eller Freesync. 24" är precis lagom. Är trött på min 27" är lite för mycket.

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Medlem

När man blir äldre och ögonen blir svagare så blir även 100 PPI högre än vad man egentligen behöver.
Jag har haft arbetskamrater som valt relativt lågupplösta skärmar att jobba på för att de ska kunna se ordentligt, men jag själv som har bra syn skulle inte stå ut med det.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Förbeställt Acer XB270HU Predator, men den blev ju försenad nu. Funderar på om man ska invänta denna, freesync kan ju va skönt att ha på en skärm eftersom Nvidia tenderar att spåra ur med sina priser. Frågan är när denna kommer mer exakt, orkar inte vänta till sommaren :).

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator