Permalänk
Medlem

Dags för uppgradering?

Hej har funderat ett tag på att uppgradera mitt dator med ny cpu och moderkort, men vet inte om man ska vänta ett tag till?

Just nu har jag:
i7 2600k som inte är överklockat
MSI Z68A-GD80 G3 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950994

Det jag har funderar på är:
i7 4790k
ASUS maximus VII hero - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636036

Det jag undrar över är om uppgradering ger tillräckligt ökad prestanda för att det ska vara värt eller om man ska vänta till något bättre kommer som är runt samma prisklass.

Permalänk
Medlem

Kolla på benchmarks som är relevanta för dig. Om prestandan är värd dina pengar vet bara du.

Permalänk
Medlem

Värt? Nej. Inte om du bara spelar och inte tänker lira 2st 980/290x eller liknande.
Så länge du inte känner att det flaskar. Flera gånger om mer värt att skaffa annan kylare än stock om du inte har det och överklocka.
Mer lönt att vänta till skylake om du funderar på att uppgradera. Även Zen kommer komma men det är om ett längre tag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Har datorn i sign, men min i5 4690k duger fin-fint för mig! Sett många använda 970/980s tillsammans med den och verkar fungera bra.

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Kör endast en 780 så får väll köpa en ny cpu kylare och överklocka sålänge.

Är det värt att skaffa vattenkylning eller räcker det med en vanlig? tänker i prisklass runt 800kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patost:

Kör endast en 780 så får väll köpa en ny cpu kylare och överklocka sålänge.

Är det värt att skaffa vattenkylning eller räcker det med en vanlig? tänker i prisklass runt 800kr?

Tror det räcker med en redig luft kylare så som PH-TC14PE. Visserligen reas just nu NZXT X60 ut för 750kr på inet vilket är ett riktigt kap. Säkerhetställ bara att du har plats.

Bäst per krona är hyper 212 evo som även den räcker för en hyffsad överklockning.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Tror det räcker med en redig luft kylare så som PH-TC14PE. Visserligen reas just nu NZXT X60 ut för 750kr på inet vilket är ett riktigt kap. Säkerhetställ bara att du har plats.

Bäst per krona är hyper 212 evo som även den räcker för en hyffsad överklockning.

Om man köper hyper 212 evo hur högt tror du man kan få upp processorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patost:

Hej har funderat ett tag på att uppgradera mitt dator med ny cpu och moderkort, men vet inte om man ska vänta ett tag till?

Just nu har jag:
i7 2600k som inte är överklockat
MSI Z68A-GD80 G3 - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=950994

Det jag har funderar på är:
i7 4790k
ASUS maximus VII hero - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2636036

Det jag undrar över är om uppgradering ger tillräckligt ökad prestanda för att det ska vara värt eller om man ska vänta till något bättre kommer som är runt samma prisklass.

Klart det kommer göra skillnad, speciellt i vissa nya spel
Du går ju från i5 till i7

Är bara att köpa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Patost:

Om man köper hyper 212 evo hur högt tror du man kan få upp processorn?

Ska du spela eller stressa den?

Ska du bara spela spel så kan den säkert klara 1.2v..sen kanske det inte är önskvärt att ha en 120mm fläkt snurrandes i 1600rpm+ heller
Men skiter du i ljudnivån spelar det väl ingen roll.
Bör inte bli mer än 70-75c

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Klart det kommer göra skillnad, speciellt i vissa nya spel
Du går ju från i5 till i7

Är bara att köpa

Han har en i7 så han går från i7 till i7, eller du menar att den äldre i7 är som dagens i5?
Men inte ens då är det värt att uppgradera i dagsläget.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

Klart det kommer göra skillnad, speciellt i vissa nya spel
Du går ju från i5 till i7

Är bara att köpa

Sist jag kollade så var en 2600k en i7.

TS: Du kommer inte få nån nämnvärd prestanda av att köpa ny processor, bättre o lägga pengarna på en ny gpu istället.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

jag sitter på en i5 4670k stock och känner absolut inte att den flaskar i spel med mitt g1 970

Permalänk

Du har redan en riktigt bra processor som fortfarande står rakryggad. Inte värt pengarna, du lär inte märka någon större skillnad!

Permalänk
Medlem

Den här meningslösa diskussionen uppstår alldeles för ofta. Kolla benchmarks. Folk värderar saker olika.

Permalänk
Medlem

2500K och framförallt 2600K hänger bra med i dagens läge, klart du får en prestandaboost om du uppgraderar dig, skam vore ju annars.
Men jag tycker verkligen inte det är rätt läge att byta upp dig till ex 4790K i dagens läge, speciellt inte när båda Broadwell och framförallt Skylake ligger runt hörnet. Uppgradera istället din gpu ex om du känner för det och kör på Skylake sen när du känner för det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag har haft Hero VII en längre tid med en 4790k + 2 x 290 och det funkar bra, Men har bytt mobo nu till Asrock extreme 9 och ska peta in ett till 290 bara jag får min nya brygga till vattenkylningen,

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D