Billigt aluminium-batteri kan laddas på 60 sekunder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Nu är vi flera som skrivit om hur ointressant det är med nyheter om nya batterityper från batteriforskare som vill ha uppmärksamhet.
Tycker SweC ska skippa sådana här nyheter helt eftersom de bara är blaj.

Personligen så håller jag inte alls med och tycker att de borde fortsätta rapportera sådant här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aleshi:

Ja visst finns det tillämpningar för billiga batteritekniker. Men detta har verkligen inte något värde ur konsumentsynpunkt. Som tekniknyhet för datornördar så känns det överflödigt. Angående energibuffert så tror jag personligen att olika typer av pumpkraftverk är mer kostnadseffektivt i större skala.

Det hjälper konsumenter med om det visar sig att lagring är billigare än reservkraft för att jämna ut vindkraften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ur elnätssynpunkt finns det ingen plats för några små ineffektivare batterilösningar framöver som jag ser det. Visst att man kanske vill ha det på isolerade platser eller på annat sätt isolerade system. Men för riktiga elnät så kommer nog aldrig någon batteriteknik bli kostnadseffektiv. Det behövs inte nödvändigtvis stora dammar heller. Man experimenterar just nu med pumpkraftverk i havet utanför Norge. Varje land som har tillgång till en ordentlig sjö eller hav kan därmed få tillgång till kostnadseffektivare pumpkraft. Skalbar från några få MW upp till många GW.

Har du någon länk eller ord jag skall söka på? Skulle vilja veta vad det handlar om

onT: Häfigt med så snabb laddning. Det skulle ju kunna vara intressant att se om det skulle gå att ändra folks beteenden. Tänk dig att du har en mobil med ett batteri med gansa kass kvalitet, men du kan ladda batteriet trådlöst typ överallt på typ 30 sek. Samma sak med en mobil. Får väll hoppas de kan få detta till en verklig produkt. Alltid kul att se utveckling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Personligen så håller jag inte alls med och tycker att de borde fortsätta rapportera sådant här.

Så artiklar som inte betyder eller ger någonting, kanske så ofta som varannan månad om en ny "revolutionerande" batteriteknik är något som intresserar dig?
Okej, ja alla åsikter borde såklart beaktas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xyllian:

Energidensiteten (Wh/kg, J/kg) är det absolut viktigaste för en batterityp, och om nyheterna om en ny batterityp inte ens nämner vika siffror som är möjliga kan man vara tämligen säker på att även dessa batterier aldrig kommer göra några större insteg på marknaden.

Nu står det wattimmar i alla fall

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Beror på skalan. Du måste upp i väldigt stora energinivåer för att det ska bli relevant med pumped hydro och det är i allra högsta grad en nischad lösning eftersom det kräver stora tillgång till stora dammar. Vi i Sverige kan använda en del och Norge också. Danmark kan inte använda det själva utan får lita på kablar till Norge. Det finns batterilager på upp till 20 MWh och de har samma storleksordning på effekten också. Det varierar lite beroende på tillämpning. Det är typiskt många många ton blyceller. Pumpad vattenkraft har lager på tiotals eller hundratals GWh och effekter på runt 1 GW. Det är en storleksordning större doningar som kräver reservoarer på flera kvadratkilometer. Så det skiljer en faktor tusen ungefär mellan de olika typerna av energilager och båda har sina tillämpningar.

Problemet är också att de är knappast super effektiva (speciellt i jämförelse med att helt enkelt köra baskraft) så det är inte uteslutet att annat kan vara effektivare, framförallt då lagringen med batterier eller svänghjul kan spridas ut över nätet i stället för att ha ett fåtal stora aggregat.

En av de största i Europa är tyska Goldisthal och den har max kapacitet på 8 timmar. Under vintern kan det bli vindstilla i flera dagar över större delen av Europa. Detta är i för sig problem för all lagring. Kapaciteten som skulle behövas för att garantera eltillförsel är enorm vilket förmodligen betyder att gas kommer förbli huvudalternativet i framtiden med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

...
Det finns till exempel en anledning till att vi fortfarande har våra tunga och giftiga blyceller i många tillämpningar. Det finns inga andra rimliga alternativ. En kan behöva dra ett par hundra ampere till startmotorn och det hade inte ett Li-pol batteri klarat.
...

Just det här har du faktiskt fel om. Ett LiPol-batteri i storleksordningen bilbatteri hade kunnat ge över tusen Ampere. Bara min radiostyrda bil i skala ett till åtta drar ju för tusan 120A på 14,4V, med två seriekopplade batterier med storlek 138 x 46 x 25mm per styck. Problemet är att ett LiPol-batteri kan skapa ett riktigt stort eldklot om det:

  • Laddas fel

  • Laddas ur för snabbt

  • Punkteras

  • Blir för varmt

  • Blir blött(om det inte är väderskyddat)

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Nu förstår jag inte riktigt hur du tänker. Vänligen utveckla... jag är av åsikten att det är tvärtom, nämligen

En elbil tappar runt 50% räckvidd (om batteriet kvarstår att vara kallt när du kör, vilket det inte gör) om den lämnas oinkopplad till elnätet över natten vid -36 grader. Gör du detsamma med din ICE-bil så är den stendöd, med andra ord en 100% räckviddsförlust.

Källa: http://www.greencarreports.com/news/1087587_what-does-it-take...

Jag hittade även en svensk artikel som skriver om samma källa, där står det:

Skrivet av Tibor Blomhäll - Tesla Club Sweden:

#2 – Elbilar kan inte köras på vintern. Batteriernas kapacitet försvinner i minusgrader och du kan knappt köra till ICA på vintern.

Elbilen Nissan Leaf tappar ca 30% av sin räckvidd i sträng kyla (-30C). Det kom Green Car Reports fram till efter över 500 resor i olika temperaturer i Kanada.

Läs hela deras rapport här. http://www.greencarreports.com/news/1087587_what-does-it-take...

Mytens ursprung: Tidiga elbilar med oisolerade batterier upplevde extrema räckviddsförluster på vintern. Bensinbilars oisolerade batterier får också svårare att vrida runt startmotorn på vintern.

Varför myten inte stämmer: Moderna elbilar har värmeisolerade batterier som värms med värmeelement på vintern. Medan bilen laddas på natten värms batterierna med el från elnätet, men även om man lämnar en elbil utan att plugga in den värms deras batterier med sin egen elektricitet i flera dagar. Elbilar som lämnas oanslutna en vinternatt i -36C förlorar ca 50% av sin körsträcka när de dagen därpå ”tinas upp” med kupévärmaren på max, och körs iväg. Bensinbilar i samma stränga kyla har svårt att starta öht – 100% räckviddsförlust! Vid mer moderata -10C förlorar elbilar ca 15% av sin räckvidd – ungefär jämförbart med bensinbilars ökade förbrukning i samma temperatur.

Fotnot: Ovanstående undersökning gäller Nissan Leaf. Tesla Model S har bättre isolering och uppvärmning av sina batterier och klarar därmed minusgrader bättre. Vid -20C tappar Tesla Model S ungefär 20% körsträcka.

Svenska artikeln: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Ja visst finns det tillämpningar för billiga batteritekniker. Men detta har verkligen inte något värde ur konsumentsynpunkt. Som tekniknyhet för datornördar så känns det överflödigt. Angående energibuffert så tror jag personligen att olika typer av pumpkraftverk är mer kostnadseffektivt i större skala.

Skrivet av Zotamedu:

Beror på skalan. Du måste upp i väldigt stora energinivåer för att det ska bli relevant med pumped hydro och det är i allra högsta grad en nischad lösning eftersom det kräver stora tillgång till stora dammar. Vi i Sverige kan använda en del och Norge också. Danmark kan inte använda det själva utan får lita på kablar till Norge. Det finns batterilager på upp till 20 MWh och de har samma storleksordning på effekten också. Det varierar lite beroende på tillämpning. Det är typiskt många många ton blyceller. Pumpad vattenkraft har lager på tiotals eller hundratals GWh och effekter på runt 1 GW. Det är en storleksordning större doningar som kräver reservoarer på flera kvadratkilometer. Så det skiljer en faktor tusen ungefär mellan de olika typerna av energilager och båda har sina tillämpningar.

Då ska ni titta på något liknande detta http://en.wikipedia.org/wiki/Superconducting_magnetic_energy_.... Görs experiment i USA där dom lagrar ström i typ av spolar som snurrar i hög fart (hänger i luften med hjälp av magnetkraften, så ytterst lite friktion existerar från luften om dom inte tänkt köra vakuum).

Sen hur praktiskt det är är en annan femma.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Till er som säger att Lion är ofarligt...

https://www.youtube.com/watch?v=ZTzEHsJVZhA

Titta på denna video

100% ofarligt är det inte, men om man tar antalet incidenter i förhållande till hur många hundratals miljoner Li-ion batterier det är som faktiskt används så är det ändå en förhållandevis säker teknik.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

En elbil tappar runt 50% räckvidd (om batteriet kvarstår att vara kallt när du kör, vilket det inte gör) om den lämnas oinkopplad till elnätet över natten vid -36 grader. Gör du detsamma med din ICE-bil så är den stendöd, med andra ord en 100% räckviddsförlust.

Källa: http://www.greencarreports.com/news/1087587_what-does-it-take...

Jag hittade även en svensk artikel som skriver om samma källa, där står det:

Svenska artikeln: http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/

Jo, men en elbil som förlorat 50% körsträcka är ju ganska värdelös om du inte bor på gångavstånd till jobbet/dagis/skola.
Om man har minst 1mil att åka varje dag så laddas batteriet i din bensin/diesel bil upp till samma nivå som innan. Och jag har då inte haft några problem att starta bilen(bensin) vid -30 fast den ofta inte går så långt varje dag. Tror de beskyller fossila bilanhängare för samma sak som de själva blir beskyllda för, de jämför ny teknik med gammal...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Jo, men en elbil som förlorat 50% körsträcka är ju ganska värdelös om du inte bor på gångavstånd till jobbet/dagis/skola.
Om man har minst 1mil att åka varje dag så laddas batteriet i din bensin/diesel bil upp till samma nivå som innan. Och jag har då inte haft några problem att starta bilen(bensin) vid -30 fast den ofta inte går så långt varje dag. Tror de beskyller fossila bilanhängare för samma sak som de själva blir beskyllda för, de jämför ny teknik med gammal...

Skulle 150-200 Km räckvidd vara värdelöst? Det tror jag inte. Att sedan inte koppla in elsladd över natten är ju misshandel på en bil om det är kallt, oavsett om det gäller EV eller ICE.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Pumpkraft kräver en höjdskillnad och en stor volym där man kan lagra vatten så det räcker inte med ett hav. Då kan inte lagra energi genom att pumpa runt vatten. Du måste pumpa upp vattnet. Det är enkel grundskolefysik, E = mgh. Sen en verkningsgrad på ~70-80 % på det. Norge ligger bra till för att de består av en bergskedja vid vatten. Danmark har problem för de har en stor sandlåda vid vatten. Du kan inte bara bygga en 2 kvadratkilometer stor damm med en fallhöjd på 50 meter hur som helst.

Och du fortsätter att prata om dammar. Jag upprepar:

Skrivet av Aleshi:

Det behövs inte nödvändigtvis stora dammar heller. Man experimenterar just nu med pumpkraftverk i havet utanför Norge. Varje land som har tillgång till en ordentlig sjö eller hav kan därmed få tillgång till kostnadseffektivare pumpkraft. Skalbar från några få MW upp till många GW.

Som sagt, i haven behöver du inga dammar med höjdskillnad, på havsbotten är trycket hundratals bar, det räcker rätt långt även vid små volymer. Man talar om 80% effektivitet, jämför med blybatterier som ligger på 85%.

Skrivet av Zotamedu:

Det tittas mycket på småskalig lagring i storleksordningarna 10-100 MWh och liknande effekter. Ett typiskt exempel är att integrera det i vindkraftparker för att jämna ut matningen till transmissionsnätet och därmed kraftigt underlätta regleringen. Ett vindkraftverk varierar kraftigt i effekt på tidsskalor på under en minut. Exakt frekvens beror lite på vindförhållanden och hur stor roterande massa man har.

http://i.imgur.com/lmdCGSx.png

Där har du en illustrativ bild som kommer från en föreläsning. Mätningarna är gjorda i Göteborgs skärgård på en liten testturbin. Som du ser varierar vridmomentet kraftigt över en och en halv minut och vridmomentet går att översätta mer eller mindre direkt till elektrisk effekt. Den variationen kan du dämpa ut om du har en billig batterilagring. Även de större fluktuationerna över dygnet går att jämna ut med lokal batterilagring. Vindkraft och solkraft är problematiskt i större skala för produktionen inte är konstant. Lokal lagring kan lösa sådana problem. Det går även att skala ner ett steg till mot individuella hushåll. Visste du till exempel att taket på ett vanligt garage kan generera tillräckligt med energi för att driva en normal bil. Solceller på garaget kan alltså ge all energi du behöver för att köra din bil. Fast problemet är att bilen inte står i garaget på dagen när solen skiner och att solen inte skiner varje dag. Här har vi två lösningar, antingen använder du elnätet som buffert och säljer elen du producerar på dagen och köper tillbaks el på natten. Eller så har du en egen energibuffert i form av billiga batteri. Det första alternativet låter ju intressant tills man inser att vi måste bygga om stora delar av elnätet plus att det ställer till rätt stora problem med reglering av nätet. Vi i Sverige kan nog klara oss hyfsat med regleringen eftersom vi har så mycket vattenkraft. Andra länder får snabbt stora problem och det går inte realistiskt att dra hur långa ledningar som helst. Elnätet är den största enskilda elkonsumenten i Sverige. Vi har redan idag underkapacitet i nätet och det kommer bli värre.

Det där är helt enkelt inte den skalan jag nämnde. Även om ett enskilt vindkraftverk fluktuerar upp och ner varje sekund så jämnar det ut sig med en vindkraftspark, det är inte där man har de stora problemen. De stora problemen är att balansera energin över dygnet eller ännu längre tidsperioder.

Skrivet av Zotamedu:

Alla problem går inte att lösa med pumpad vattenkraft. Olika tekniker är bra på olika saker. Det finns till exempel en anledning till att vi fortfarande har våra tunga och giftiga blyceller i många tillämpningar. Det finns inga andra rimliga alternativ. En kan behöva dra ett par hundra ampere till startmotorn och det hade inte ett Li-pol batteri klarat. Blyceller är billiga och används därför till UPSer i olika skalor, upp till industriella installationer som ska hålla liv i enorma styrsystem för tung industri och till och med klara av att hålla stora pumpar i MW-klassen snurrande tillräckligt länge för att nödstoppa på ett säkert sätt. Li-pol och andra kemier hade snabbt blivit väldigt dyrt och än en gång är det inte säkert att de klarar effekten.

Jo men självklart, min poäng är bara att dessa batterier i nyheten inte har något värde på konsumentmarknaden, pris och energidensitet är ganska avgörande där. För att storskaligt balansera elnätet ser jag dock inte hur batterier ska kunna konkurrera med pumpkraft.

Skrivet av Zotamedu:

Om det är en sak du borde lära dig så är det att det inte finns en universallösning på våra energiproblem. En enskild teknologi kommer inte lösa allt. Vi har letat efter den i evigheter men den finns inte. Alla teknologier har för och nackdelar och passar i olika sammanhang. Ett favoritexempel från historien när det kommer till övertro på en enskild teknik är kärnkraften. På 50-talet trodde man att det skulle lösa alla världens problem. Det skulle avsluta alla krig precis som atombomben avslutade andra världskriget. Så evig fred. Elektricitet skulle bli så billigt att producera att den skulle bli gratis för folk då de skulle kosta för mycket att ta betalt. Atombomber skulle få civila tillämpningar för imponerande ingenjörsprojekt som att spränga nya kanaler och hamnar. Man skulle driva flygplan och till och med rymdraketer med kärnkraft. Fast så blev det ju inte. Kärnkraften är bara praktisk användbar för storskalig elproduktion och priset är inte så lågt som man trodde. Dagens svenska elpris ligger på ungefär samma nivå som produktionskostnaderna så Vattenfall har inte haft några stora marginaler på Ringhals i vår. Det kommer bli "värre" och mer spritt i framtiden då praktiska energibärare som olja och kol blir mer och mer problematiska. Då får vi använda oss av andra energislag och det kommer krävas flera olika typer för att täcka upp, allt beroende på tillämpning.

Jo, alla tekniker har sin paradgren. Kärnkraft lämpar sig bäst till elproduktion, och till storskalig energilagring är pumpkraft bra. Kärnkraft funkar inte riktigt i elcyklar och pumpkraft duger inte lika fint till mobiltelefonen.

Skrivet av anon127948:

Det hjälper konsumenter med om det visar sig att lagring är billigare än reservkraft för att jämna ut vindkraften.

Därför jag pratar om pumpkraft, det är en mycket kostnadseffektivare lösning än ofantliga mängder batterier.

Skrivet av cheben:

Har du någon länk eller ord jag skall söka på? Skulle vilja veta vad det handlar om

http://www.gizmag.com/sea-floor-energy/27579/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Skulle 150-200 Km räckvidd vara värdelöst? Det tror jag inte. Att sedan inte koppla in elsladd över natten är ju misshandel på en bil om det är kallt, oavsett om det gäller EV eller ICE.

De tester jag sett klarar nissan leaf som bäst 15mil så att inästa fall som mest kunna köra 7,5mil och inte kunna fylla på och köra vidare är ganska värdelöst. Och har man inte motorvärmare så har man ingen möjlighet att koppla in sladden...
Men visst elbilar är bra och roliga, sen ser de ju bra ut. (Ok, tesla ser hyffsad ut)

Permalänk
Medlem

Intressant om de kan optimera tekniken en del mer för att öka på kapaciteten samt livslängden en del
(De flesta inom den medicinska branschen har nog intresse av denna om den kan tillsammans med trådlös laddning driva på ett par veckor i något som inte behöver särskilt långvarig kapacitet T ex en hörapparat.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

De tester jag sett klarar nissan leaf som bäst 15mil så att inästa fall som mest kunna köra 7,5mil och inte kunna fylla på och köra vidare är ganska värdelöst. Och har man inte motorvärmare så har man ingen möjlighet att koppla in sladden...
Men visst elbilar är bra och roliga, sen ser de ju bra ut. (Ok, tesla ser hyffsad ut)

Skrivet av NodCommander:

En elbil tappar runt 50% räckvidd (om batteriet kvarstår att vara kallt när du kör, vilket det inte gör) om den lämnas oinkopplad till elnätet över natten vid -36 grader. Gör du detsamma med din ICE-bil så är den stendöd, med andra ord en 100% räckviddsförlust.

Kan säga att det största problemet jag ser med ren EL-bil vs tex hybrid teknik är 2 saker.

1. Jag måste planera min körning. Jag kan inte bara tanka på 2-3 minuter och sen köra hela min sträcka igen. Detta oavsett om du sätter 300 ladd-platser. Med tanke på att jag rätt ofta kör till släktingar i Småland, där det är svårt nog att få tag i 98 Oktan för min lek-sommar bil, är det inte direkt enklare att få ladd platser för en EL-bil.

Min hybridbil kan dock köra dessa 23mil utan problem, och även hem igen, innan jag behöver tanka. Det kan de flesta bilar faktiskt. Och just där är problemet. Folk här får panik av att behöva ladda telefonen varje dag, och nu ska vi behöva ladda bilen var andra-tredje dag iaf, räknat med 2-3 mil till jobb + handla mm.

Då väljer jag hellre 0,5-0,6lit/mil i stans rusning, 360kr skatt, enormt bra andrahandsvärde, och "lyxen" att slippa tänka på batteri kapacitet. Jag tankar typ var-varannan månad, och har inga problem. Service kostar ungefär som en vanlig bil, garantier har jag från Toyotas trygghets garanti till 20k mil eller 10år.
Var skulle en ren el-bil ge mig för fördelar? Troligen varför Toyota valt att lägga rena el-bilar på is tills batteriernas tekniker är bättre lämpade.

2. Batteriets ålder, kostnad och slitage. Hur länge tror man att det håller?
"Endast" 20% blir första vintern. Men hur blir det med 5:e vintern?
Tesla älskar litium batterier, och deras celler degraderar (även om du inte använder dem) så att efter 5 år, har du tappat mycket kapacitet. De degraderar ännu värre vid 100% än vid 40% (där de lagras).

Hur tror ni andrahandsvärdet blir på denna bilen när den är 5-10 år?
Vad kostar det att byta batterierna?
På min hybrid är batteriet en stor kostnad, men det håller lätt 10+ år. Det är designat att hålla hela bilens livslängd, men troligen tappar den effektiviteten efter 10 år. Jag kan dock fortfarande köra...

Vet att detta ställs mot service kostnaden för en bensinbil, men ärligt, efter 5-10 år så görs ofta service på "vanliga" bilar relativt billigt. Sen håller de flesta bensin bilar 10-20 år också. Sålde precis en i höstas som tillverkad 2002, som var i kanon skick, och lätt har 5+ år liv till, troligen mer.

Kort sagt, jag kan inte se en ren El-bil bli en billig drift, någonsin, tills batterierna är billiga att byta och kan laddas relativt snabbt. Säger inte att det inte går, men det krävs typ någon teknik lik denna i artikeln, där du har just billiga material och snabbladdning som även kan laddas flera tusen gånger, utan problem.

Permalänk

Jag hoppas de får fart på nanotub-kondingar de kommande åren, de ser väldigt lovande ut som ersättare till dagens batterier.

Permalänk

Vad hände med tjejen (16 år, då det skrevs.)
som gjorde ett batteri, som kunde laddas på några sekunder och höll länge?

var samma stuck på batteriet, om jag inte missminner mig.

Permalänk
Medlem

När flygplan kan använda elmotorer och batterier som har högre energitäthet än dagens flygbränsle, ja då kommer saker och ting gå väldigt fort. Att ladda batterierna via laser från marken är också intressant, förrutom lättare flygplan som kan laddas via solpaneler på hela flygkroppen. Mycket viktig teknologiskt framsteg som kan förändra hela vår smutsiga värld.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Kan säga att det största problemet jag ser med ren EL-bil vs tex hybrid teknik är 2 saker.

1. Jag måste planera min körning. Jag kan inte bara tanka på 2-3 minuter och sen köra hela min sträcka igen. Detta oavsett om du sätter 300 ladd-platser. Med tanke på att jag rätt ofta kör till släktingar i Småland, där det är svårt nog att få tag i 98 Oktan för min lek-sommar bil, är det inte direkt enklare att få ladd platser för en EL-bil.

Min hybridbil kan dock köra dessa 23mil utan problem, och även hem igen, innan jag behöver tanka. Det kan de flesta bilar faktiskt. Och just där är problemet. Folk här får panik av att behöva ladda telefonen varje dag, och nu ska vi behöva ladda bilen var andra-tredje dag iaf, räknat med 2-3 mil till jobb + handla mm.

Då väljer jag hellre 0,5-0,6lit/mil i stans rusning, 360kr skatt, enormt bra andrahandsvärde, och "lyxen" att slippa tänka på batteri kapacitet. Jag tankar typ var-varannan månad, och har inga problem. Service kostar ungefär som en vanlig bil, garantier har jag från Toyotas trygghets garanti till 20k mil eller 10år.
Var skulle en ren el-bil ge mig för fördelar? Troligen varför Toyota valt att lägga rena el-bilar på is tills batteriernas tekniker är bättre lämpade.

2. Batteriets ålder, kostnad och slitage. Hur länge tror man att det håller?
"Endast" 20% blir första vintern. Men hur blir det med 5:e vintern?
Tesla älskar litium batterier, och deras celler degraderar (även om du inte använder dem) så att efter 5 år, har du tappat mycket kapacitet. De degraderar ännu värre vid 100% än vid 40% (där de lagras).

Hur tror ni andrahandsvärdet blir på denna bilen när den är 5-10 år?
Vad kostar det att byta batterierna?
På min hybrid är batteriet en stor kostnad, men det håller lätt 10+ år. Det är designat att hålla hela bilens livslängd, men troligen tappar den effektiviteten efter 10 år. Jag kan dock fortfarande köra...

Vet att detta ställs mot service kostnaden för en bensinbil, men ärligt, efter 5-10 år så görs ofta service på "vanliga" bilar relativt billigt. Sen håller de flesta bensin bilar 10-20 år också. Sålde precis en i höstas som tillverkad 2002, som var i kanon skick, och lätt har 5+ år liv till, troligen mer.

Kort sagt, jag kan inte se en ren El-bil bli en billig drift, någonsin, tills batterierna är billiga att byta och kan laddas relativt snabbt. Säger inte att det inte går, men det krävs typ någon teknik lik denna i artikeln, där du har just billiga material och snabbladdning som även kan laddas flera tusen gånger, utan problem.

Du hård-plannerar endast din körning i dagsläget om du har en elbil så som en Nissan Leaf eller Renault Zoe, de är inte gjorda för riktigt långa resor. Det som sätter just Tesla flera år framför sina motståndare är deras snabbladdarnätverk. Var 20e mil finns det en laddare som på 20 minuter laddar till 80% fullt, vilket är mer än nog för att ta dig till nästa station. Visst finns det sådana som kan sitta och köra hur länge som helst, men jag tror det är både mera säkert och hälsosamt att sträcka på benen efter 200 km konstant körning. Ja visst, du kan inte ta vilken väg som helst, men Teslas GPS dator guidar dig automatiskt mellan sina super-laddare och beräknar eventuella omvägar och ladd-tiden med i den totala resetiden.

Angående andrahandsvärdet och batteriernas häsla (I alla fall för Tesla) så fanns det två till smidiga artiklar:
http://teslaclubsweden.se/model-s-batteriforsamring/
http://teslaclubsweden.se/teslas-varde-varar/

Hybridbilar anser jag vara nödandning för miljön, en övergångsfas. Men absolut, toppenbra att de kan användas på de korta körsträckorna där fossilbilar är som värst.

Om ett par år kommer det bli riktigt uppenbart att elbilar är långt mera ekonomiskt att äga och köra än något annat. Tesla idag är som Apple 2007. Vi vet hur Apple-historien fortgick... Men självklart, den som känner passion i meckande och pulande med sina bensin och dieselbilar kommer att få fortsätta med det, men i slutändan kommer fossildrivna bilar vara en hobby, el-drift kommer vara överlägset vanligast hos "vanligt folk".

Skrivet av Hullsc:

När flygplan kan använda elmotorer och batterier som har högre energitäthet än dagens flygbränsle, ja då kommer saker och ting gå väldigt fort. Att ladda batterierna via laser från marken är också intressant, förrutom lättare flygplan som kan laddas via solpaneler på hela flygkroppen. Mycket viktig teknologiskt framsteg som kan förändra hela vår smutsiga värld.

Nu är väll det här inte direkt för komersiell eller snabbflygning, men det är häftigt! http://www.solarimpulse.com/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hybridbilar anser jag vara nödandning för miljön, en övergångsfas. Men absolut, toppenbra att de kan användas på de korta körsträckorna där fossilbilar är som värst.

Om ett par år kommer det bli riktigt uppenbart att elbilar är långt mera ekonomiskt att äga och köra än något annat. Tesla idag är som Apple 2007. Vi vet hur Apple-historien fortgick... Men självklart, den som känner passion i meckande och pulande med sina bensin och dieselbilar kommer att få fortsätta med det, men i slutändan kommer fossildrivna bilar vara en hobby, el-drift kommer vara överlägset vanligast hos "vanligt folk".

Förstår hur du tänker, men vanligt folk har inte en halv mille för sin små bil. Och även om de har, och får elen gratis redan av bilens livslängd, så blir en billig bensin bil ändå billigare att äga idag.
Apple tog ett koncept och gjorde det till en produkt som var något nytt. Tesla försöker ge dig en bil som kostar en förmögenhet, kräver dyrbara resurser i batterierna (som utvinns på ohummana sätt, om man kolla lite bakom kullisserna), och säger att du gör miljön en tjänst.
Där var liksom något nytt med en Iphone, något du inte kunde göra med tidigare telefoner. De försöker fortfarande skapa en bil som ska matcha vad alla andra bilar idag kan.
Och titta på kostnaden på dessa El-bilar, de är enorma. Du komma aldrig spara in dessa pengar för "vanlig" familj.
http://www.nissanusa.com/electric-cars/leaf/versions-specs/ve... ($21,510, lägg på 25% skatt)
http://www.gronabilister.se/biltester/volkswagen-e-up (226 500 kr)
https://www.truecar.com/prices-new/tesla/
"With Tesla prices starting at $101,500 for the Roadster..." (och sen skatt på detta så klart)

Sen får du räkna med kostnaden av batteri byten efter x antal år + Elen, vs bensin/diesel kostnaden. Båda behöver service och underhåll samt försäkringar och besiktningar.
Du får bra utrustade Audi/BMW för priset av dessa elbilar, och då är dessa el-bilar i baspris, där bara en laddkabel för snabbladdning kan kosta 15kkr.

Tror nog att el-bil kommer bli standard, men du får räkna 20-30 år, inte "några". Det är så lång tid den har tagit bara att få bort de flesta Volvo 740/840 osv från marknaden. De dricker 2l milen i värsta fall, men de rullar, kostar väldigt lite för de som inte har råd att köpa nyare och gör jobbet. Ingen el-bil kommer magiskt att snabba upp det.

Tror ärligt att hybridbilar är betydligt vettigare närmaste 10-20 åren, tills vi kan få batterier som inte kräver så dyrbara resurser. Ta tex titt på Prius/Auris och nya Yarisen. 3 "vanliga" bilar, men alla använder NiHM som batteri.. varför??? Ju för att batteriet håller bättre, är billigare och räcker för behovet. Endast Prius +/Laddhybriden har Litiumbatteri, för att mer räckvidd. Du kan då göra billiga batterier, och använda bränslet betydligt mer effektivt. Du slipper även offra el för värme på vintern, och kan ändå driva ACn hela året (som de måste, om du inte vill total renovera ACn efter några år)

En bra diesel idag är kanon för långa turer, men mycket vrid för lite CO2, och resten kan du filtrera ut idag. Mindre bilar med start/stop hjälper de också. Kombinera detta med en hybrid teknik så att de kanske inte drar så mycket i stan vid rusning, och du har en bil som drar lite resurser både el/energi vid användning och vid tillverkning. Det senare där är något många glömmer ang el-bilar. Det kostar en hel del energi att tillverka batteriet, och precis som låg-energi lampan, har visat sig inte vara den enorma miljö-vinsten som det skulle bli. (LED lamporna är dock kanon idag, så det har blivit bättre).

http://yttra.se/tillverkningsindustrin-hotas-av-ravarubrist/
http://www.dn.se/debatt/rena-elbilar-inte-basta-alternativet-...
http://nyadagbladet.se/konsumentmedvetenhet/elbilar-drar-mer-...
http://www.pv-magazine.com/archive/articles/beitrag/the-oil-o...
http://www.fool.com/investing/general/2014/01/19/tesla-motors...

Tog några artiklar för att visa problemet. Den sista där, är nog lite viktig läsning, så man förstår Teslas (och andra EV fordons), "problem".
Kort sagt, vi riskerar få slut på Litium före vi får slut på Olja eller andra energi källor. Och det förstör miljö och människors liv med utvinningen. Det håller inte.
El-bilen är en enorm resurs och energi/miljö bov att tillverkas, oavsett hur ren elen är som driver den.

Slutfattat säger jag, ja till el-driven bil, nej till litium driven el-bil. Med den slutsatsen så är hybridbilar det enda hållbara idag och närmaste 10 åren. Ge oss ett vettigt batteri, som inte kräver enorma resurser så ändrar jag åsikt.

Permalänk
Skrivet av Hullsc:

När flygplan kan använda elmotorer och batterier som har högre energitäthet än dagens flygbränsle, ja då kommer saker och ting gå väldigt fort. Att ladda batterierna via laser från marken är också intressant, förrutom lättare flygplan som kan laddas via solpaneler på hela flygkroppen. Mycket viktig teknologiskt framsteg som kan förändra hela vår smutsiga värld.

inte förrän oljan är helt slut, överallt. Oljebolagen kommer tvinga sig till patenten ,och gömma dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Massor av text

Det är sant att det kommer inte vara fler elbilar än fossilbilar om ett par år, det är inga konstigheter. Tror du missförstod vad jag menade. Det jag menar är att elbilar kommer vara både praktiska och ekonomiska (Notera att i dagsläget så är elbilar ofta det ena eller det andra, men inte båda om du inte exklusivt kör i en stad, gämnför Nissan Leaf med T Model S.) om ett par år, och därför ser jag själv ingen anledning till att inhandla en ICE-bil när det är dags för att handla bil.

Roadster? En Roadster var en konceptbil som är extremt dyr. Model S är en lyx-sedan som råkar vara fruktansvärt mångsidig och praktiskt. Men, du måste gämnföra med Model 3 som väntas ligga runt 350 000 Kr ny, kombinera det med ett milpris på runt 2 kr och i stort sett noll på servicekostnader (Tror det är 7 års nybilsgaranti utan servicekrav). Dyrare i inköp än en smartcar eller annan mindre bil? Javisst, men så extremt mycket mera användbar och prisvärd.

Strategin är:

Roadster = Bevis på koncept för att få investerare.
Model S = Dra in pengar för kontinent-omspännande (Europa, USA och delar av Asien är utbyggt idag) superladdningsnätverk. Model X lär vara en utbyggnad av detta steget.
Model 3 = Massproduktion.

Men att kalla batterier för miljöförstöring är mycker vinklat. Javisst, kastar du ut dom i naturen så är det inge vidare (Jag lovar, olja och bensin/diesel ute i naturen är heller ingen bra kombination). Men då batterierna är tillverkade av Tesla själva så står de även för återvinning av döda celler. Produktionen? Gigafabriken, helt driven på sol och vind.
Anledningen till denna myt är att batterier till telefoner och datorer tillverkas i smutsiga fabriker i Kina. Elbilars batterier är av högre kvalitet och tillverkas i USA och Japan. http://teslaclubsweden.se/kinamyten/

Det går även att vända på frågan. Ingen kan väll inbilla sig att deras bensin, diesel eller etanol tillverkas på mackarna? Hela kedjan från oljeborrning tills att det hamnar i din tank är väldigt lång och extremt ineffektiv, så redan innan den ska sprängas i motorn så har det släppts ut en massa CO2 och annan miljöförstöring på vägen. Kom även ihåg att elmotorns effektivitet ligger på runt 80-90%, en ICE motor har du väldigt flax med om du når 50%.

Sedan ser jag att du nämner kostnaden för batteribyte. En ICE bil är full av rörliga delar, som i sig är full av rörliga delar. Motor, koppling, växel. Jag kan närmast garantera att någon av dessa kommer fallera innan du behöver byta ett vanligt Tesla-batteri, och det är dyra reparationer. I Teslan så plockar du bort det gamla batterier busenkelt, återvinner det och sätter i ett nytt fullt fungerande igen. Ja, batteriet kostar en del, men det priser kommer att sjunka. Och ser du vad som hände nu? Plötsligt är bilen som ny igen, finns knappt något mekaniskt som slits som på en eldriven bil, så du har mer eller mindre färschat upp bilen till ny-levererad status istället för att behöva antingen skaffat en helt ny ICE-bil, eller "konstanta" reparationer allt eftersom delar fallerar efter varandra.

Förresten, nu när jag sitter och skriver hittade jag en till instressant källa. http://www.greencarcongress.com/2011/08/lithium-20110803.html Angående hur mycket litium som finns att tillgå. Jag vågar påstå att till år 2100 så har vi mycket mera effektiv batteriteknik, nanobatterier exempelvis.

P.S
Jag säger inte att du är det nu, men många verkar rädda för att litium är ett reaktions-glatt ämne som kan fatta eld. Ännu en gång, jag lovar att bensin, diesel och vätgas alla fattar eld de med om de missköts. Skilldnaden här är kanske att Tesla har en titansköld under batterierna, samt att batterierna är uppdelade i mindre segment, åtskillda från varandra. Det känns mer säkert än en bil som rör sig frammåt genom små explosioner som tankas vid en mack där det finns ett jättelager med explosiv vätska som transporteras dit i stora lastbilar. Gämnför även med vätgas-bilar. Vätgas kallas även gnallgas av en anledning. I en vätgas bil så forceras vätet in i tanken under mycket högt tryck. Högt tryck av explosiv gas låter inte särskillt frestande.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

[...] ICE-bil [...]

Det tog sin tid innan jag kom på att förkortningen syftar på Internal Combustion Engine. Jag är mer van vid den svenska termen förbränningsmotor...

Gällande batterier kan jag förstå vissa klagomål på att det rapporteras om en massa batteritekniker som sedan aldrig riktigt kommer loss men jag tycker det är bra när såna här artiklar kommer då det ändå visar på att det pågår forskning och förhoppningsvis kommer det en ny variant som faktiskt visar sig fungera riktigt bra, även i realiteten.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

Bara för att lägga mig i lite angående elbilar. Tesla Model S är redan riktigt billig sett till motsvarande förbränningsbilar. Vad kostar en rymlig storbil med 330-700Hk med motsvarande utrustningsnivå och komfort? Gärna samma krocksäkerhet och garanti också. Stora delar av bilen är byggd helt i rostfria material och batterigarantin är 8 år. Dessutom rymligare och krocksäkrare än en V70. Har mycket svårt att tänka mig någon bil med förbränningsmotor matcha priset. Räkna sedan in billigt eller gratis bränsle till Teslan och mycket mindre servicekostnader, är ju bara hjulupphängningen i princip som består av rörliga delar på Teslan.

Beställer man motsvarande Audi RS6, Mercedes AMG eller BMW M5 får man inte bara sämre prestanda, mindre lastutrymme, stora V8:or som vill ha bränsle, väldigt mycket högre servicekostnader, utan man får ett högre pris när man försöker matcha också. Efter 8 år när man inte längre har garanti på batteriet på Tesla så har man lagt +200000:- i bränsle och service på motsvarande bensinbil, räknat på 1500 mil om året. Man nöjer sig rätt lätt med Teslans 35 mils räckvidd buskörning eller 50 mil landsväg/stad sett till de fördelarna. Gratis snabbladdningsstationer där man får lång räckvidd igen på 30 minuter poppar ju upp som svampar ur jorden. Man behöver lite speciella behov ifall en Tesla Model S inte täcker dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och du fortsätter att prata om dammar. Jag upprepar:

Som sagt, i haven behöver du inga dammar med höjdskillnad, på havsbotten är trycket hundratals bar, det räcker rätt långt även vid små volymer. Man talar om 80% effektivitet, jämför med blybatterier som ligger på 85%.
Det där är helt enkelt inte den skalan jag nämnde. Även om ett enskilt vindkraftverk fluktuerar upp och ner varje sekund så jämnar det ut sig med en vindkraftspark, det är inte där man har de stora problemen. De stora problemen är att balansera energin över dygnet eller ännu längre tidsperioder.
Jo men självklart, min poäng är bara att dessa batterier i nyheten inte har något värde på konsumentmarknaden, pris och energidensitet är ganska avgörande där. För att storskaligt balansera elnätet ser jag dock inte hur batterier ska kunna konkurrera med pumpkraft.
Jo, alla tekniker har sin paradgren. Kärnkraft lämpar sig bäst till elproduktion, och till storskalig energilagring är pumpkraft bra. Kärnkraft funkar inte riktigt i elcyklar och pumpkraft duger inte lika fint till mobiltelefonen.

Därför jag pratar om pumpkraft, det är en mycket kostnadseffektivare lösning än ofantliga mängder batterier.

http://www.gizmag.com/sea-floor-energy/27579/

Med tanke på att denna mytiska pumpkraft kräver enorma trycktåliga behållare på stort djup,
så undrar jag om inte denna nyhetstråds batteriteknik kan vara ett mer realistiskt alternativ.

Här finns ännu en drömteknik för intresserade.
http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_updraft_tower

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Med tanke på att denna mytiska pumpkraft kräver enorma trycktåliga behållare på stort djup,
så undrar jag om inte denna nyhetstråds batteriteknik kan vara ett mer realistiskt alternativ.

De enorma behållarna har också en enorm kapacitet som är långt bortom det man byggt med batterier. En mindre behållare på 30 meter matchar 500 ton blybatterier, vad tror du det kostar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xyllian:

Energidensiteten (Wh/kg, J/kg) är det absolut viktigaste för en batterityp, och om nyheterna om en ny batterityp inte ens nämner vika siffror som är möjliga kan man vara tämligen säker på att även dessa batterier aldrig kommer göra några större insteg på marknaden.

Men det står ju tydligt och klart i artikeln att energitätheten är omkring 40 Wh/kg? (Edit: Aha, de har ändrat i texten. De skrev "watt" där det skulle vara "wattimmar" förut, antar jag?)

Och nej, energitätheten/energidensiteten är inte nödvändigtvis den viktigaste parametern för en given batterityp. Det beror faktiskt just på typen av batteri. Så fort batteriet är stationärt (UPS, fasta anläggningar, etc) så är troligtvis pris per wattimme mer väsentligt än energiinnehållet per vikt- eller volymenhet. I andra tillämpningar är intern resistans det kanske viktigaste, alltså vilken effekt batteriet kan leverera. Jämför med CCA-värdet ("Cold Cranking Amps") för ett bilbatteri. Blybatterier har ohyggligt dålig energitäthet men är billiga att tillverka, har bra köldegenskaper och kan leverera mycket stora effekter.

I fallet med aluminiumbatteriet i nyheten framstår det som rätt klart att laddtiden är väsentlig. Batteriet klarar uppenbarligen att laddas med många C där "C" definieras som laddnings/urladdningsström förhållande till batterikapacitet så att 1C motsvarar 1A om batteriet har en kapacitet på 1Ah.

I ytterligare fall är självurladdningen det centrala. Så det finns en uppsjö av parametrar där vilken som helst kan vara den viktigaste för en viss tillämpning/"typ av batteri".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MBY:

Men det står ju tydligt och klart i artikeln att energitätheten är omkring 40 Wh/kg? (Edit: Aha, de har ändrat i texten. De skrev "watt" där det skulle vara "wattimmar" förut, antar jag?)

Och nej, energitätheten/energidensiteten är inte nödvändigtvis den viktigaste parametern för en given batterityp. Det beror faktiskt just på typen av batteri. Så fort batteriet är stationärt (UPS, fasta anläggningar, etc) så är troligtvis pris per wattimme mer väsentligt än energiinnehållet per vikt- eller volymenhet. I andra tillämpningar är intern resistans det kanske viktigaste, alltså vilken effekt batteriet kan leverera. Jämför med CCA-värdet ("Cold Cranking Amps") för ett bilbatteri. Blybatterier har ohyggligt dålig energitäthet men är billiga att tillverka, har bra köldegenskaper och kan leverera mycket stora effekter.

I fallet med aluminiumbatteriet i nyheten framstår det som rätt klart att laddtiden är väsentlig. Batteriet klarar uppenbarligen att laddas med många C där "C" definieras som laddnings/urladdningsström förhållande till batterikapacitet så att 1C motsvarar 1A om batteriet har en kapacitet på 1Ah.

I ytterligare fall är självurladdningen det centrala. Så det finns en uppsjö av parametrar där vilken som helst kan vara den viktigaste för en viss tillämpning/"typ av batteri".

Jag och @xyllian har mailat lite vid sidan av. Problemet är/var att källorna blandat ihop storheter och beteckningar, vilket gjorde att det hela tog ett tag att reda ut. Vi tror dock det som står i artikeln är rätt nu, även om det inte helt stämmer med källorna. Någon som sitter på Nature kan ju dubbelkolla mot originalet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Så artiklar som inte betyder eller ger någonting, kanske så ofta som varannan månad om en ny "revolutionerande" batteriteknik är något som intresserar dig?
Okej, ja alla åsikter borde såklart beaktas.

Men vad som "betyder" eller "ger någonting" är högst subjektivt.