Koppla in soundbar, PS3, Com Hem-box och TV...

Permalänk
Medlem

Koppla in soundbar, PS3, Com Hem-box och TV...

Hej
Köpte en soundbar från NetonNet, mest för att förstärka ljudet från TV:n då jag just nu inte vill köpa ett surroundsystem. Möjligtvis i framtiden.
Men jag har även PS3 som jag vill koppla in, och TV:n är en Smart 3D-tv från Samsung, så jag kollar en del på Netflix och Viaplay via tv:n...

Bifogar bild på ingångarna.

Kan någon hjälpa mig med ett inkopplingsschema... Jag brukar ha ganska bra koll men nu blev jag osäker när jag började dra kablarna...

http://forumbilder.se/EB09F/img-3073

Permalänk
Medlem

Tjena, Jag kan inte lova att detta ska fungera men det borde göra det:
Steg 1. Koppla in TVn till soundbaren via SPDIF/optisk eller coaxial
Steg 2. Koppla in PS3an till soundbaren via HDMI till HDMI(input)
Steg 3. Koppla in PS3an via HDMI(output) till TVns HDMI(input)

Visa signatur

MOBO: MSI Z97I-AC, CPU: Intel i7 4770k, RAM: Crucial BallistiX 2X8GB, GPU: Gigabyte R9 390 G1, PSU: EVGA supernova GS 650W, Chassi: Fractal Node 304, OS: Windows 10

Permalänk

Du kopplar tvn till hdmi out (arc) och ps3 till en hdmi input.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Avstängd

Du har ett val, antingen har du teven som hubb i systemet och kopplar allt till den och sen en optisk kabel till sounbaren eller så har du soundbaren som hubb och kopplar allt till den och sen HDMI från den till teven.

Fördelen med alternativ 1 är att du mestadels behöver använda tevens kontroll för att byta ingångar osv. och du behöver bara använda soundbarens kontroll om du ska ställa typ volymen på den eller så. Alternativ 2 betyder att du får välja HDMI-ingång på soundbaren också och HDMI på teven exempelvis och är det en källa som inte har HDMI så är det på teven du ställer in vilken det är. Din sounbar har också bara två HDMI-ingångar så om du har fler enheter än så så med HDMI så kommer du att få koppla de till teven direkt och sen byta till dem med tevens kontroll. Fördelen är om du har en teve med bara en (eller helt enkelt för få) HDMI-ingångar, då får du ju två ingångar på soundbaren som båda går till den ensamma på teven.

Om du inte har brist på HDMI-ingångar så hade jag kört på alternativ 1. Bara att koppla den optiska kabeln, ställ in så att teven använder den, ställ in sounbaren så att den använder den, och sen är det bara att använda teven som normalt tills vidare. Alternativ 2 innebär oundvikligen att du måste ändra på både soundbar och teve när du exempelvis ska byta mellan HDMI och något annat. Har du en bra multifjärr med makron så är det förstås enkelt att få den att göra detta automatiskt men det är inte alla som har det.