fel på nas/nätverk

Permalänk
Medlem

fel på nas/nätverk

Våran nas (lacie) syns inte i nätverket,kommer inte åt den någonstans.
Någon som har nåt tips på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

Svarar den på ping?
Har inte Lacie något hitta-mitt-nya-nas-verktyg?

Permalänk

Vad menas med "syns inte i nätverket". Kan inte ens din router se att en NAS är ansluten? I så fall är det nog inte så mycket man kan göra, misstänker jag. Om inte LaCie har någon form av recovery-verktyg förstås.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av izadan:

Våran nas (lacie) syns inte i nätverket,kommer inte åt den någonstans.
Någon som har nåt tips på vad man kan göra?

Börja med att startat om den - om den ens är igång. Tryck på den stora blåa kulan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på det här så jag måste fråga vad ping är?
Nej,har inte hittat nåt sånt.

Permalänk
Medlem

Har startat om den,hjälper inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Vad menas med "syns inte i nätverket". Kan inte ens din router se att en NAS är ansluten? I så fall är det nog inte så mycket man kan göra, misstänker jag. Om inte LaCie har någon form av recovery-verktyg förstås.

Nej det kan den inte..är det kört nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izadan:

Nej det kan den inte..är det kört nu?

Nej det är inte kört. Men ta hem en tekniskt kunnig person till dig och be dem hjälpa dig. Bjud på middag som tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izadan:

Våran nas (lacie) syns inte i nätverket,kommer inte åt den någonstans.
Någon som har nåt tips på vad man kan göra?

Hitta din NAS bland detta https://www.lacie.com/us/support/index.htm?rid=10007 och ladda ner LaCie Network Assistant. Om det inte funkar gå in på Troubleshooting efter du har valt din modell.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Hitta din NAS bland detta https://www.lacie.com/us/support/index.htm?rid=10007 och ladda ner LaCie Network Assistant. Om det inte funkar gå in på Troubleshooting efter du har valt din modell.

Tack för tipset! Ska prova imorgon!

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar vara verkligen grundläggande här men har du kopplat i en nätverks kabel i den?

Visa signatur

Desktop Fractal Design Define 7 Compact | Asus ROG Strix B650E-F Gaming | AMD Ryzen 7700X | Kingston Beast 32GB 5600Mhz | Asus AMD Radeon 6900XT ROG Strix LC | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Fractal Design Ion Gold 650W Skärm Asus ROG XG43UQ NAS X-Case Extra Value 424 | Supermicro X10DRL-i | 2xIntel Xeon E5-2640 v3 | Samsung 4x16GB ECC | EVGA Supernova G2 1300W | WD Red 8x3TB 8x6TB | Seagate Ironwolf 8x8TB | Samsung 840 Evo 2x256GB | Freenas 11.1 | UPS Eaton Powerware 3S 700 DIN

Permalänk
Medlem
Skrivet av INCSlayer:

Eftersom det verkar vara verkligen grundläggande här men har du kopplat i en nätverks kabel i den?

Nog för att jag inte kan så mycket, men så klart så sitter nätverkskabeln i.

Permalänk
Avstängd

Är det en ny Nas?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Är det en ny Nas?

Nej den är ca 5 år gammal

Permalänk
Medlem

Det är väl Windows home server på dom där manickerna? Dubbelkolla i routern så den syns där för det första.

Vet du om det är fast IP eller DHCP på den?

Annars finns det en windows home server programvara för att managera den från en annan datorn, kan vara värt att testa den och se om det dyker upp. Annars är det bara att försöka göra en restore på den, jag har för mig det finns VGA anslutning på baksidan av den, om du kan koppla in en skärm kan du se vad som händer.

Permalänk

när jag skulle kopiera över filer till nasen så kom detta felmeddelande upp:

jag såg att dioden för hdd2 på nasen blinkar rött och det betyder att det är mindre än 10% ledigt utrymme på disken.
jag kör med systemet raid 0. tidigare har jag kört med jbod och då har jag aldrig haft detta strul.
man ska väll ändå kunna flytta filer till nasen även om det är mindre än 10 % ledigt utrymme även med format raid 0?

jag kommer åt nasen i utforskaren men det går inte att spela upp någon fil.

en stor mapp som jag lagt en massa på syns inte i nasen i utforskaren, det är som att mappen blev osynlig.

vad tror ni? är det värt att formatera om igen med jbod eller ska jag lägga ner detta med nasen nu?