Permalänk
Medlem

Mer effekt vid mer ampere

Hej igen

Jag har ett slutsteg som jag köpt från twostroke.se http://www.twostroke...p?product=20772 och som ni ser på bilden så kör jag med en vanlig väggadapter till slutsteget och det funkar jättebra men problemet är att adaptern/transformatorn ger bara ut 1 ampere och säkringen till steget ligger på 5 ampere, kan jag få ut mer effekt ur steget om ja hittar en adapter som ligger på 5 ampere? Den låter nämligen lite stypt om vi säger så

Edit: Adaptern ligger på 12 volt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hej igen

Jag har ett slutsteg som jag köpt från twostroke.se http://www.twostroke...p?product=20772 och som ni ser på bilden så kör jag med en vanlig väggadapter till slutsteget och det funkar jättebra men problemet är att adaptern/transformatorn ger bara ut 1 ampere och säkringen till steget ligger på 5 ampere, kan jag få ut mer effekt ur steget om ja hittar en adapter som ligger på 5 ampere? Den låter nämligen lite stypt om vi säger så

http://C:\Users\User\Desktop\20150409_224509.jpg

Edit: Adaptern ligger på 12 volt

Du kan råka förstöra adaptern. Byt till en Adapter som kan leverera det som steget vill ha, det bör stå någonstans i manual eller tryckt på slutsteget. Skulle gissa på strax under 5A med tanke på säkringen.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Du kan råka förstöra adaptern. Byt till en Adapter som kan leverera det som steget vill ha, det bör stå någonstans i manual eller tryckt på slutsteget. Skulle gissa på strax under 5A med tanke på säkringen.

Vi säger 4 ampere då, ärligt talat så bryr ja mig inte så mycket över om adaptern går sönder kan ändå få tag på fler men det hindrar mig inte från att kolla efter en annan som är bättre :). Men tror du att effekten höjs om man matar på mer ström, borde ju va så tycker man ju (mer ström in=mer ström ut tänker jag)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vi säger 4 ampere då, ärligt talat så bryr ja mig inte så mycket över om adaptern går sönder kan ändå få tag på fler men det hindrar mig inte från att kolla efter en annan som är bättre :). Men tror du att effekten höjs om man matar på mer ström, borde ju va så tycker man ju (mer ström in=mer ström ut tänker jag)

Njae... alltså Slutsteget drar så mycket ström det kan från adaptern. Om adaptern inte kan leverera det så kan du förstöra adaptern (kanske även slutsteget ifall det går illa). Medan om Adaptern kan leverera 4A och Slutsteget drar 3A så kommer fortfarande bara slutsteget dra 3A.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Njae... alltså Slutsteget drar så mycket ström det kan från adaptern. Om adaptern inte kan leverera det så kan du förstöra adaptern (kanske även slutsteget ifall det går illa). Medan om Adaptern kan leverera 4A och Slutsteget drar 3A så kommer fortfarande bara slutsteget dra 3A.

Ja tänkte mer såhär att 5 ampere är det som den tål som mest dvs får den mer än 5 ampere så bränner säkringen. Men då undrar ja va det då är för mening att skaffa en starkare adapter om den inte ger mer effekt :S

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Ja tänkte mer såhär att 5 ampere är det som den tål som mest dvs får den mer än 5 ampere så bränner säkringen. Men då undrar ja va det då är för mening att skaffa en starkare adapter om den inte ger mer effekt :S

Därför du ligger kanske under det som Slutsteget vill ha och det är därför det låter strypt.
Kolla upp vilken strömstyrka som Slutsteget ska ha!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Därför du ligger kanske under det som Slutsteget vill ha och det är därför det låter strypt.
Kolla upp vilken strömstyrka som Slutsteget ska ha!

5 ampere har ja mer än de så bränner säkringen

Hittade dessa adaptrar

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

5 ampere har ja mer än de så bränner säkringen

nej du kan ha 100 A utan att bränna säkringen, slutsteget tar så mycket det vill ha från adaptern punkt

Ett bilbatteri kan leverera 500A+ en kortare tid och din förstärkare kommer inte flyga i luften om du hänger den rakt på ett bilbatteri.

Alltså om slutsteget vill ha 5 A så försöker den ta 5A från strömkällan oavsett om den kan få mer eller inte, vill den bara ha 1A från samma strömkälla tar den bara det.

Edit : ska vi hårddra det hela och säger att du vill ha en strömkälla som levererar så många A som förstärkaren kan dra om man ska tro på tillverkarens Watt angivning och du använder båda kanalerna alltså 150x2 så kan det dra :

300 Watt / 12V = 25A kan din förstärkare max dra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nej du kan ha 100 A utan att bränna säkringen, slutsteget tar så mycket det vill ha från adaptern punkt

Ett bilbatteri kan leverera 500A+ en kortare tid och din förstärkare kommer inte flyga i luften om du hänger den rakt på ett bilbatteri.

Alltså om slutsteget vill ha 5 A så försöker den ta 5A från strömkällan oavsett om den kan få mer eller inte, vill den bara ha 1A från samma strömkälla tar den bara det.

Edit : ska vi hårddra det hela och säger att du vill ha en strömkälla som levererar så många A som förstärkaren kan dra om man ska tro på tillverkarens Watt angivning och du använder båda kanalerna alltså 150x2 så kan det dra :

300 Watt / 12V = 25A kan din förstärkare max dra.

Om jag har förstått rätt så menar du att slutsteget vill ha minst 5 ampere för att funka så bra som möjligt dvs minst 5 ampere men högst 25 ampere

Sen så har ja en till fråga när kommer säkringen bränna?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på minst 20A, säkringen som sitter på steget ryker troligtvis bara om det blir något fel. Alltså antingen om steget går sönder "delvis" eller om det blir kortslutning någonstans i steget eller ut mot högtalarna,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

Jag skulle kört på minst 20A, säkringen som sitter på steget ryker troligtvis bara om det blir något fel. Alltså antingen om steget går sönder "delvis" eller om det blir kortslutning någonstans i steget eller ut mot högtalarna,

Vad är det då för skilland mellan 5 och 10 amperes säkring då ? 20 ampere en sån adapter måste kosta en heldel

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

om du får kortis i kablarna (plus och minus nuddar vid varann) till en högtalare och har en 5A säkring så ryker den nästan omgående och steget klarar sig utan några skador bara att fixa felet och stoppa dit en ny säkring, skulle du istället stoppa dit en 20A säkring så skulle det ta betydligt längre tid innan säkringen går sönder vid samma kortis som ovan och troligtvis har du bränt steget innan säkringen rök.

Jo det kostar nog en slant just därför brukar man inte rekommendera att använda 12v prylar på 230v, ett ombyggt nätaggregat till en dator skulle nog vara en ide att kika på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

om du får kortis i kablarna (plus och minus nuddar vid varann) till en högtalare och har en 5A säkring så ryker den nästan omgående och steget klarar sig utan några skador bara att fixa felet och stoppa dit en ny säkring, skulle du istället stoppa dit en 20A säkring så skulle det ta betydligt längre tid innan säkringen går sönder vid samma kortis som ovan och troligtvis har du bränt steget innan säkringen rök.

Jo det kostar nog en slant just därför brukar man inte rekommendera att använda 12v prylar på 230v, ett ombyggt nätaggregat till en dator skulle nog vara en ide att kika på.

Jo visst jag har till och med lite erfarenhet över just den grejen med att plus o minus nuddar varann jag har en annan miniförstärkare och när ja kopplade in strömmen i den så small transformatorn men av någon anledning så funkar den fortfarande av någon anledning fast bara på en kanal, men på moppe slutsteget då är detta en total omöjlighet med tanke på att ström (+12) jord och remote sitter i en 6 pin kontakt:) men sen så har ja den andra delen från adaptern och den har ja säkrat med eltejp.

Jag kan ju alltid ta något som ligger typ lite över 5 ampere eller någon utav dem ja länkade

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Sen så hade ja tänkt att efter jag har skaffat den starkare adapter så hade ja tänkt att använda några högtalare som jag har här hemma

file:///C:/Users/User/Desktop/20150410_141616.jpg

basen är inte den bästa tacka vare att den skorrar men den funkar, om ni undrar varför basen ser ut som den gör är pågrund av just skorrandet, ja öppnade och kollade om jag kunde hitta felet och jag fick bort det mesta

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Din länk i trådstarten funkar inte, och du kan inte länka bilder som du har gjort. Du får först ladda upp bilden på t.ex. imgur och sedan länka dit.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelen ska framförallt hålla stabil spänning oberoende av last, är spänningen konstant så kommer steget att dra den ström det behöver, med en klen nätdel sjunker däremot spänningen och förstärkaren går i klipp tidigare och nätdelen/förstärkaren kan kanske även stänga av sig om den har nått skydd.

Det är däremot ingen nackdel att ha en "för strömstark" nätdel men de kostar mera och säkringarna till steget ska dimensioneras efter kabeln eller om kabeln är "tillräckligt grov" så dimensionera säkringarna efter teoretisk högsta belastning så de inte är onödigt stora.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Din länk i trådstarten funkar inte, och du kan inte länka bilder som du har gjort. Du får först ladda upp bilden på t.ex. imgur och sedan länka dit.

Jaha det visste jag inte tack för de iallafall ska göra det då

men hur länkar ja den hit då har skaffat imgur nu :S

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Jaha det visste jag inte tack för de iallafall ska göra det då

men hur länkar ja den hit då har skaffat imgur nu :S

Gå till avancerat och kopiera in bildens url mellan "IMG" taggarna, det finns en ikon för den funktionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/nfXHv4h.jpg

Hoppas detta funkar

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20772

Skulle anta det ar prylen som lankades forst men som blev beskuren, TS kan nog verifiera om det funkar att klicka pa overstande och det hamnar ratt.

Nagot verkar dock ha blivit knas med imgur lanken, privat (inte direkt till en bild utan till en anvandare)..

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem

Kort svar på din fråga: Ja du ska köpa en starkare adapter än den Du har, det kommer låta bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

http://www.twostroke.se/product.asp?product=20772

Skulle anta det ar prylen som lankades forst men som blev beskuren, TS kan nog verifiera om det funkar att klicka pa overstande och det hamnar ratt.

Nagot verkar dock ha blivit knas med imgur lanken, privat (inte direkt till en bild utan till en anvandare)..

Nä det är ju till min användare men kunde ni komma till min bild för det var typ det enklaste ja kunde komma på fattar inte hur man lägger in själva bilden trots att mrqaffe berättade för mig

Edit: Länken som du skickade det är det slutsteget ja har

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Kort svar på din fråga: Ja du ska köpa en starkare adapter än den Du har, det kommer låta bättre!

Fan va nice ska försöka hitta en 14 volts adapter med tillräckligt mycket Ampere annars så får det bli 12 volt

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt överspecat skräp den där förstärkaren. Om den är avsäkrad med 5A på 12v så drar den MAX 60w. Och den är specad till 2x150w. Finns inga gränser på hur företag överdriver och luras

Den kan kanske ge 2x20w utan dist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Verkar vara riktigt överspecat skräp den där förstärkaren. Om den är avsäkrad med 5A på 12v så drar den MAX 60w. Och den är specad till 2x150w. Finns inga gränser på hur företag överdriver och luras

Den kan kanske ge 2x20w utan dist.

Tror du har missat lite i beskrivning.

Citat:

Levereras med glassäkring på 5A (250V)

Tjuvkopplat ett PC agg eller köp något i liknande som det här: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Verkar vara riktigt överspecat skräp den där förstärkaren. Om den är avsäkrad med 5A på 12v så drar den MAX 60w. Och den är specad till 2x150w. Finns inga gränser på hur företag överdriver och luras

Den kan kanske ge 2x20w utan dist.

Nu hänger ja inte med man kunde ju dra över dem 5 amperen, med tanke på att ett bilbatteri skickar ut flera hundra Ampere

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Tjuvkopplat ett PC agg eller köp något i liknande som det här: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/nataggrega...[/QUOTE]

Den grejen verkar ju bra, den verkar ju vara till för såna här grejer ochså

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Tror du har missat lite i beskrivning.

Dom flesta säkringar har specade till en viss maxvolt. I detta fall 250v

Detta steg går på 12v och är säkrat vid 5A. Alltså drar det MAX 60w

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Nu hänger ja inte med man kunde ju dra över dem 5 amperen, med tanke på att ett bilbatteri skickar ut flera hundra Ampere

Nej, det steget kan ALDRIG dra mer är 5A för då går säkringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

nej du kan ha 100 A utan att bränna säkringen, slutsteget tar så mycket det vill ha från adaptern punkt

Ett bilbatteri kan leverera 500A+ en kortare tid och din förstärkare kommer inte flyga i luften om du hänger den rakt på ett bilbatteri.

Alltså om slutsteget vill ha 5 A så försöker den ta 5A från strömkällan oavsett om den kan få mer eller inte, vill den bara ha 1A från samma strömkälla tar den bara det.

Edit : ska vi hårddra det hela och säger att du vill ha en strömkälla som levererar så många A som förstärkaren kan dra om man ska tro på tillverkarens Watt angivning och du använder båda kanalerna alltså 150x2 så kan det dra :

300 Watt / 12V = 25A kan din förstärkare max dra.

Skrivet av niclasc:

Nej, det steget kan ALDRIG dra mer är 5A för då går säkringen

Inte enligt fax110, nu blir ja förvirrad :/ vem har rätt ?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /