Permalänk
Medlem

Adapter till HDD

Är återigen ute efter lite hjälp, denna gång med ett lättare problem.

Skall koppla in min gamla HDD, en Samsung HD322HJ 320GB, i min nyare dator och är ganska säker på att jag behöver en adapter. Frågan är vilken som kommer att göra susen? Hårddisken kommer enbart att fungera som lagringsenhet för lite bilder och kommer därför inte lägga ner några större pengar på adapter eller dockningsenhet..

Tacksam för eran hjälp!

Permalänk
Medlem

Kabel jag har tillgänglig från datorn.

Hårddisken som redan sitter i datorn är ansluten så här.

Kabel jag har tillgänglig från datorn.

HDD som skall kopplas in!

Permalänk
Medlem

Koppla in strömsladden som du visar på bild 1 och koppla in en sata sladd, liknande den vita på bild 2, borde finnas någon extra i din moderkortslåda, annars får du köpa en ny.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph33r:

Koppla in strömsladden som du visar på bild 1 och koppla in en sata sladd, liknande den vita på bild 2, borde finnas någon extra i din moderkorts låda, annars får du köpa en ny.

Är du verkligen säker på att kabeln på bild ett passar till min HDD? Verkar bara ha en "vit" kabel, väldigt märkligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robin1:

Är du verkligen säker på att kabeln på bild ett passar till min HDD? Verkar bara ha en "vit" kabel, väldigt märkligt..

Ja, kabeln på bild 1 är en strömkabel för sata enheter, den kopplar du in vid uttaget längst ned på bild 4, brukar vara flera kontakter på samma sladdbunt, så om du kollar på din nuvarande HDD (längst ned bild 2) och följer sladden så borde det finna en eller flera strömuttag på den. Den vita är för data och det behövs en separat sladd per HDD, kopplas till moderkortet i andra ändan.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Färgen spelar mindre roll du behöver en sån här: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/kablar-a... För att koppla från disken till moderkortet, samt koppla in sladden du visar på foto nr1 i disken.

Permalänk

Som beskrivs åvan så ansluts din gamla disk på samma vis som din nya. Alltså via SATA med "SATA-ström". Det brukar sitta flera "SATA-ström" på kabeln från nätaggregatet (4 är vanligast) så du borde inte behöva någon addapter!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen! Mod får gärna ta bort tråden.. Ganska simpelt "problem"!