Permalänk

USB 3 port, GA-Z97X

Kanske är nubbig fråga men oavsett port jag använder, så säger enheten att det är en USB 2 och inte 3 port.
Hur ser jag, förrutom via manualen, att en port kör USB 3? Hittar inte något i kontrollpanelen eller i systemet generellt.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kanske är nubbig fråga men oavsett port jag använder, så säger enheten att det är en USB 2 och inte 3 port.
Hur ser jag, förrutom via manualen, att en port kör USB 3? Hittar inte något i kontrollpanelen eller i systemet generellt.

Dels så brukar USB3.0-portar vara blåa, tror det varit någon officiell rekommendation eller liknande. (Dvs portar avsedda för USB3.0; direkt anslutna till USB3.0-kontrollern eller med sladd och kontakt som passar till USB3.0-header)

Sedan är ju frågan vad som händer om man inte har rätt drivrutiner. Vill minnas att en USB2.0-kontroller fungerade med USB1.1-drivrutiner t.ex., kan tänka mig att samma princip gäller även här.

Vad har du för OS? Framgår det om kontrollern kännts igen som XHCI (USB3.0) eller EHCI (USB2.0)?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kanske är nubbig fråga men oavsett port jag använder, så säger enheten att det är en USB 2 och inte 3 port.
Hur ser jag, förrutom via manualen, att en port kör USB 3? Hittar inte något i kontrollpanelen eller i systemet generellt.

Du har inte råkat koppla in usb3 på en usb2 plats med adapter?

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk

Kör Win 7 Home premium, 64.
Står inget om XHCI/EHCI (var säker man det?)

Och jag får kolla igen men jag tyckte att jag hade kopplat rätt men man vet aldrig.

Men oavsett så ska jag enligt manual ha minst 4 USB 3 portar på moderkortets kontakter bak men icket att det vill sig.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedEyeJoe:

Kör Win 7 Home premium, 64.
Står inget om XHCI/EHCI (var säker man det?)

Och jag får kolla igen men jag tyckte att jag hade kopplat rätt men man vet aldrig.

Men oavsett så ska jag enligt manual ha minst 4 USB 3 portar på moderkortets kontakter bak men icket att det vill sig.

Windows 7 kom ju inte med USB3.0-drivrutiner vet inte om det uppdaterats med det via Windows Update, annars: https://downloadcenter.intel.com/download/22824/USB-3-0-Drive...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Jo dom drivarna är redan installerade. Skumt

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem

Du märker bara på hastigheten om det är en usb2 eller 3. Men om du kollar under enhetshanteraren så kan du se om USB3 controllern är installerad. De portar som är blåa på baksidan ska ju vara native USB3.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

ofta får man installera USB 3 driver för att porten ska hoppa i gång annars bruka den gå som usb2
sen kolla i manualen usb3 bruka ha en annan färg .. på min Asrock är den gul på mitt Gigabyte blå

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Portarna är svarta allihop. Men jag provade att installera USB 3 drivarna och nu tydligen fungerar det.

Men varför i hela h-vete finns det inget enkelt sätt att se hastigheten på en usb?

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you