Permalänk
Medlem

i7-930 - Hög Temp?

Tjenare!

Gjorde rent datorn idag och körde igång ett stresstest för att testa tempen. Låg på 100% load i ca 30 minuter, tyckte jag såg väldigt höga temperaturer, men kanske bara jag som är nojjig?

Använder mig utav en Coolermaster V8 kylare.

Permalänk
Medlem

Jag har också en i7-930 som med standadkylare låg på ca 80-90 grader under load. Processorn har sjukt hög TDP vilket kan vara orsaken till de höga temperaturerna. Enligt Intel så är processorn på 130 W TDP, vilket är väldigt mycket jmf med de flesta nya moderna processorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMan2:

Jag har också en i7-930 som med standadkylare låg på ca 80-90 grader under load. Processorn har sjukt hög TDP vilket kan vara orsaken till de höga temperaturerna. Enligt Intel så är processorn på 130 W TDP, vilket är väldigt mycket jmf med de flesta nya moderna processorerna.

Så tempsen är helt OK med full load då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zENZEz:

Så tempsen är helt OK med full load då eller?

Det är ingen fara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag monterade min kylare snett och brukade komma upp i 100C. Ingen fara. (Vid 100 börjar den throttla, för övrigt).

Permalänk
Medlem

Helt ok, jag låg på 80-90 med min 950@4.2 GHz. Ingen fara, de tål völdigt höga temps, under 70 är perfekt.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Den där är ju överklockad. Det lär inte bli så varmt med den kylaren utan överklockning, men temperaturen är ändå inte för hög.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite för hög temp med tanke på kylare och stockklock.
Kolla Hur mycket vcore moderkortet ger.

Det är dock inte för varmt. Så helt ofarlig temp.
I7 930 börjar trottla vid 93-94 grader.

EDIT ok såg nu 1.26v vilket är lite onödigt mycket. 1.2 bör räcka. Kanske mindre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300