Permalänk

Kan man blanda RAM? ddr3

Hej. jag har en hyffsat nybyggd dator och har insett att en av mina 2st 4gig ram saknar 2st komponenter på själva kretskortet. Resultatet av detta blir BSOD. Tidigare har jag kört detta par parrallelt med mitt gamla par på 2gig styck, alla är ddr3, förstunden har jag bara mina 2gigs ram i bruk.

Min undring är kan jag använda 1 4gig ram parrallelt med dem andra 2gig minnena. Om jag kör 2gig in dem "blåa" och 4gig i en av dem svarta?

tack

Permalänk
Medlem

ja, blir ju inte dual channel men funkar. har du 32 eller 64 bit?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

jag har 64bit, kommer det räknas som 8gig om jag kör så?

Permalänk
Medlem

ja men dual channel förlorar du, vilket påverkar prestandan ganska negativt. min bror gjorde som du och jag tog bort hans minne vilket resulterade i vissa fall mkt bättre prestanda trots mindre minne. testa och se vad som är bäst i ditt fall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henke021j:

jag har 64bit, kommer det räknas som 8gig om jag kör så?

Du kmr förlora 5-10% i prestanda. Men hellre det än BSOD ^^

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk

jag kör ju med 2 1333mhz minnen och 2 1600mhz så 1600a sänks till 1333mhz men det är det värt för mer ram

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Minneskompatibilitet kan variera beroende på moderkort, men rent generellt ska det fungera att blanda minnen. Så länge det är samma storlek kan även dual channel fortsätta fungera även om det är olika märken.

Vad har du för moderkort? Vissa BIOS-uppdateringar nämner specifikt att de ger förbättrad minneskompatibilitet

Permalänk
Medlem

Hej!
Lånar tråden lite. Bytte igår kylare i burken och blev då tvungen att ta bort kylflänsen på en av ramstickorna (4gb vengeance 1600 mhz) sen vid uppstart så fick jag ingen bild, efter mycket hårslitande så provade jag å ta ur den modifierade stickan och då gick den igång, men har för närvarande bara 4gb minne i burken. Har 2 gamla 2gb stickor liggande (osäker på märke å hastighet) är det värt att slänga i dom?
ska jag köpa nytt?
vad ska jag isåfall köpa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

Hej!
Lånar tråden lite. Bytte igår kylare i burken och blev då tvungen att ta bort kylflänsen på en av ramstickorna (4gb vengeance 1600 mhz) sen vid uppstart så fick jag ingen bild, efter mycket hårslitande så provade jag å ta ur den modifierade stickan och då gick den igång, men har för närvarande bara 4gb minne i burken. Har 2 gamla 2gb stickor liggande (osäker på märke å hastighet) är det värt att slänga i dom?
ska jag köpa nytt?
vad ska jag isåfall köpa?

Prova att slänga i dom. Borde fungera. Dock som redan skrivits i tråden så kommer du tappa lite minnesprestanda. Men att välja mellan 4GB eller 8GB som är lite, lite långsammare så tar jag 8GB alla dar i veckan

Permalänk
Medlem

Har själv kört olika och det fungerade klockrent fick även dualchannel så det ska fungera fint även för dig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

Hej!
Lånar tråden lite. Bytte igår kylare i burken och blev då tvungen att ta bort kylflänsen på en av ramstickorna (4gb vengeance 1600 mhz) sen vid uppstart så fick jag ingen bild, efter mycket hårslitande så provade jag å ta ur den modifierade stickan och då gick den igång, men har för närvarande bara 4gb minne i burken. Har 2 gamla 2gb stickor liggande (osäker på märke å hastighet) är det värt att slänga i dom?
ska jag köpa nytt?
vad ska jag isåfall köpa?

Kör i dem bara, dual channel gör knappt skillnad alls i spel och vanliga program. Timings och hastighet däremot anpassas så att de passar det slöaste minnet och det kanske gör lite skillnad, men den är nog försumbar jämfört med fördelen att få 8Gb mot 4

Kika lite här t.ex. : http://www.gamersnexus.net/guides/1349-ram-how-dual-channel-works-vs-single-channel

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! ska hem och stoppa i dom, antar att man kör 2gb i slot 1 och 3, och sen kör 4 gb i slot 2 eller 4? går väl bra i 4a istället för 2 så slipper det sitta ivägen för kylaren

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

Tack för alla svar! ska hem och stoppa i dom, antar att man kör 2gb i slot 1 och 3, och sen kör 4 gb i slot 2 eller 4? går väl bra i 4a istället för 2 så slipper det sitta ivägen för kylaren

Hur man kan sätta minne kan vara lite "trial&error" det kan vara väldigt olika mellan moderkort, kolla i manualen för moderkortet.

Och bara som en lite notis till denna tråd angående dual-channel och olika storlekar, jag en dator som det sitter 1x2GB+1x1GB och jag kan köra dem i dual-channel, nu är det ett äldre moderkort, så det är DDR-2 men ändå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Om jag fattar det rätt har du 2st 2Gb stickor och 1st 4Gb stickor?
I så fall kan du köra dual channel, sätt 4GB stickan i EN kanal och 2st 2Gb i andra kanalen. Detta ger 4GB per kanal och dual channel över 8GB adresserbart minne.

Faktum är att du utan problem kan köra Dual Channel med obalanserad minneskonfiguration på i princip ALLA system sedan NFroce 2 kom ut.

Ända som händer om du tex kör 4Gb i en kanal och 2Gb i en Kanal är att 2Gb per kanal bidrar till Dual channel så totalt 4Gb addreserbart i dual channel, resterande 2GB addreseras i singel channel.

Samma princip är applicerbart på tripple och quad channel.

Folk har alldeles för många missuppfattningar vad det gäller hur flerkanaliga minnessystem fungerar tyvärr.

Intel kallar en av sina tekniker att köra flera minneskanaler i obalanserad konfiguration för Flex Mode eller Intel Flex Memory Technology.
http://www.tomshardware.com/reviews/intel-stakes-vision-pc-fu...
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/CS-01196...

I princip alla styrkretsar sedan Nfroce 2 har klarat obalanserad konfiguration men ändå erbjudit dual channel i den mån data ligger i det snabbare adressutrymmet.