Zodiac 2 Watt Portabel radio. Någon som vet mer?

Permalänk

Zodiac 2 Watt Portabel radio. Någon som vet mer?

Hej! Om tråden är felplacerad och rubriken inte håller måttet så får en mod mycket gärna ändra detta.
Det är så att jag har en Zodiac 2 Watt 3 Kanäle radio. Jag har inte hittat mycket information om den och jag undrar om någon kunnig vet lite mer om den. Jag hittar inget modellnamn/nummer på den. Den startar och det brusar lite i högtalaren.
Den ser ut så här:

Tack på förhand!

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Det är nog en komradio

Permalänk
Hedersmedlem

Ser ut som en walkie-talkie, alltså ingen radio i vanlig bemärkelse utan en apparat som man pratar med varandra genom. Gammaldags mobiltelefon kan man säga. Du behöver en till som kör på samma frekvens för att det ska vara någon mening.

http://www.netonnet.se/art/telefon/radio--kommunikation/komra...

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tyskan är ju som den är men en vända i google translate ger:
funk sprech gerät = speaking radio device
Alltid lika kul att se vad som händer

Permalänk
Rekordmedlem

Det ser ut som en gammal 27 MHz PR radio, troligen är det kristaller i den som bestämmer frekvensen.
http://sv.wikipedia.org/wiki/PR-radio
http://www.27mhz.se/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för alla svaren. Har testat lite med kanalväljaren på baksidan och det är bara brus. Finns det något roligt man kan göra med denna eftersom det inte verkar finnas något att lyssna på?
Mvh Marcus

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingo2000:

Tack för alla svaren. Har testat lite med kanalväljaren på baksidan och det är bara brus. Finns det något roligt man kan göra med denna eftersom det inte verkar finnas något att lyssna på?
Mvh Marcus

Börja prata i den, kanske någon lyssnar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zingo2000:

Tack för alla svaren. Har testat lite med kanalväljaren på baksidan och det är bara brus. Finns det något roligt man kan göra med denna eftersom det inte verkar finnas något att lyssna på?
Mvh Marcus

Den är tänkt att kommunicera med en motsvarande apparat, man har dem alltså inte för att lyssna utan för kortdistanskommunikation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.