Hjälp med en uppgradering till KEF R100

Permalänk
Medlem

Hjälp med en uppgradering till KEF R100

Hej
Funderar lite fram och tillbaka till att uppgradera ljudet i hemmet och är lite osäker på vad som är bästa lösningen. Nyligen köpt en CD spelare som jag jag gillar och musik lyssnar jag rätt så ofta på, däremot är jag inte direkt nöjd med förstärkarens power och funderar på att köpa ett effektsteg och koppla in via variable out som finns tillgängligt om det nu går. Vad jag förstår skall det vara en pre-out som regleras via den integrerade förstärkarens volymkontroll. Har jag förstått det hela rätt och är det en bra idé och sedan efterhand vid senare tillfälle köpa någon renodlad försteg ifall lusten infaller. Känns lite dumt att köpa ett försteg om den tänkta lösningen fungerar. Gillar som sagt inkopplingsmöjligheterna och enkelheten som finns till hands på min nuvarande förstärkare. Om det går att koppla in ett steg så är budgeten spikad till mellan 10-16k. Eller helt enkelt spara ihop till en ny grym stereoförstärkare i den lite högre ligan. Som sagt har jag bestämt mig för att behålla ett par KEF R100 som har ett väldigt bra mellanregister som jag gillar och har bra ljud överlag så det vore trevligt med lite tips och råd. Frågar hellre här på SweC eftersom man är en trogen medlem än på övriga forum som jag tycker har en tendens till att få svar av en massa förståsigpåare.

Permalänk

Kef r100 är ju en lättdriven högtalare så du behöver absolut inga super saker för att de ska låta bra. De går inte speciellt lågt men delat mot en subwoofer så låter dem riktigt roligt. Vad har du för förstärkare idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Får nog hålla med DasBoot. Eftersom du gillar dina R100 ( och som det verkar din nuvarande förstärkare ) så borde en sub vara ett trevligt tillskott, och troligtvis en större vinst i ljudkvalite. Om inte annat en rolig sådan.

Har själv en rel strata 5 och personligen tycker jag den gör betydligt mer än dyra slutsteg och jag har provat en del.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du idag då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Kef r100 är ju en lättdriven högtalare så du behöver absolut inga super saker för att de ska låta bra. De går inte speciellt lågt men delat mot en subwoofer så låter dem riktigt roligt. Vad har du för förstärkare idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade kunnat tänkt mig det med, bor som sagt där sub inte är direkt lämpligt. En Hegel H80 som jag inte är imponerad av på vissa bitar. Själva förstegsdelen är bra medan effekdelen tycker jag är allt för "klen". Känns som varje gång jag får liv i H80 så är det runt halva på volym nivån som det ens börjar hända något med ljudet "nivå 40". USB delen har jag också noll för troende för, medan optiskt som jag använder till tv/film och analog ingång för att kunna använda mig av CD22 låter flera hästlängder bättre. Efter att ha haft förstärkaren i ca 6 månader och verkligen spelat in så förstår jag inte hur jag kunde gå på en sådan marknadsföring. Läste att förstärkaren skulle vara bra, nu i efterhand tycker jag bara det är en kass produkt. När jag köpte högtalarna fick jag lyssna via en Bel Canto rigg och det lät bättre och då har Bel Canto en lägre effekt än Hegel däremot är Bel Canto en liten aning dyrare. Jag har funderat febrilt vad jag skall ta mig till, kanske helt enkelt bara byta förstärkare. Kanske bara jag som är petig vad vet jag. Jag stör mig på det hela.

Permalänk

Så du menar idag att du måste spela för högt för att få det ljudet som du vill ha? En hegel h80 ska driva r100 utan problem. Dock så kanske du har ett stort rum?
Jag bodde i en lyhörd lgh i 5år utan att få klagomål på min subwoofer och det är ett ordentligt diy bygge. Saken med att köra ett delat system är att dina r100 får gå till ner till typ 50hz där dem spelar som bäst. Resten nedåt tar då subwoofer som gör det jobbet bättre. Då kommer du få mera unntz och dina r100 kommer att låta bättre

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Så du menar idag att du måste spela för högt för att få det ljudet som du vill ha? En hegel h80 ska driva r100 utan problem. Dock så kanske du har ett stort rum?
Jag bodde i en lyhörd lgh i 5år utan att få klagomål på min subwoofer och det är ett ordentligt diy bygge. Saken med att köra ett delat system är att dina r100 får gå till ner till typ 50hz där dem spelar som bäst. Resten nedåt tar då subwoofer som gör det jobbet bättre. Då kommer du få mera unntz och dina r100 kommer att låta bättre

Det är inget stort rum. Förstår inte vad det är som gör att så fort jag drar upp volymen då låter det ok. Börjat bli less på hur förstärkaren reagerar. Därför sneglat på andra lösningar. Sub har jag också funderat på ett tag. Är lite villrådig och söker efter lite tips. Hade jag vetat att förstärkaren skulle vara så problematisk då hade jag valt något annat istället.
Det enda speciella är att högtalarna har minimum 3 ohm och ökar jag volymen över nivå 40 är det som att det blir väldigt högt och under 40 vid runt 35 så låter ljudet som bäst, väldigt konstigt att jag måste dra upp volymen nästan 15 steg upp från grund som är på 20 för att allt ska låta bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så hela resonemanget bygger på tesen att förstärkaren inte fungerar som den ska(?) under 35 på volyminställningen? Är det inte mer troligt att hur högtalarna låter vid olika volymer mest beror på högtalarna? Jag tycker det låter långsökt att skylla på förstärkaren.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Så hela resonemanget bygger på tesen att förstärkaren inte fungerar som den ska(?) under 35 på volyminställningen? Är det inte mer troligt att hur högtalarna låter vid olika volymer mest beror på högtalarna? Jag tycker det låter långsökt att skylla på förstärkaren.

Kan inte göra annat än att hålla med dig.

Till ts bor du i sthlm så kan du få komma över till mig och prova annan utrustning ihop med dina saker

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du saknar en loudness-funktion på låga volymer bara?
Öronen uppfattar olika frekvenser annorlunda vid olika ljudnivåer. Basljud uppfattas ofta som för klent vid låga volymer. Testa med en surroundreceiver med Audyssey Dynamic EQ eller ett liknande volymkompensationssystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Kan inte göra annat än att hålla med dig.

Till ts bor du i sthlm så kan du få komma över till mig och prova annan utrustning ihop med dina saker

Skickades från m.sweclockers.com

Tror alla missförstår mig. Det låter ok på alla nivåer, det är bara det att när jag höjer volymen till en viss nivå som det låter bäst. Efter det händer det inte något speciellt. Vad som är boven har jag inte direkt sagt är just det, utan är bara vad jag tror. Är nog mer inne på att förstärkaren inte passar bra samman. Börjar mer tro på att den där förbannade Dynaudio som Hegel har använt sig av vid lyssning. När jag frågade försäljaren i butik när jag köpte högtalarna rekommenderades T+A. Har skummat igenom google och det verkar vara Electrocompaniet(norskt) som skall vara en bra match med KEF. Har märket tillgängligt i närmaste butik ifall det skulle vara så. Ska avvakta tills efter nästa vecka. Ska iväg och se om jag får lyssnat på KEF Reference och fråga lite över vad som skulle passa mig bättre med R serien. Hittar en site där jag läser att Chord audio eller Plinius kan vara något

Permalänk
Medlem

Bara så jag har förstått det hela rätt, jag kan via variable line out koppla en sub eller ett extra steg, manualen skriver inget om den biten. Har satt upp en budget för att köpa lösa delar istället så att jag kan köpa något som håller längre och man blir nöjd. Därför tänkt att koppla ett steg först och sedan köpa ett renodlat försteg. Sedan när jag har kommit så långt med en ny anläggning blir det en sub. Ska ut och lyssna i samma butik där jag köpte högtalarna så kanske de kan ge mig lite tips om vad som skulle passa mig bättre. Hegel åker ut. Hegel kanske passar andra bättre och deras smak. Har 5 märken som kan vara av intresse: Rotel, Parasound, Primare, Densen och Bel Canto. Två av dessa är lite dyrare eftersom dess finish gör att priset är lite högre. De övriga finns i humana priser och ser väl byggda ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En hegel h80 har inte någon pre-out så du kan inte koppla ett slutsteg till den. Vad jag ser på bilderna på den. Men jag förstår inte varför du hänger upp dig på vilken siffra som står på volymen, så länge det låter bra så är det inte några problem. En högtalare kan inte spela med samma ljudtryck och pondus vid alla volymer, det är just därför man kan uppleva det som du beskriver när man spelar på lite högre volym.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

En hegel h80 har inte någon pre-out så du kan inte koppla ett slutsteg till den. Vad jag ser på bilderna på den. Men jag förstår inte varför du hänger upp dig på vilken siffra som står på volymen, så länge det låter bra så är det inte några problem. En högtalare kan inte spela med samma ljudtryck och pondus vid alla volymer, det är just därför man kan uppleva det som du beskriver när man spelar på lite högre volym.

Senaste modell har något som heter variable line out, sitter innan RCA. Däremot står det ingenstans varken i manualen eller på nätet vad man kan koppla in. Tycker det borde vara lite mer kraft och allt för återhållsam medan ljudet låter rent. Lyssnar mest på musik, till tv och film låter det bra, där har jag inget att klaga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Variable lineout låter som en preout utgång. Ovasett så är r100 en liten stativhögtalare som enligt specifikationer enbart går ned till 56hz. Dvs inte alls speciellt lågt, om du istället skaffar en subwoofer och då delar vid 60hz så lastar du av stativhögtalaren från det som den inte klarar och subben får ta över med kraft. Dvs du får både renhet och kraft/pondus. Jag har t.ex. delningen ställd på mina golvhögtalare vid 40hz.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Variable lineout låter som en preout utgång. Ovasett så är r100 en liten stativhögtalare som enligt specifikationer enbart går ned till 56hz. Dvs inte alls speciellt lågt, om du istället skaffar en subwoofer och då delar vid 60hz så lastar du av stativhögtalaren från det som den inte klarar och subben får ta över med kraft. Dvs du får både renhet och kraft/pondus. Jag har t.ex. delningen ställd på mina golvhögtalare vid 40hz.

Testade nu med en NAD356 som låg och skräpade i flera månader. Kopplar in och ljudet blir högt vid kl 9 däremot inte lika rent och återhållsamt som H80. Provade att koppla NAD356 via line out på Hegel och även det fungerade utmärkt fick bara ha lite högre volym. Konstigt det här, med NAD behöver jag inte skruva upp och det blir super högt med en gång. Medan H80 är extremt återhållsam och jag får skruva upp högre för att det ska bli normalt. Är det något som är fel på förstärkaren eller är det mina öron som är van vid lite högre ljudtryck. Med NAD låter basen högre. Ska testa koppla tillbaka. Väldigt konstigt det här. Kan man välja vilken sub som helst eller något speciellt märke att föredra. Bor ej i Sverige så försöker få tag i det hela så går det går. Är det någon spciell kabel som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Testade nu med en NAD356 som låg och skräpade i flera månader. Kopplar in och ljudet blir högt vid kl 9 däremot inte lika rent och återhållsamt som H80. Provade att koppla NAD356 via line out på Hegel och även det fungerade utmärkt fick bara ha lite högre volym. Konstigt det här, med NAD behöver jag inte skruva upp och det blir super högt med en gång. Medan H80 är extremt återhållsam och jag får skruva upp högre för att det ska bli normalt. Är det något som är fel på förstärkaren eller är det mina öron som är van vid lite högre ljudtryck. Med NAD låter basen högre. Ska testa koppla tillbaka. Väldigt konstigt det här. Kan man välja vilken sub som helst eller något speciellt märke att föredra. Bor ej i Sverige så försöker få tag i det hela så går det går. Är det någon spciell kabel som behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Men jisses.
Hur mycket du behöver vrida volymratten för en viss ljudnivå har ju ingenting med kvalitén på vare sig ljudet eller förstärkaren i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Variable lineout låter som en preout utgång. Ovasett så är r100 en liten stativhögtalare som enligt specifikationer enbart går ned till 56hz. Dvs inte alls speciellt lågt, om du istället skaffar en subwoofer och då delar vid 60hz så lastar du av stativhögtalaren från det som den inte klarar och subben får ta över med kraft. Dvs du får både renhet och kraft/pondus. Jag har t.ex. delningen ställd på mina golvhögtalare vid 40hz.

Spanat efter en sub, tänker mig runt 7k och kabel på det. Vad för kabel måste man då använda sig av. Eftersom utgången är variabel så kommer väl sub styras utifrån volymkontrollen. Fanns några alternativ tillgängliga i närmaste butikerna som jag har till hands. Tror det blir en 10tum, ser lagom stort ut.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Spanat efter en sub, tänker mig runt 7k och kabel på det. Vad för kabel måste man då använda sig av. Eftersom utgången är variabel så kommer väl sub styras utifrån volymkontrollen. Fanns några alternativ tillgängliga i närmaste butikerna som jag har till hands. Tror det blir en 10tum, ser lagom stort ut.

Du ska hitta en subb med högnivå ingång & utgång.
istället för att koppla in högtalarna direkt i förstärkaren så kör du:
Hegel h80 --> Subwoofer högnivå in --> högnivå ut --> Kef R100
Då delar subben signalen så den tar allt under t.ex. 60hz och dina kef får allt över 60hz.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Du ska hitta en subb med högnivå ingång & utgång.
istället för att koppla in högtalarna direkt i förstärkaren så kör du:
Hegel h80 --> Subwoofer högnivå in --> högnivå ut --> Kef R100
Då delar subben signalen så den tar allt under t.ex. 60hz och dina kef får allt över 60hz.

Verkar vara mycket meck för en sub för att det skall fungera korrekt. Tror jag hoppar det hela så länge. Tror jag kommer spara till något annat istället. Får vara så länge ett litet tag till.