Permalänk
Medlem

Nya fläktar! Vad ska man ha?

Hej swec som det står vill jag bytta ut mina standard fläktar i mitt Obsidian 750D men är osäker på vilka som är bäst och tystast.
Har kollat på http://www.inet.se/produkt/5322344/be-quiet-purewings-2-140-m... och http://www.inet.se/produkt/5322116/corsair-air-series-af140-q... Har ni något annat förslag är det uppskattat.

Krav 140mm, diskreta och dödstysta!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Dödstysta? Noctua antar jag. Diskreta? Noctuas nya svarta/gråa fläktar. Skaffa fläktkontroll eller lös med PWM-styrning så blir det mer anpassat efter dina krav också.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Lägger också min röst på Noctuafläktar i deras Redux-serie.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Tycker de har för hög rpm och är lite dyra tycker jag.

Permalänk
Medlem

noctua super kvalitet, flyttar mycke luft och är väldigt väldigt tysta

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Noctua är för dyra! jag ska ha tre till fyra fläktar och vill inte punga ut för mycket.

Permalänk
Medlem

purewings e bra.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade nyss en Aerocool DS 120. Sitter på min radiator och kan direkt säga att den gjorde stor skillnad. Både med temperaturer och ljud.

Permalänk

Noctua ska det vara!

Men ifall du verkligen inte vill ha Noctua fläktar så är beQuiet också bra, Corsair är ju hyfsat högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Noctua är för dyra! jag ska ha tre till fyra fläktar och vill inte punga ut för mycket.

Dom har lång garantitid, och du behöver inte köra dom i full hastighet.

Permalänk
Medlem

Noctua men inte redux. Du vill ha det tyst och smakar det så kostar det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Dessa rekommenderar jag, http://cdon.se/hemelektronik/corsair/cooling-fan-corsair-air-... Väldigt tysta och en fin sweetspot på pris

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit intresserad av att köpa Aerocool 140 DS Led/utan led

Verkar flytta mycket luft på lågt ljud. Bra recensioner på nätet. Inte testat själv men de verkar nice

Permalänk

Jag har ett par beQuite 140mm Silentwing eller vad fan de heter i fronten på min låda. Kan maxa dem utan att höra någon skillnad i ljudvolym, enbart luftflödet genom dammfilterna som ökar

Permalänk
Medlem

Har nu beställt purewings från be-quiet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Har nu beställt purewings från be-quiet

Lite sent ute då antar jag, hade tänkt skriva ett längre inlägg men säger såhär:
Vad som är tyst i ditt chassi vet jag inte, du behöver tyvärr testa dig fram, om möjligt öppna förpackning så att ingen skada uppstår, så lan du returnera.

Vibrationer och resonans i chassit är inget som DB-indikatorn avslöjar.
Jag tycker även att låg rpm på ett par scythe slip/glide stream kan fungera minst lika tyst som ett par dyrare Noisblocker/be quiet, men som sagt, helt beroende på chassi och vad för ljud du uppfattar som irriterande.

Hoppas du blir nöjd med köpet, ett par väldigt fina fläktar!

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nizr:

Lite sent ute då antar jag, hade tänkt skriva ett längre inlägg men säger såhär:
Vad som är tyst i ditt chassi vet jag inte, du behöver tyvärr testa dig fram, om möjligt öppna förpackning så att ingen skada uppstår, så lan du returnera.

Vibrationer och resonans i chassit är inget som DB-indikatorn avslöjar.
Jag tycker även att låg rpm på ett par scythe slip/glide stream kan fungera minst lika tyst som ett par dyrare Noisblocker/be quiet, men som sagt, helt beroende på chassi och vad för ljud du uppfattar som irriterande.

Hoppas du blir nöjd med köpet, ett par väldigt fina fläktar!

Har konstaterat att det endast är fläktarna som låter! Allt annat är tyst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Har konstaterat att det endast är fläktarna som låter! Allt annat är tyst

Absolut! Men fläktarna motorljud/vibrationer och tillomed luftsuset kan resoneras i chassit... Olika fläktar passar bra i olika chassin, men hoppas att be quiet funkar fint för dig.

Kan vara jag som är otroligt kräsen också, olika definitioner av tysthet

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Prova ta bort dammskydden på utgående fläktarna så kan du eventuellt sänka varvtalet på dom

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB