Klona 320gb HDD till 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Klona 320gb HDD till 240GB SSD

Jag har en laptop som jag tänkt uppgradera med en SSD.
Enkelt fixat tänkte jag, jag har inte mer än 40 gig använt så det är bara att klona och köra över så slipper jag strula med installation av drivrutiner och grejer.
Men när jag försökt klona så har programmen klagat på att hårddisken måste vara minst lika stor som originalet, även om det knappt är någonting använt.

Jag har försökt med 2 olika program, Macrium Reflect Free och DriveImage XML och båda säger samma sak.

Detta måste ju gå att göra på något enkelt sätt, så vad har ni för förslag eller tips?

Permalänk
Medlem

var länge sen jag klona disk men sist jag gjorde de använde jag Norton ghost den funka finns anda program som ska klara av det
Samsung har ett för sina ssd diskar den klara att ghosta från en större till en mindre ssd disk bara sakerna får plats

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det jag har använt i liknande fall är programvaran gparted. Ladda ned, bränn, boota. Krymp din c:\ till en storlek som ryms på din SSD och använd vilket program du vill för att sen klona partionen.

Permalänk
Medlem

HDclone fungerade för mig, bytta från mekanisk 500gb till 256gb ssd i en laptop, du kan ändra storlek på partionen direkt i programmet och den tar med sig MBR eller UEFI i mitt fall

Permalänk
Medlem

Du kan krympa C: på din gamla HDD med MiniTool eller något annat lämpligt partitions program så att alla partitioner får plats på den nya SSDn http://download.cnet.com/MiniTool-Partition-Wizard-Free/3000-... Edit: MiniTool Wizard kan även klona från en HDD till SSD.

Eller så kan du läsa denna sida som beskriver 5. To modify the partition sizes, click the 'Cloned Partition Properties' link i Macrium Reflect http://kb.macrium.com/KnowledgebaseArticle50081.aspx

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

EaseUS ToDo Backup Free fixar att klona från större drive till mindre förutsatt att datan får plats.
http://www.easeus.com/backup-software/tb-free.html

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

HDclone fungerade för mig, bytta från mekanisk 500gb till 256gb ssd i en laptop, du kan ändra storlek på partionen direkt i programmet och den tar med sig MBR eller UEFI i mitt fall

Tackar!

Det funkade för mig också, dock inte gratisversionen!

Permalänk
Medlem

Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter och säga att det är sån jävla skillnad!

Jag tröttnade på att laptopen ofta kändes seg och typ låste sig i många sekunder innan trots att hårddisken var relativt tom och defragmenterad.

Nu har jag inte använt den jättemycket sedan jag uppgraderade den men allting flyter på mycket bättre och inte en enda irriterande låsning där man måste vänta i 5-10-20 sekunder innan den är användbar igen.

Och detta är en budget-laptop med några år på nacken. Värt att tänka på om ens gamla laptop börjar kännas seg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter och säga att det är sån jävla skillnad!

Jag tröttnade på att laptopen ofta kändes seg och typ låste sig i många sekunder innan trots att hårddisken var relativt tom och defragmenterad.

Nu har jag inte använt den jättemycket sedan jag uppgraderade den men allting flyter på mycket bättre och inte en enda irriterande låsning där man måste vänta i 5-10-20 sekunder innan den är användbar igen...

Första SSDn?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Första SSDn?

Nej, jag har haft SSD i min stationära i många år.
Men att det skulle bli så stor skillnad på en gammal slö laptop är imponerande.
Inte helt oväntat, men ändå imponerande och värt att dela med mig av.

Det är alltså en Fujitsu LIFEBOOK AH531 med Intel i3-2350M som köptes sommaren 2012.

Även youtube och liknande fungerar snabbare, lättare och bättre på ett sätt som jag inte riktigt väntat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, jag har haft SSD i min stationära i många år.
Men att det skulle bli så stor skillnad på en gammal slö laptop är imponerande.
Inte helt oväntat, men ändå imponerande och värt att dela med mig av.

Det är alltså en Fujitsu LIFEBOOK AH531 med Intel i3-2350M som köptes sommaren 2012.

"slö" "gammal"
i3 2350M
Lite lätt motsägelsefullt bara. Sandy bridge är ju faktiskt fortfarande riktigt välpresterande.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

"slö" "gammal"
i3 2350M
Lite lätt motsägelsefullt bara. Sandy bridge är ju faktiskt fortfarande riktigt välpresterande.

Haha, 2½ år gammal, var inte direkt nysläppt när den köptes, kostade under 3000 kronor...

Sen är jag extremt nöjd med den och 2350M är en grymt prisvärd och presterar otroligt bra jämfört med dagens processorer också, bara lite mindre energieffektiv.
Den integrerade grafikkretsen duger helt okej till saker också!
Både WOW och TF2 är spelbart på ett trevligt sätt...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur du kunnat stå ut med en mekanisk hårddisk i laptopen medans du haft en SSD i din stationära, haha. Själv hade jag nog blivit helt vansinnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fromis:

Frågan är ju hur du kunnat stå ut med en mekanisk hårddisk i laptopen medans du haft en SSD i din stationära, haha. Själv hade jag nog blivit helt vansinnig!

Det kunde jag ju inte heller, därav uppgraderingen.
Jag ville inte lägga för mycket pengar på att uppgradera en såpass billig laptop heller.
Men ja, jag borde ha uppgraderat det tidigare, det var det absolut värt!