Permalänk

Behöver jag byta processor ?

Hejsan

Tänkte bara höra med er som är bra på datorer om jag behöver byta processor ?

Köpte ett nytt grafikkort för 4 månader sedan och jag tycker det är riktigt bra gämfört med processorn. Jag spelar mycket spel och streamar inte osv. Använder inte många program samtidigt, utan ser mest film och spelar skyhöga grafikspel som ex ac unity , som funkar hittils utan problem i alla fall men vill bara ha lite råd.

Mina specs är

GTX 970 4 gb

i5 3450 3.10 GHz ( inte överklockad )

8 gb ram

Tack för förhand.
Mvhh

Win 8.1

Permalänk
Medlem

behöver är luddigt och svårt att svara på. i vissa spel kommer det fungera alldeles utmärkt, i vissa kommer ett 970 flaskas av processorn. om du inte är nöjd med prestandan idag och det är processorn som är begränsningen i det fallet (gpu load långt under 99% utan vsync eller annan fps cap) så kan du köpa nytt men överlag tror jag att det ska fungera bra.

Permalänk
Medlem

Finns ett jätte enkelt sätt för dig att besvara den frågan
Ligger cpu användning ständigt nära 100% och gpu användning långt från 100%, ja då är de värt att uppgradera annars inte

Visa signatur

CPU: i7 4770K delid @ 4,4GHz|Kylning: Custom loop|GPU: xfire 290x @ stock |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Permalänk

tack för svar. Min CPU har legat på 100% när jag har använt mitt virusskydd till att söka igenom min dator samtidigt som jag kört massa andra program OCH samtidigt spelat ha ha !. Men annars så ligger den normalt till och min FPS runt 60 när jag spelar grafikkrävande spel. Jag var lite orolig bara att mitt grafikkort skulle flaskas utav processorn men än så länge så funkar det fint.

Saken är att måste jag byta CPU så måste jag byta moderkort också då den är lite gammal för de nya grymma CPU som finns ute nu. Förr eller senare måste jag ju ändå byta men jag tror jag väntar lite till