Western Digital färger??

Permalänk

Western Digital färger??

Hej! Jag är i behov av mer lagringsutrymme på min dator. Jag kommer på lång sikt behöva ca 10TB till, men just nu behöver jag en HDD på 3-5TB. Jag funderar på Western Digital, och har sett att de har olika "färger" på sina diskar.

Som jag förstått har dessa "färger" olika användningsområden:

Blå - Inte aktuell för mig, max 1TB per disk.
Grön - Verkar mest lockande, har upp till 6TB ganska billigt
Svart - Upp till 4TB, men ganska dyrt. Ska vara snabbare
Röd - NAS-lagring, upp till 6TB
Röd Pro - Större NAS-system, upp till 4TB
Lila - Gjord för övervakningskameror, inaktuellt.

Jag ska mest lagra film och annat media på den, spel har jag på andra diskar. Saken är den att mina filmer är i bra kvalité, alltså 1080p, 7.1 ljud, så en film kan vara uppemot 20-40GB stor. Därför undrar jag om det kan lagga vid uppspelning av film från en Grön eller Röd hårddisk? Det står att hårddiskarna har en genomsnittlig livslängd på 600 000 timmar (nästan 70 år) vilket inte alls känns trovärdigt, någon som har erfarenhet av WDs diskar och deras livslängd?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Har alltid kört WD mer eller mindre. Min älsta disk idag är från 2008 och det är en WD green 500GB. Den fungerar än idag. Dock kör jag alltid på deras black serie pga garanti tiden. Köpte ett gäng 2009 som jag sakta men säkert börjar byta ut mot nya diskar då garanti tiden börjar/är slut på dem. Men de har alltid fungerat, inga problem med något alls.

Men med green diskarna kommer inte dina filmer att "lagga".

Jag tänker kan företaget backa med lång garanti så känns det mest säkert så att säga.

Permalänk
Skrivet av elixyr:

Har alltid kört WD mer eller mindre. Min älsta disk idag är från 2008 och det är en WD green 500GB. Den fungerar än idag. Dock kör jag alltid på deras black serie pga garanti tiden. Köpte ett gäng 2009 som jag sakta men säkert börjar byta ut mot nya diskar då garanti tiden börjar/är slut på dem. Men de har alltid fungerat, inga problem med något alls.

Men med green diskarna kommer inte dina filmer att "lagga".

Jag tänker kan företaget backa med lång garanti så känns det mest säkert så att säga.

Bra argument! Dock känns 2000+ lite mycket för 4TB, vilket är vad en svart kostar på amazon just nu

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Jag var lite skeptiskt till den Gröna när jag spelade in WoW och BF3 i 1080p,visserligen inte med 7.1 ljud men det visade sig att det funkade hur fint som helst

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja du har fått din fakta korrekt iaf kring diskarna och det finns ju en del som skiljer jag har haft green som andra disk bredvid en ssd ett par gånger och precis som ovanstående trodde jag inte de skulle funka så bra men det funkade faktiskt ypperligt, det ända som är att disken går ner i vilo läge när man inte använder så det kan ta lite tid starta upp, sen är den ju gjord för lagring av filer och inte direkt att användas kontinuerligt på de sättet även om det går.

Jag skulle nog satsa på röda diskar och sätta upp en raid 1 så du har lite redudency med om du e rädd om det du sparar o så.

Kan personligen säga jag gillar WD diskar med skaffade min wd blue 500gb när jag byggde min första riktiga dator 2006 och den har nu över 19 000 timmar drift tid och har bara funkat så himla bra hängt med mig i alla mina datorer sen min första jag byggde själv.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Skrivet av BaZZe:

Ja du har fått din fakta korrekt iaf kring diskarna och det finns ju en del som skiljer jag har haft green som andra disk bredvid en ssd ett par gånger och precis som ovanstående trodde jag inte de skulle funka så bra men det funkade faktiskt ypperligt, det ända som är att disken går ner i vilo läge när man inte använder så det kan ta lite tid starta upp, sen är den ju gjord för lagring av filer och inte direkt att användas kontinuerligt på de sättet även om det går.

Jag skulle nog satsa på röda diskar och sätta upp en raid 1 så du har lite redudency med om du e rädd om det du sparar o så.

Kan personligen säga jag gillar WD diskar med skaffade min wd blue 500gb när jag byggde min första riktiga dator 2006 och den har nu över 19 000 timmar drift tid och har bara funkat så himla bra hängt med mig i alla mina datorer sen min första jag byggde själv.

Hur menar du med att "användas kontinuerligt"? Är det endast skrivning, eller också läsning? Skulle den må dåligt om jag distribuerar filer från den regelbundet?

Visa signatur

Amd Radeon HD 6990 4gb, Intel Core i5-3570k, Corsair Vengeance 2x8gb 1600MHz, ASUS P8Z77-V Deluxe, Cooler Master Sniper Storm (Chassi), 3st skitgamla 19"-skärmar, fungerar hyffsat i Eyefinity, 1x BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoolishBalloon:

Hur menar du med att "användas kontinuerligt"? Är det endast skrivning, eller också läsning? Skulle den må dåligt om jag distribuerar filer från den regelbundet?

Jag menar att disken är gjord för att vara en lagring disk, långtids lagring du har bilder,filmer eller musik som du kanske inte tittar/lyssnar på so ofta men ändå vill spara då är green diskarna bra, dom går ner i ett viloläge efter ett tag när dom inte används sen ligger dom kvar där till ett program eller du går in säger du behöver disken och då varvar den upp.

Så det jag menade var den är inte skapad för att vara i drift så mycket, även om det funkar ypperligt och jag har flera wd green diskar som varit i drift både 10-20 och även 30 000 timmar.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|