Permalänk
Medlem

Vitt skum och bubblar i tanken

Hej

Håller på att bygga mitt första vattenkylningssystem har gjort några noob misstag men det klantigaste var att sätta tanken upp och ner.
(Bildades en kraftig tornado i tanken)

Nu har jag satt den åt rätt håll men blir fortfarande inte av med det vita skummet i tanken och slangarna. (antar att det är luft i systemet)

Har jag klantat mig rejält och pajat pumpen eller är det bara att införskaffa ett polyeter filter?

Har kört avluftning i flera timmar men det blir ingen skillnad överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för vatten? Och har du nått mer i vattnet?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Bifoga gärna också en eller två på systemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Hej

Håller på att bygga mitt första vattenkylningssystem har gjort några noob misstag men det klantigaste var att sätta tanken upp och ner.
(Bildades en kraftig tornado i tanken)

Nu har jag satt den åt rätt håll men blir fortfarande inte av med det vita skummet i tanken och slangarna. (antar att det är luft i systemet)

Har jag klantat mig rejält och pajat pumpen eller är det bara att införskaffa ett polyeter filter?

Har kört avluftning i flera timmar men det blir ingen skillnad överhuvudtaget.

om det är vitt skum så låter det som att du har något organiskt i vattnet, iaf något som inte bör vara där!
Vad använder du för tillsatser?

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Använder batterivatten från biltema. Trodde inte det behövdes något mer?

Systemet: 2x 240 Rad. 1x D5 VPP655 Pump, 1 x EK RES X3 140ML Tank, CPU block och GPU block.

Edit: Ändrade om slangarna igen, blev mycket bättre inget mer vitt skit i slangar.

Hade slangen till pumpen kopplad till outleten på botten av tanken. Nu har jag båda i horisontalt läge.
Kanske skulle följt manualen: http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109841013.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpoZen:

Använder batterivatten från biltema. Trodde inte det behövdes något mer?

Systemet: 2x 240 Rad. 1x D5 VPP655 Pump, 1 x EK RES X3 140ML Tank, CPU block och GPU block.

Edit: Ändrade om slangarna igen, blev mycket bättre inget mer vitt skit i slangar.

Hade slangen till pumpen kopplad till outleten på botten av tanken. Nu har jag båda i horisontalt läge.
Kanske skulle följt manualen: http://www.ekwb.com/shop/EK-IM/EK-IM-3831109841013.pdf

Du bör ha i något som dödar organisk massa, t.ex. Silvercoils eller liknande. Annars finns det massa tillsatser som fungerar fint, men bara batterivatten är att be om problem.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Du bör ha i något som dödar organisk massa, t.ex. Silvercoils eller liknande. Annars finns det massa tillsatser som fungerar fint, men bara batterivatten är att be om problem.

Går även att ta nån matsked eller 2 med vanlig glycol dock blir det lite blåaktigt eller rött/rosa beroende på vilken sort du använder.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du använder vanligt batterivatten så ske det inte vara några problem, kanske luft i systemet som gör att det blir bubblor? Jag har sett flera byggen där vattenet är lite skummigt. Tvättade du komponenterna innan du monterade in dem?

Permalänk
Medlem

har Glykol i mitt bygge ca 5% miljövänlig glykol den är klar sen destillerat vatten köpte en 4l dunk för runt 50 kr
sen som dom andra säger man måste ha nått i som förhindrar tillväxt .

Som test för att systemet inte läker kan man nöja sig med destillerat vatten sen kappa ut det och häva i blandningen
finns nått metall man kan ha i tanken med har jag sett som har samma funktion mot tillväxt

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

har Glykol i mitt bygge ca 5% miljövänlig glykol den är klar sen destillerat vatten köpte en 4l dunk för runt 50 kr
sen som dom andra säger man måste ha nått i som förhindrar tillväxt .

Som test för att systemet inte läker kan man nöja sig med destillerat vatten sen kappa ut det och häva i blandningen
finns nått metall man kan ha i tanken med har jag sett som har samma funktion mot tillväxt

Det är fördelen med icke miljövänlig glykol. Tar även dö på alger n shit.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Går även att ta nån matsked eller 2 med vanlig glycol dock blir det lite blåaktigt eller rött/rosa beroende på vilken sort du använder.

Ok har ju en dunk hemma till bilen så passar perfekt. Men stod i FAQn att alkohol kyler sämre? Fast 2 matskedar kanske inte påverkar lika mycket?
Det vita skummet är jag dock ganska säker på att det är bubblor.
Jag fick bort allt när jag bytte slang port och hade tanken som högsta punkt.

Skrivet av VideoyGTX:

Om du använder vanligt batterivatten så ske det inte vara några problem, kanske luft i systemet som gör att det blir bubblor? Jag har sett flera byggen där vattenet är lite skummigt. Tvättade du komponenterna innan du monterade in dem?

Kör du bara batterivatten eller?

Permalänk
Medlem

Jag kör bara med batterivatten eftersom vänner som har erfarenhet av vattenkylning har sagt det.

Permalänk
Skrivet av SpoZen:

Ok har ju en dunk hemma till bilen så passar perfekt. Men stod i FAQn att alkohol kyler sämre? Fast 2 matskedar kanske inte påverkar lika mycket?
Det vita skummet är jag dock ganska säker på att det är bubblor.
Jag fick bort allt när jag bytte slang port och hade tanken som högsta punkt.

Kör du bara batterivatten eller?

Skrivet av VideoyGTX:

Jag kör bara med batterivatten eftersom vänner som har erfarenhet av vattenkylning har sagt det.

Ska ju vara sterilt, just för det inte ska komma skit i batteriet

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av SpoZen:

Ok har ju en dunk hemma till bilen så passar perfekt. Men stod i FAQn att alkohol kyler sämre? Fast 2 matskedar kanske inte påverkar lika mycket?
Det vita skummet är jag dock ganska säker på att det är bubblor.
Jag fick bort allt när jag bytte slang port och hade tanken som högsta punkt.

Kör du bara batterivatten eller?

ja glycol kyler sämre än vatten därfär man bara vill ha nån % lagom för att förgifta vattnet tillräckligt så att alger inte trivs där typ, samt att det förhindrar korrotion lite.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

här litet plock mot mot alger och korrosion inte dyra andra har sånt med gjorde lite enkelt för mig
http://www.coolingstuff.se/c/65/tillsatser/a1/1

Ps glykolen jag har är alg och bakterie dödande + lite smörjning till pumpen
men miljövänlig den är nerbrytbar men jag häller inte ut den på backen då den är dock giftig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz