SSD i klass med Samsung 830

Permalänk
Medlem

SSD i klass med Samsung 830

Hejsan!
Jag skulle behöva en SSD i klass med eller bättre än Samsung 830 256GB.
Krav:
120gb ish
Billigast i sin klass.
Snabbare eller likvärdig med Samsung 830.
Erkänd(alltså hållbarhet och hastighet) av användare eller recensent.

Helt enkelt. En billig men fortfarande bra disk på ca 120gb.

Tänker att jag ska köpa den på webhallen i sickla, men andra butiker nära södermalm funkar också.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det billigaste i 120GB-segmentet är Kingston V300. Den suger.

Du får nog tyvärr bestämma dig för om du vill ha något bra eller billigt. Både och får du nämligen inte.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Hejsan!
Jag skulle behöva en SSD i klass med eller bättre än Samsung 830 256GB.
Krav:
120gb ish
Billigast i sin klass.
Snabbare eller likvärdig med Samsung 830.
Erkänd(alltså hållbarhet och hastighet) av användare eller recensent.

Helt enkelt. En billig men fortfarande bra disk på ca 120gb.

Tänker att jag ska köpa den på webhallen i sickla, men andra butiker nära södermalm funkar också.

Tack på förhand.

om din dator har plats för m.2 så funkar det säkert men att hitta en 120GB 2,5tums som är snabbare än 256GB men som också ska vara billigast.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du har kört på samsung serie med SSD diskar tidigare och verkar ha varit nöjd som dom flesta andra, så ser ingen anledning satsa på något annat för dom presterar bra är stabila och extremt prisvärda ta du och titta på en samsung 840/850 evo serien.

Finns inte så många andra diskar på marknaden heller som håller den prestandan och stabiliteten för samma pris utan då får du oftast betala mer och satsa på från t.ex. Intel.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/208491-samsun...

Den billigaste 120gb disken som Webhallen hade under det är kingston hyperX fury för 689kr.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Du har kört på samsung serie med SSD diskar tidigare och verkar ha varit nöjd som dom flesta andra, så ser ingen anledning satsa på något annat för dom presterar bra är stabila och extremt prisvärda ta du och titta på en 840/850 evo.

Inte 840 evo, hemsk disk. 850 evo är ett bättre val. Bx100 är utmärkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Inte 840 evo, hemsk disk. 850 evo är ett bättre val. Bx100 är utmärkt.

BX100 är sämre än MX100 till samma pris. Den är knappast något att rekommendera till någon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Intel har väl de tre senaste åren varit helt stabilt till skillnad mot Samsung som tappar hastighet och andra som byter till långsamare minnen.
Bara en tanke...

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

BX100 är sämre än MX100 till samma pris. Den är knappast något att rekommendera till någon.

och mx100 är ungefär lika snabb som TS Samsung disk.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

BX100 är sämre än MX100 till samma pris. Den är knappast något att rekommendera till någon.

Jag tycker tvärtom att BX100 ser rätt bra ut om man kollar recensioner. Kolla t.ex. på Anandtech's recension, där presterar BX100 något bättre än MX100 i deras benchmarks som emulerar lätt, tung samt extrem användning. BX100 presterar dock sämre i syntetiska benchmarks, så sitter man och benchmarkar sin SSD hela tiden istället för att faktiskt använda den så är MX100 bättre. Annars skulle jag säga att det är så liten skillnad mellan dem att man kan välja den som är billigast.

Men när det gäller billig SSD på 128 GB så kan du kolla på PNY Optima. Tveksamt om den är bättre än en Samsung 830, men det är väldigt billig just nu i alla fall. Den diskuteras i denna tråd.

Permalänk
Medlem

Säger bara... håll hårt i den 830 disken. Den är en av de bästa diskarna som Samsung gjort. Visst finns det snabba(re) diskar, men få om ens någon har den pålitlighet som de har.
Såg en som skulle testa en till döds. Den tog sig an 6PB (6000TB) skrivning innan den gav upp. Och de diskarna bara går och går...

Permalänk
Medlem

Ok, Det blev så att jag satsade på en 850 EVO. Fick en bra deal på den och var det jag eftersökte. 850 Kommer gå som systemdisk, och 830 kommer gå som extra utrymme för sytemdisken(spel, program, dylikt).
Tack för alla bra svar och hjälp!