Backup - Extren HDD eller Dropbox?

Permalänk

Backup - Extren HDD eller Dropbox?

Hej!
Vilket sätt är bäst för att säkerhetskopiera sina filer i form av bilder, korta filmer, dokument etc.
Skall man köpa externa hdd på ca 4GB eller kanske bättre med Dropbox med obegränsad datalagring mot en avg på ca 1 tusning/år?
Då jag redan råkat ut för en hdd krasch, WD green 2TB, inte för allt länge sen, vill helst kanske slippa ha det på hdd igen ..? men öppet för förslag!!

Vad föreslår ni? Vill veta för- nackdelarna med båda sätten!
Kanske finns andra sätt att lagra data på - CD/DVD ?

Tacksam för alla svar - trevlig söndag!

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Det finns ju billigare alternativ till Dropbox annars också. Själv kör jag t.ex. med Crashplan, kostar ~500 kr/år (billigare om man binder längre period). Själva programmet är förresten gratis, så du kan använda Crashplan till att säkerkopiera mot en extern hårddisk eller till andra datorer som kör Crashplan. Det som kostar är backup till deras servrar.

Den största nackdelen med online-backup är väl hastigheten, det kan ju ta ett tag att ladda ner allting igen. Om man har data som man måste ha snabb åtkomst till så är lokal backup bättre. Det bästa är förstås att ha båda Något som jag anser är väldigt viktigt är dock att backupen sker automatiskt, annars är det lätt att glömma bort den eller göra andra misstag.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade kört dropbox och netdrive2. Netdrive gör så att din dropbox blir som en hårddisk. Du behöver alltså inte använda dropbox på datorn för att ladda upp eller ner.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt båda.
Att ha en extern hdd som du kopierar över allt till kanske en gång i månaden (beroende på hur mycket som du ändrar) och sedan ett online. Dropbox är det dyraste. Finns Google Drive, Onedrive och Crashplan som är billigare.
Att ha en backup ger en bra säkerhet, men att ha två eller flera olika ger mycket mer. Lite krångligare men om du vill slänga in mycket på en gång så är en extern HDD backup bra att ha, sedan för dagliga backuper på ändringar så kör du online.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Tack för alla snabba svar!!
Jag kommer nu köpa en extern hd men frågan är vilken är bäst för det ändamålet?
Skall vara runt 1-2GB det räcker för tillfället kan uppgrader senare om det skulle bli aktuell i framtiden.
Vilken extren hdd är bäst?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem

Dropbox. Stöd för alla tänkbara enheter och bra integration i de flesta OS och telefoner.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Två externa HDD-chassin (E-SATA) med egen ström. Om PSU:et i datorn går sönder drar det inte med sig externa HDD. Med egen lagring har du själv koll på backaupen. Om "molnet" går i kk eller säljs vet du inte vad som väntar / nya villkor / försvinner helt etc. Kör veckobackup varannan vecka till resp. extern HDD. Placera gärna den ena exterena i annat rum / lokal.
Ett orginal i datorn samt två backuper. Hyggligt säkert såvida du inte har statshemligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassep1l1s:

Två externa HDD-chassin (E-SATA) med egen ström. Om PSU:et i datorn går sönder drar det inte med sig externa HDD. Med egen lagring har du själv koll på backaupen. Om "molnet" går i kk eller säljs vet du inte vad som väntar / nya villkor / försvinner helt etc. Kör veckobackup varannan vecka till resp. extern HDD. Placera gärna den ena exterena i annat rum / lokal.
Ett orginal i datorn samt två backuper. Hyggligt säkert såvida du inte har statshemligheter.

Det är förvisso sant. Men att exempelvis Dropbox skulle konka är ju ungefär lika troligt som Microsoft skulle göra det. Jag själv förespråkar molnet, dels då allt blir konsoliderat och jag kan glömma allt som heter backup eller restore. Grejerna ligger där bara.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Dropbox. Stöd för alla tänkbara enheter och bra integration i de flesta OS och telefoner.

Detta! Dropbox är ett fantastiskt bra program på flera plattformar. Skäms nästan lite över hur mycket jag gillar det

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.