Jag vill överföra OS BARA till min nya SSD

Permalänk
Medlem

Jag vill överföra OS BARA till min nya SSD

Tja!

Köpte idag min första SSD-disk, som är en Adata sp900, och har precis installerat och fått igång den. Den visar som (H:).

Mitt operativsystem, Windows 7 Home Edition, ligger fortfarande på (C:) vilket är en väldigt gammal disk från 2009. Nu vill jag alltså överföra BARA operativsystemet från (C:) till (H:). Problemet är att (C:) kom med datorn när jag köpte den hel och klar år 2009, så jag har ingen skiva.

Finns det något sett att överföra OS ändå, utan skiva? Kan jag klona något till en USB eller liknande?

Bidrar med mer information om det behövs.

Tack!

Permalänk
Medlem

Det brukar alltid vara bäst att göra en clean, ny installation.

Om du nu har en OEM licens till Win 7 så brukar detta bli svårt. (Rätta mig gärna).

Det smidigaste jag kan komma på i så fall är att du lånar en extern hårddisk, lägger allt du vill ha kvar på den, gör en factory reset/recovery på din gamla hårddisk. (Finns oftast förinstallerade program från tillverkaren av datorn eller läs om vilken knapp just nu ska trycka på när datorn startar för att komma in i det läget.)

Sen när du då har en "clean" ny version av ditt operativsystem på din Gamla hårddisk så clonar du den till din nya SSD och vips så blir det bra.

Var försiktig sen med att formatera den gamla hårddisken, det brukar vara en separat partion på den som gör själva recovery grejen, ta inte bort innehållet där.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

kan detta vara något?
http://www.pagestart.com/win7bckuprstrnhd072610.html

Annars kan du alltid ladda ner Windows igen å sen aktivera dig med din licens nyckel igen www.microsoft.com

Permalänk
Geeks Gaming

Jag gjorde samma sak med AOMEI för en dryg månad sen, funkar skitbra. http://www.disk-partition.com/download-home.html
Har för mig det fanns en speciell funktion just för att flytta operativsystem också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

kan detta vara något?
http://www.pagestart.com/win7bckuprstrnhd072610.html

Annars kan du alltid ladda ner Windows igen å sen aktivera dig med din licens nyckel igen www.microsoft.com

Vet du specifikt var på Microsoft.com man kan hitta nedladdningen för Windows 7 Home Edition? Hittar ingenting

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Vet du specifikt var på Microsoft.com man kan hitta nedladdningen för Windows 7 Home Edition? Hittar ingenting

Finns inte du får köpa win 8.1 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedz:

Vet du specifikt var på Microsoft.com man kan hitta nedladdningen för Windows 7 Home Edition? Hittar ingenting

Testa denna sida.

Edit: Just ja, värt att tänka på är att när du byter systemdisk från en mekanisk hårddisk till en SSD så är det alltid bäst att installera om Windows istället för att försöka kopiera det. Installationen känner nämligen av när man installerar på en SSD och konfigurerar Windows därefter. Om man bara kopierar så finns det risk att man får sämre prestanda än med en nyinstallation.

Permalänk
Medlem

Fick meddelande att Windows var förinstallerat på min dator, så jag måste kontakta leverantören, vilket är HP.
Verkar som att HP har en sorts instruktionsvideo för ominstallation av Windows. Ska ta och kika på den.

Permalänk

Halloj, att flytta över ett installerat os från en vanlig hårddisk till en SSD är oftast inte att rekommendera då det görs vissa optimeringar vid installationen om den görs på en SSD disk. Det ska gå att göra dom själv men är inte värt besväret då det är relativt enkelt att installera om Windows.

Det jag skulle rekommendera är att ladda ner alla drivrutiner som behövs för datorn speciellt nätverkskort om det behövs, inte roligt att sitta utan internet efter en installation och inte kunna ladda ner drivrutiner osv
Lägg dom på ett usb minne eller liknande så du enkelt kommer åt dom efter du installerat Windows
Ladda ner en "clean" Windows 7, detta var lite enklare förut då det fanns många mirrors osv men tror det ska gå bra från microsoft genom denna sidan http://www.microsoft.com/en-us/software-recovery
Bränn ut iso filen eller skapa en usb installation med microsofts egna Windows 7 USB/DVD Download Tool eller använd Universal USB Installer
Ställ in bios/uefi att SSDn ska boota före din gamla HDD, sen brukar jag koppla ur ström/data till andra diskar bara för att vara säker på att windows installationen inte ska få för sig att lägga filer på andra diskar.
Efter installationen är klar så är det bara att koppla tillbaks dom andra diskarna och efter du är helt säker på att du sparat allt du vill ha från gamla system disken så kan du formatera den.

Tror inte jag missat nått, hoppas det går bra för dig

edit
Såg att du hade testat att ladda ner med microsofts recovery sida, som sagt förr så var det öppet att ladda ner windows 7 från microsoft men dom har nyligen tagit bort det och lagt in den ovan som inte funkade för dig. Finns många sätt att få tag på gamla iso filer men vet inte om det är tillåtet att länka.
Tar för givet att microsoft har tagit bort det av en anledning och inte ser det som ok att ladda ner från dom eller andra längre

Permalänk
Medlem

Är det en OEM-dator så har du någon form av återställningspartition (recovery) som du kan bränna ut till skivor (den kan vara så pass gammal att den inte klarar av att kopiera till USB-minne) och återställa datorn med. OEM-tillverkare har bara återställningsmedia inte installations. Ska du få skivorna från tillverkaren så brukar du behöva betala för att de ska skicka dessa. Men det är bara att skapa. HP skickade med ett program för att göra det. Det går också att starta återställningen från hårddisken vid bootprocessen. Sen får du såklart installera SP1 och alla uppdateringar efter. De flesta går att tanka ner i förväg, men det blir mindre att tanka ner om du kör via Windows update.

Ska du klona disken kommer allt på partitionen att komma med. Installationsskivor går att använda med OEM-nyckel, men du kan inte skaffa en lagligt på något enkelt sätt. Så hur du skaffar skiva/ISO är inte något som får diskuteras i forumet då det snabbt faller in på piratkopiering.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Petterk:

Ska du klona disken kommer allt på partitionen att komma med. Installationsskivor går att använda med OEM-nyckel, men du kan inte skaffa en lagligt på något enkelt sätt. Så hur du skaffar skiva/ISO är inte något som får diskuteras i forumet då det snabbt faller in på piratkopiering.

fast Windows iso finns ju på microsofts hemsida, inte mycket piratkopiering där inte....

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

fast Windows iso finns ju på microsofts hemsida, inte mycket piratkopiering där inte....

Nej det gör den inte. Borttaget och går inte att få ner för de som inte har retail-nyckel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

kan detta vara något?
http://www.pagestart.com/win7bckuprstrnhd072610.html

Annars kan du alltid ladda ner Windows igen å sen aktivera dig med din licens nyckel igen www.microsoft.com

Skrivet av Swedz:

Vet du specifikt var på Microsoft.com man kan hitta nedladdningen för Windows 7 Home Edition? Hittar ingenting

Skrivet av Swedz:

Fick meddelande att Windows var förinstallerat på min dator, så jag måste kontakta leverantören, vilket är HP.
Verkar som att HP har en sorts instruktionsvideo för ominstallation av Windows. Ska ta och kika på den.

Skrivet av TheMadPanda:

fast Windows iso finns ju på microsofts hemsida, inte mycket piratkopiering där inte....

Värt att notera för alla som sitter på Icke Retail licenser. MS erbjuder INGA nya nerladdningar. Det är borta, gone, poff, väck...
Du kan fortfarande göra det om du har någon Windows 7 skiva (alls) tillgänglig och nyckeln, genom att nollställa skivans typ. Eller så får du kontakta tillverkaren för återställningsskivor, vilket brukar kosta.

Swedz: Om jag var dig, hade jag gjort följande:
Gör backup på allt du vill spara. Du kan använda tex Windows filöverföring om du vill. Lägg detta på en extern HDD/USB sticka, och ha den redo. Spara även ner OEM nyckeln, om du inte har klistermärke för den. (tror de satt det på datorerna då, de har slutat med det idag nämligen).

Sen gör du en fullständig fabrik återställning (om du kan) från tillverkaren. Detta brukar ligga redo på hårddisken. När du är klar, gör lite uppdateringar och så, men lägg inte in dina egna saker än.
När Windows är uppdaterat så tar du hem ett klonings verktyg.

Sen klonar du över disken till SSDn. Du måste ta med 100MB start partitionen. När kloningen är klar, tar du ut HDDn och lägger denna i en ESD påse, väl skyddad i hyllan. Denna blir din nya "recovery". Sen kan du ta bort HP recovery och data partition (brukar vara 2 st) från SSD (inte HDDn). Dessa recovery saker brukar inte fungera efter kloning ändå, och det tar upp plats på din dyra SSD.

Du får då en dator relativt "nyinstallerad" på en snabb SSD, och kan nu återställa all programvara och lägga tillbaka dokument som du tok backup på. Du bör gå in och stänga av all defragmentering program också.

Alt är att få tag i en Windows 7 skiva, kopiera den till ett USB minne och nollställa den och lägga in Win 7, rent. Notera att för att den ska bli rätt aktiverad, måste du installera som test version (alltså INTE skriva in nyckeln direkt vid install). Sen när Windows är laddat, och du har internetåtkomst, gå in i System på datorn, och skriva in nyckeln och aktivera.
Men du mister då alla extra program som kom med (om du nu vill ha dem). Detta kan du då göra direkt till den nya SSDn. Du kan fortfarande göra Windows filöverföring och få med dina filer.

Permalänk
Hedersmedlem

Tipsar om denna:
http://lifehacker.com/5837543/how-to-migrate-to-a-solid-state...

Detta med att ominstallation är ett krav är bullshit. Om man använder ett program för att klona som stödjer kloning till SSD så blir det precis som det ska. Däremot kan det vara vettigt att göra en nyinstallation eftersom man då får ett fint och fräscht Windows. Jag har klonat ett antal diskar till SSD vid det här laget.

Fördelen med programmet som tipsas om i länken ovan är att den kan klona från en större disk till mindre SSD, vilket inte många gratisverktyg klarar. Den stödjer dessutom SSD fullt ut. Så följer du texten så är det lugnt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Lättaste jag kan komma på är. Ring hp support och be att dom skickar installations skivor till dig. Detta har varit gratis innan. Efter du fått skivorna, koppla ur din gamla C hdd, in med nya ssd. Installera windows på ny ssd. Koppla in gammal hdd och boota upp den på den nya disken. Sen formatera den gammla så du blir av med windows installationen på den gammla disken

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.