Dålig prestanda på mina SSD?

Permalänk
Medlem

Dålig prestanda på mina SSD?

Hej,
nu var det ett tag sen (ca. 3 år sedan) jag köpte två SSDer. En Intel 520 på 60GB och en Corsair Force GT på 120GB. Båda är specade på att ha runt 500MB skriv/läs hastighet. Nu gjorde jag aldrig något prestanda test när jag införskaffade dem för det gick tillräckligt fort att jag inte sig, men idag tyckte jag att det var intressant att veta.

Här är resultaten:

Jag tycker skrivhastigheterna verkar väldigt låga. Jag har däremot fyllt diskarna ganska mycket. På Intel disken är det GB ledigt och på Corsair är det 20GB ledigt. Är dessa värden normala eller borde man kanske undersöka om det finns något problem?

Permalänk
Medlem

Båda diskarna använder Sandforce-kretsar, och prestandan beror därför på hur mycket disken kan komprimera datan. AS SSD använder som standard data som är svår att komprimera, så det du ser är något av ett värsta fall för diskarna. I normal användning så borde du hamna nånstans mellan vad AS SSD visar och vad de är specade till.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i5 3570k, Asus 280 r9, MSI Z77A, Antec 550W, Intel 520 240gb SSD, 1tb HDD 7,2k.

Permalänk
Medlem

Corsair Force GTn ser rätt normalt ut.

Notera att där finns 2 gen av Force GT.
Ena från 2010 med FW 5.xx och då bra NAND, samt bra prestanda i 120GB ver.
Andra från 2014 (tror jag), med FW 1.3 (eller liknande), som har billigare NAND och färre kretsar (som ger sämre skrivprestanda).
Som du ser så har du 1.3.3, så den nyare, sämre ver.

Ang Intel SSDn ser det lite konstigt ut. Undrar om du inte har satt den på en Marvell kontroller (pag under 400MB max läs och halvdan 4k). Dessa bör absolut inte sitta på den, utan endast Intel kontrollers.

Den 520 disken kommer dock aldrig få bra skrivprestanda, då den helt enkelt är för liten... 60GB. Den har för få kretsar.
http://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/7251/INTEL-SSDSC2CW060...

Vill du ha snabbare skrivprestanda, måste du titta på större diskar. Idag är det ca 500GB som gäller för max skrivprestanda, eller dyr 250GB värsting.
Men även 250GB av de flesta diskar har bra (300MB+) skrivprestanda.

Du kommer dock endast märka detta i benchmarks, då det är 4k som är viktigt, och de har du rätt okej i båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Båda diskarna använder Sandforce-kretsar, och prestandan beror därför på hur mycket disken kan komprimera datan. AS SSD använder som standard data som är svår att komprimera, så det du ser är något av ett värsta fall för diskarna. I normal användning så borde du hamna nånstans mellan vad AS SSD visar och vad de är specade till.

Det förklarar det hela. Det är ju inte som att det har gått segt men tyckte att testresultaten var låga. Tack för ditt svar!

Skrivet av Paddanx:

Corsair Force GTn ser rätt normalt ut.

Notera att där finns 2 gen av Force GT.
Ena från 2010 med FW 5.xx och då bra NAND, samt bra prestanda i 120GB ver.
Andra från 2014 (tror jag), med FW 1.3 (eller liknande), som har billigare NAND och färre kretsar (som ger sämre skrivprestanda).
Som du ser så har du 1.3.3, så den nyare, sämre ver.

Ang Intel SSDn ser det lite konstigt ut. Undrar om du inte har satt den på en Marvell kontroller (pag under 400MB max läs och halvdan 4k). Dessa bör absolut inte sitta på den, utan endast Intel kontrollers.

Den 520 disken kommer dock aldrig få bra skrivprestanda, då den helt enkelt är för liten... 60GB. Den har för få kretsar.
http://ssd.userbenchmark.com/SpeedTest/7251/INTEL-SSDSC2CW060...

Vill du ha snabbare skrivprestanda, måste du titta på större diskar. Idag är det ca 500GB som gäller för max skrivprestanda, eller dyr 250GB värsting.
Men även 250GB av de flesta diskar har bra (300MB+) skrivprestanda.

Du kommer dock endast märka detta i benchmarks, då det är 4k som är viktigt, och de har du rätt okej i båda.

Force GT'n är inköpt 2012-01 så det stämmer nog inte att det är Gen 2 i så fall. Intel disken sitter på en Intel controller då mitt MB inte har några marvel controllers Gigabyte GA-Z77-DS3H
Men jag fick ett bra svar utav perost.
Men tack för informationen kring större diskar som är snabbare, det visste jag inte tidigare.