Permalänk
Medlem

Hjälp med hemmabio

Ska bygga en hemmabio i lägenheten har ett rum på 5x5m och budget på 10k. Kan inget om ljud och vet inte vad som låter bra.

Projektor eller tv? Är inte i budgeten för ljud men kan vara intressant att veta vad folk tycker.

Ska man ha 2.1, 2.0 eller 5.1 system? Hur ska man för dela budgeten med receiver frontar sub etc.

Hur starka ska högtalarna vara utan att bli ovän med grannarna. Olika watt antal vad räcker till ett mellanstort rum.

Ska man köpa högtalare komplett eller var för sig.

Finns det några riklinjer att gå efter eller alla högtalare funkar tillsammans med varandra och med receivern? Typ som allt av samma märke.

Ni behöver till bygga en komplett inköpslista ska inte köpa denna veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad har du för kriterier mer än budget på 10k?
Små, stora högtalere? Film, spel musik?

Visa signatur

PC 4770K@4.5Ghz + H100i | Asus GTX 780 | Sabertooth Z87 | 16gb 1866mhz | AX 860i | Samsung Pro 256gb | 3TB Skärm BenQ XL2720T |
Ljud Benchmark DAC1 , AKG Q701
Kamera 5D Mark II, 24-105 f/4L

Permalänk
Medlem

Högtalarna bör vara av samma fabrikat och serie, för klang matching, högtalarna och förstärkare köpes var för sig, dvs skaffa inget komplett integrerat paket.

Hur långt 10.000 räcker beror på en själv, självklart ska det vara 5.1 men om man har hyfsat höga krav på ljudet kan man börja med 2 fronthögtalare + en skaplig 5.1 förstärkare, och komplettera vartefter.

Bland högtalare gör Dynavoice riktigt bra högtalare till bra priser http://www.dynavoice.se/speakers/119/
kolla på Dynavoice Definition serien
En 5.1 förstärkare av någorlunda kvalitet och kraft ligger runt ca 4 till 5 tusen.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacca:

Vad har du för kriterier mer än budget på 10k?
Små, stora högtalere? Film, spel musik?

Stora/små om du menar utseende mässigt har jag inga krav om du mrnar kraftfullhet så är det en av mina egna funderingar

Sen ska det va till film å musik

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det ditt vardagsrum vi pratar om och det tittas mycket på tv så skulle jag inte rekommendera en projektor. Är det ett dedikerat filmrum (eller att du nästan aldrig tittar på tv) så är det trevligt med projektorns stora bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Högtalarna bör vara av samma fabrikat och serie, för klang matching, högtalarna och förstärkare köpes var för sig, dvs skaffa inget komplett integrerat paket.

Hur långt 10.000 räcker beror på en själv, självklart ska det vara 5.1 men om man har hyfsat höga krav på ljudet kan man börja med 2 fronthögtalare + en skaplig 5.1 förstärkare, och komplettera vartefter.

Bland högtalare gör Dynavoice riktigt bra högtalare till bra priser http://www.dynavoice.se/speakers/119/
kolla på Dynavoice Definition serien
En 5.1 förstärkare av någorlunda kvalitet och kraft ligger runt ca 4 till 5 tusen.

Kollade på dynavoice fått bra kritik allt från prisvärt till "man får vad man betalar för"

Förstärkare blir runt 4500 får kolla runt på olika högtalar serier ska gå till butik och lyssna lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Med en budget på runt 10tkr så är det beg högtalare som gäller tycker jag.
Kolla blocket, hifitorget och hifimagasinet.

Hitta något schyst paket som med högtalare från någon välkänd tillverkare ex B&W, Dali, Canton, Elac, Infinity, JBL mfl.
Kan även köpa beg högtalare från budgetmärken billigt begagnat ex Dynavoice, Proson, Andersson inget jag själv skulle köpa men dessa låter för det mesta helt ok.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/komplett_5_1_hemmabio_s...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/komplett_och_prisvart_5...
http://www.blocket.se/alvsborg/Surround_system_5_1_Dali_Conce...

Förstärkare skulle jag titta på Pioneer:s VSX-924 som är riktigt prisvärd för 2990:-
Andra bra mellanklass biostärkare är Yamaha RX-V777, Onkyo TX-NR636, Sony STR-DN1050 och Denon AVR-X1100W el X2100.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Med en budget på runt 10tkr så är det beg högtalare som gäller tycker jag.
Kolla blocket, hifitorget och hifimagasinet.

Hitta något schyst paket som med högtalare från någon välkänd tillverkare ex B&W, Dali, Canton, Elac, Infinity, JBL mfl.
Kan även köpa beg högtalare från budgetmärken billigt begagnat ex Dynavoice, Proson, Andersson inget jag själv skulle köpa men dessa låter för det mesta helt ok.

https://hifitorget.se/visa_annons.php/komplett_5_1_hemmabio_s...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/komplett_och_prisvart_5...
http://www.blocket.se/alvsborg/Surround_system_5_1_Dali_Conce...

Förstärkare skulle jag titta på Pioneer:s VSX-924 som är riktigt prisvärd för 2990:-
Andra bra mellanklass biostärkare är Yamaha RX-V777, Onkyo TX-NR636, Sony STR-DN1050 och Denon AVR-X1100W el X2100.

Köpa beg gör jag gärna problemet är att jag e så okunnig att jag inte skulle märka om en högtalare e kass

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Är det ditt vardagsrum vi pratar om och det tittas mycket på tv så skulle jag inte rekommendera en projektor. Är det ett dedikerat filmrum (eller att du nästan aldrig tittar på tv) så är det trevligt med projektorns stora bild.

Varför? För att lampan är "så dyr" och måste sparas på? Jag tycker detta är en myt vi bör döda här och nu.
En lampa håller 3-4000 timmar, tv:en 4 timmar varje dygn så håller lampan ca 2,7 år. En ny lampa till en projektor går lös på 1500-2500 kr.
Säg att du betalar 6000 kr för projektorn och 2000 kr för en utbyteslampa efter 2,7 år. Så efter totalt 5,4 år har du lagt ut 8000 kr totalt.

Enligt mina egna upplevelser så är det ganska få som har en tv 5 år eller längre.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Köpa beg gör jag gärna problemet är att jag e så okunnig att jag inte skulle märka om en högtalare e kass

Skickades från m.sweclockers.com

Ett tips är att provlyssna så mycket olika grejer som bara möjligt om du nu saknar erfarenheter av hifi/hemmabio.
Hitta närmsta hifi-affär, Mediamarkt, Elgigant, vänner med anläggningar och om du ser någon annons på tex Blocket. Bara att provlyssna.
Ta med sig en film, cd, playlist med musik man kan "referensmusik" (gärna lite gott och blandat, så att inte allt är samma stil/artist).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

jag kör projektor till alldaglig tv... Skulle ALDRIG köpa en tv igen. ALDRIG

Visa signatur

Amiga 500 med extraminne!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Varför? För att lampan är "så dyr" och måste sparas på? Jag tycker detta är en myt vi bör döda här och nu.
En lampa håller 3-4000 timmar, tv:en 4 timmar varje dygn så håller lampan ca 2,7 år. En ny lampa till en projektor går lös på 1500-2500 kr.
Säg att du betalar 6000 kr för projektorn och 2000 kr för en utbyteslampa efter 2,7 år. Så efter totalt 5,4 år har du lagt ut 8000 kr totalt.

Enligt mina egna upplevelser så är det ganska få som har en tv 5 år eller längre.

Jag tänkte faktiskt mer på det praktiska runt omkring med mörkläggning och behov av separat tv-box (vilket man iofs kanske ändå har).

Lamp-priserna har helt klart blivit mer humana men jag tror man bör ta tillverkarnas livlängd med en nypa salt. Min dog t ex efter 700 timmar när Benq utlovade 5000 timmar i ekonomiläget (som jag körde på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perb:

Jag tänkte faktiskt mer på det praktiska runt omkring med mörkläggning och behov av separat tv-box (vilket man iofs kanske ändå har).

Lamp-priserna har helt klart blivit mer humana men jag tror man bör ta tillverkarnas livlängd med en nypa salt. Min dog t ex efter 700 timmar när Benq utlovade 5000 timmar i ekonomiläget (som jag körde på).

Jag körde min Benq till 90% av förväntad livslängd på lampan sedan sålde jag den. Den projektorn jag har nu är så pass ljusstark att kraven på mörkläggning vid slötittande inte är särskilt stora - inte direkt solljus men vanligt dagsljus går alldeles utmärkt. Det där med separat tv box är däremot väldigt sant men eftersom man är villig att skaffa hembio så känns en extra fjärr som en barnlek

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Ska bygga en hemmabio i lägenheten har ett rum på 5x5m och budget på 10k. Kan inget om ljud och vet inte vad som låter bra.

Projektor eller tv? Är inte i budgeten för ljud men kan vara intressant att veta vad folk tycker.

Ska man ha 2.1, 2.0 eller 5.1 system? Hur ska man för dela budgeten med receiver frontar sub etc.

Hur starka ska högtalarna vara utan att bli ovän med grannarna. Olika watt antal vad räcker till ett mellanstort rum.

Ska man köpa högtalare komplett eller var för sig.

Finns det några riklinjer att gå efter eller alla högtalare funkar tillsammans med varandra och med receivern? Typ som allt av samma märke.

Ni behöver till bygga en komplett inköpslista ska inte köpa denna veckan

Skickades från m.sweclockers.com

Regga dig på Minhembio.com!
Läs lite.
Ta in info.
Starta nån tråd.
Läs mer.

Lycka till.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]