Permalänk
Medlem

VPN till föräldrar

Hej,

Mina föräldrar har länge bott utomlands,men isenaste landet kunde de använda comhems parabol, om abbonemanget var skrivet på min bror.

Nu har de flyttat till Turkiet och det fungerar inte lämgre , och mer än webtv behöver de inte enligt de sjävla. Men då behöver de en VPN för att få tillgångar svensk webtv.

Vad rekommenderar ni? Det ska vara lätt får dom att hantera, även ifall jag kommer hjälpa till så skulle jag gärna slippa 24/7support från min sida

Tackar för hhjälp

Edit: ifall ni skulle kunna förklara hur enkelt det är att använda, gärna så åedagogist så att en förälder förstår. För art vara äelig har jag inte stor koll själv. Beroemede på tjänst, finns det ett program att använda?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag använder själv OVPN.se ifrån utlandet och det fungerar väldigt bra. Supporten håller också hög nivå och är väldigt kunniga om du nu skulle behöva ha hjälp.

Dom har bra guider och artiklar på sin hemsida som uppdateras ofta och håller dig uppdaterad om nya sårbarheter och nyheter.

Dom har förtillfället ingen egen klient utan kör med tex openvpn (Gratis) eller viscosity (Kostar) men håller på att utveckla en egen klient som är tänkt att bli släppt någon gång nu i april (förhoppningsvis).

Går du in på deras hemsida så kan du testa gratis i 5 timmar tror jag det var.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

TunnelBear är mycket billiga och fungerar riktigt enkelt och smidigt med ett eget program. Fungerar genom att välja land i en "drop-down" meny, sedan är det bara avv välja VPN av eller på. Går även att ställa in så att den auto-startar vid inloggning. Finns till flera plattformer. Trevlig support. Rekommenderas!

Finns mer att läsa här: https://www.tunnelbear.com/

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

CyberGhost, med premium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

TunnelBear är mycket billiga och fungerar riktigt enkelt och smidigt med ett eget program. Fungerar genom att välja land i en "drop-down" meny, sedan är det bara avv välja VPN av eller på. Går även att ställa in så att den auto-startar vid inloggning. Finns till flera plattformer. Trevlig support. Rekommenderas!

Finns mer att läsa här: https://www.tunnelbear.com/

Perfekt, ser riktigt bra ut för mina föräldrar!

Skrivet av leoNilsson:

CyberGhost, med premium.

Jaha, varför?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

AirVPN är mitt förslag. Topp kvalité med VPN till många länder samt lättanvänd mjukvara.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör med anonine samt så har jag en egen vpn-server.

Om du har möjlighet så kan du sätta upp en egen VPN-server, då är OpenVPN att föredra.
Alternativt om du sätter upp en egen router med pfsense så kan de koppla sig mot den med OpenVPN, finns gott om guider för det.

Permalänk
Medlem

Jag använder "Earth VPN" och är väldigt nöjd med deras tjänst. Du har möjlighet att komma åt din VPN från flera olika enheter samtidigt och tjänsten stödjs utav de flesta operativsystem. Samt så får jag ut cirka 75-85% av min nätverkshastighet med "stateful packet inspection" på med 128-bit MPPE enkryptering.

Visa signatur

Reason keeps escaping.

Permalänk
Medlem

Om man bara ska använda webbläsaren (chrome dock) så finns ju Hola.org, gratis funkar felfritt. Använder det själv och tycker det funkar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Jag kör dotVPN i Chrome och det är ju helt gratis och verkar fungera felfritt.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Jag tar också och rekommenderar OVPN.se. David är alltid snabb på att svara på mail och strävar efter att vara så transperant som möjligt. Av honom kan man få hjälp alla möjliga tider på dygnet. Än så länge har jag inte märkt av några större begränsningar med tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Jag tar också och rekommenderar OVPN.se. David är alltid snabb på att svara på mail och strävar efter att vara så transperant som möjligt. Av honom kan man få hjälp alla möjliga tider på dygnet. Än så länge har jag inte märkt av några större begränsningar med tjänsten

Det ser ju bra ut, men hur komplicerat är det att sätta igång det för en hyfsat ovan person? Jag tänker på mina föräldrar, som inte gör mycket mer än att kolla mail/bank och nu webbtv då.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Det ser ju bra ut, men hur komplicerat är det att sätta igång det för en hyfsat ovan person? Jag tänker på mina föräldrar, som inte gör mycket mer än att kolla mail/bank och nu webbtv då.

Beror på hur mycket datorvana dom har.

Följer dom guiden så borde det inte vara några problem. Annars kan du följa guiden och installera för dom igenom teamviewer.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Avstängd

http://www.mullvad.net/ allt färdigt i deras enkla programvara....bara markera var man vill få ipnr ifrån, Sverige,Nederländerna,kanada,usa,tyskland kostar 50kr/månad ... bara installera och sedan är allt redan förinställt! har själv 100Mbit internet och får ut precis det även efter krypteringen.

Permalänk
Rekordmedlem

Det handlar ju inte om att man bör kryptera förbindelsen, jag tycker du ska prova med Hola först.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt TunnelBear här nu i snart 6 månader och det fungerar riktigt bra så här långt. Enkelt att använda och känns som det går snabbt att byta mellan olika länder. Priset på $5 i månaden känns helt klart överkomligt tycker jag, men vet inte hur det står sig jämfört med andra VPN tjänster

Antalet länder är väl inte TunnelBears starka sida, dom har ett helt okay utbud men inte bäst i klassen om man säger så.

Canada
United States
United Kingdom
Germany
Japan
France
Netherlands
Italy
Ireland
Sweden
Switzerland
Spain
Singapore​
Australia*

* Unfortunately servers are ridiculously expensive in Australia so tunnelling down under is only available to paid users.

Source

Det går att använda TunnelBear gratis också, fast med begränsad data trafik (500 MB). Kan vara bra för att testa hur det fungerar, men det räckte inte långt för min egen del när man satte igång och streama.

En annan sak som är ganska irrelevant i sammanhanget men som jag personligen uppskattar väldigt mycket om är humorn som genomsyrar hela TunnelBear