PNY Optima III MLC SSD 120GB?

Permalänk
Inaktiv

PNY Optima III MLC SSD 120GB?

Har knappt hört talas om märket (bara sett det nämnas nånstans) och undrar om den här billiga SSD:n är nåt att ha?
Verkar väldigt billig för att ha MLC

Permalänk
Medlem

Det är budget lite kvalitet inblandad. Kontrollern är inte garanterad och verkar vara mest SandForce eller Silicon Motion. NAND verkar vara okej, har inte sett några direkta klagomål på den fronten.

Om du inte behöver mer utrymme skulle jag vilja påstå att det är ett utmärkt val för 500 kr. Om du köper den, återkom gärna med prestandaresultat och info om vilken kontroller du fick.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Tänkte köpa en till mig och en till min fru, kanske lite senare i månaden. Så länge disken har någorlunda vettig funktion
Återkommer med resultat isf

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Har knappt hört talas om märket (bara sett det nämnas nånstans) och undrar om den här billiga SSD:n är nåt att ha?
Verkar väldigt billig för att ha MLC

Det verkar ju som att de gjort en fuling och bytt väsentliga komponenter efter de initiala recensionerna. http://www.extremetech.com/extreme/184253-ssd-shadiness-kings...

Det betyder visserligen inte att den nuvarande specen nödvändigtvis är katastrofal men man kan ju inte lita på att recensioner är relevanta för enheten man köper.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det verkar ju som att de gjort en fuling och bytt väsentliga komponenter efter de initiala recensionerna. http://www.extremetech.com/extreme/184253-ssd-shadiness-kings...

Det betyder visserligen inte att den nuvarande specen nödvändigtvis är katastrofal men man kan ju inte lita på att recensioner är relevanta för enheten man köper.

Typiskt. Jag som precis köpte en sån... aja. Det är bara att hoppas att den fungerar bra oavsett komponenter.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Typiskt. Jag som precis köpte en sån... aja. Det är bara att hoppas att den fungerar bra oavsett komponenter.

Inga större problem. SF-kontrollers kan leverera tillräcklig prestanda i de allra flesta situationer. Jag har en A-data S511 i min laptop och märker inte att den skulle vara långsammare än min MX100. PNY garanterar ju dessutom att det ska vara finfint NAND i den, så för priset är det ju riktigt bra. Alla andra SF-diskar går ju för betydligt mer.

PNY försöker ju inte heller dölja eller smyga med att de använder olika kontrollers. Det står ingen kontroller listad i specsen som för deras andra SSDer. Lite fult att de skickar SM-kontrollers till recensenter, men samtidigt är intressant att de hur just dessa presterar. SF-diskar är ju inte särskilt spännande...

Imo har PNY uppfört sig tillräckligt bra. De levererar ju ändå en rätt trevlig budgetdisk till ett riktigt bra pris. Bra att de har koll på vilka hörn de kan skära i och hur mycket.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LaoLao:

Typiskt. Jag som precis köpte en sån... aja. Det är bara att hoppas att den fungerar bra oavsett komponenter.

Posta gärna lite benchmarks

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Inga större problem. SF-kontrollers kan leverera tillräcklig prestanda i de allra flesta situationer. Jag har en A-data S511 i min laptop och märker inte att den skulle vara långsammare än min MX100. PNY garanterar ju dessutom att det ska vara finfint NAND i den, så för priset är det ju riktigt bra. Alla andra SF-diskar går ju för betydligt mer.

PNY försöker ju inte heller dölja eller smyga med att de använder olika kontrollers. Det står ingen kontroller listad i specsen som för deras andra SSDer. Lite fult att de skickar SM-kontrollers till recensenter, men samtidigt är intressant att de hur just dessa presterar. SF-diskar är ju inte särskilt spännande...

Imo har PNY uppfört sig tillräckligt bra. De levererar ju ändå en rätt trevlig budgetdisk till ett riktigt bra pris. Bra att de har koll på vilka hörn de kan skära i och hur mycket.

Om jag förstått det rätt så var det tänkt att den skulle ha SM-kontrollern till alla, men leverantören kunde inte förse dem med tillräcklig mängd kretsar. Därför fick de göra som de gjorde.
De har som sagt, aldrig påstått, ena eller andra kretsen, och prestandan är inte så olik, båda versionerna fungerar bra som en SSD ska. Finns ju många budget SSD där ute som just kör SF-kretsar, så det är väl mer tur om du får "den rätta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Inga större problem. SF-kontrollers kan leverera tillräcklig prestanda i de allra flesta situationer. Jag har en A-data S511 i min laptop och märker inte att den skulle vara långsammare än min MX100. PNY garanterar ju dessutom att det ska vara finfint NAND i den, så för priset är det ju riktigt bra. Alla andra SF-diskar går ju för betydligt mer.

PNY försöker ju inte heller dölja eller smyga med att de använder olika kontrollers. Det står ingen kontroller listad i specsen som för deras andra SSDer. Lite fult att de skickar SM-kontrollers till recensenter, men samtidigt är intressant att de hur just dessa presterar. SF-diskar är ju inte särskilt spännande...

Imo har PNY uppfört sig tillräckligt bra. De levererar ju ändå en rätt trevlig budgetdisk till ett riktigt bra pris. Bra att de har koll på vilka hörn de kan skära i och hur mycket.

Det låter betryggande. Finns det något sätt att se vilken controller man har fått?

Skrivet av Loxus:

Posta gärna lite benchmarks

Vi får se. Detta är första gången jag provar att byta hårddisk och dessutom på en annans dator, så hoppas inte på för mycket.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Det låter betryggande. Finns det något sätt att se vilken controller man har fått?

På baksidan står det firmwareversion. Står det något i stil med N307A har du Silicon Motion-kontrollern. Står det ~5.4.1 har du en SandForce-kontroller.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hur kommer det sig att den drar 2,5W i drift och 0,5W i standby?
Jämfört med Samsung 850 Evo som drar 0,1W resp. 0,05W. Eller Intel 530 som drar 0,2W resp. 0,13W?

Är dessa siffror att bry sig?

Jag är påväg att köpa en SSD till min laptop med SATA I. Är PNY disken då ett bra val då jag endå bara har SATA I?

Permalänk
Medlem

Skit. Köpte 1 gick sönder efter 2 månader fick en ersättare som gav upp efter 5 månader så aldrig mer PNY crap.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Hur kommer det sig att den drar 2,5W i drift och 0,5W i standby?
Jämfört med Samsung 850 Evo som drar 0,1W resp. 0,05W. Eller Intel 530 som drar 0,2W resp. 0,13W?

Är dessa siffror att bry sig?

Jag är påväg att köpa en SSD till min laptop med SATA I. Är PNY disken då ett bra val då jag endå bara har SATA I?

850 EVO har dessa extremt låga värdena pga sin 3D NAND, som är väldigt effektivt. Har man en strömslukande "CPU" (i SSDn) så vill den ha mycket, för att ge bra prestanda, något som skiljer sig från kontroller till kontroller. Även gen av NAND kan skilja sig, där Intel 530 drar mindre än 520, med den största skillnaden är att man gått över till lägre nm teknik.

Till en laptop vill du ha så lågt effekt uttag som möjligt, men tänk även på att även om en disk drar mer än en annan i "skrivning/läsning" så kanske den är bättre med lägre idle, då det är det en SSD gör för det mesta (speciellt i en gammal Sata 1 laptop).

Oavsett så brukar ofta de flesta gamla mekaniska HDD dra mer än en SSD i slutändan, eftersom att SSDn är snabbare och därför spenderar mer tid i Idle läge. Eftersom de mekaniska diskarna ofta blir flaskhalsen så sitter de och tuggar på max förbrukning stor del av tiden.

Det kan dock också få oväntade effekter, som att batteriet kan laddas ur snabbare, om du jobbar mycket, eftersom datorn faktiskt kan jobba effektivt snabbare med en SSD. Det gör att CPUn och resten av datorn drar mer effekt (men då ger mer prestanda så klart). Resultatet kan ändå vara kortare batteritid vid hård jobb.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

850 EVO har dessa extremt låga värdena pga sin 3D NAND, som är väldigt effektivt. Har man en strömslukande "CPU" (i SSDn) så vill den ha mycket, för att ge bra prestanda, något som skiljer sig från kontroller till kontroller. Även gen av NAND kan skilja sig, där Intel 530 drar mindre än 520, med den största skillnaden är att man gått över till lägre nm teknik.

Till en laptop vill du ha så lågt effekt uttag som möjligt, men tänk även på att även om en disk drar mer än en annan i "skrivning/läsning" så kanske den är bättre med lägre idle, då det är det en SSD gör för det mesta (speciellt i en gammal Sata 1 laptop).

Oavsett så brukar ofta de flesta gamla mekaniska HDD dra mer än en SSD i slutändan, eftersom att SSDn är snabbare och därför spenderar mer tid i Idle läge. Eftersom de mekaniska diskarna ofta blir flaskhalsen så sitter de och tuggar på max förbrukning stor del av tiden.

Det kan dock också få oväntade effekter, som att batteriet kan laddas ur snabbare, om du jobbar mycket, eftersom datorn faktiskt kan jobba effektivt snabbare med en SSD. Det gör att CPUn och resten av datorn drar mer effekt (men då ger mer prestanda så klart). Resultatet kan ändå vara kortare batteritid vid hård jobb.

Lysande svar, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

På baksidan står det firmwareversion. Står det något i stil med N307A har du Silicon Motion-kontrollern. Står det ~5.4.1 har du en SandForce-kontroller.

Ah. Det är så många siffror men bland annat står det "SSD2SC120G1SA754D117-551" men på ett annat ställe står det Firmware Rev N1114B". Den långa beteckningen som avslutas med 551 tolkar jag som att det är en Sand Force?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ah. Det är så många siffror men bland annat står det "SSD2SC120G1SA754D117-551" men på ett annat ställe står det Firmware Rev N1114B". Den långa beteckningen som avslutas med 551 tolkar jag som att det är en Sand Force?

Nej, du har faktiskt Silicon Motion-kontrollern. Nxxx(x)X och (x=siffra X=bokstav) är formatet för SMI-firmware.
Har du lust att dra en runda IOPS-test med AS SSD? Det här var ju riktigt intressant.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, du har faktiskt Silicon Motion-kontrollern. NxxxxX (x=siffra X=bokstav) är formatet för SMI-firmware.
Har du lust att dra en runda IOPS-test med AS SSD? Det här var ju riktigt intressant.

Ah! Nu kopplar jag hur man ska uttolka N307A kontra ~5.4.1. Det handlar om att jag har en fyrsiffrig revision. Huvudet är inte alltid på skaft. Tack för hjälpen. Gällande prestandatest får vi se, som jag skrev ovan är det här första bytet och på en annans dator; med andra ord är jag oerhört oinsatt vad det gäller hårdvarumekande och hårdvarutestande.

Edit: Kan tillägga att det åtminstone står copyright 2014 på kartongen men i övrigt hittar jag inget tillverkardatum.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Ah! Nu kopplar jag hur man ska uttolka N307A kontra ~5.4.1. Det handlar om att jag har en fyrsiffrig revision. Huvudet är inte alltid på skaft. Tack för hjälpen. Gällande prestandatest får vi se, som jag skrev ovan är det här första bytet och på en annans dator; med andra ord är jag oerhört oinsatt vad det gäller hårdvarumekande och hårdvarutestande.

Edit: Kan tillägga att det åtminstone står copyright 2014 på kartongen men i övrigt hittar jag inget tillverkardatum.

Det går jättesnabbt och är jättelätt att testa. Här är en direktlänk till senaste AS SSD i portabelt format. Ladda ner, packa upp, kör, välj iops istället för MB/s under view och tryck på start. När testet är klart efter några minuter tar du en screenshot och lägger upp här.
Men jag kan ju självklart inte tvinga dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, du har faktiskt Silicon Motion-kontrollern. Nxxx(x)X och (x=siffra X=bokstav) är formatet för SMI-firmware.
Har du lust att dra en runda IOPS-test med AS SSD? Det här var ju riktigt intressant.

Från min 480GB med SM kontroller.

Permalänk
Medlem

Det ser ju riktigt lovande ut. Med ångerrätt finns det ingen större anledning att välja MX100 över denna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Skit. Köpte 1 gick sönder efter 2 månader fick en ersättare som gav upp efter 5 månader så aldrig mer PNY crap.

Det där lät mindre bra.

Sedan förstår jag inte varför man ska välja sådan pytteliten SSD!
Det känns dumsnålt när framförallt nya spel växer så det knakar, gå upp till minst 250 GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alpha77:

Det där lät mindre bra.

Sedan förstår jag inte varför man ska välja sådan pytteliten SSD!
Det känns dumsnålt när framförallt nya spel växer så det knakar, gå upp till minst 250 GB

För min del handlar det mest om ekonomiska orsaker. Annars hade jag köpt en på 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Det där lät mindre bra.

Sedan förstår jag inte varför man ska välja sådan pytteliten SSD!
Det känns dumsnålt när framförallt nya spel växer så det knakar, gå upp till minst 250 GB

Eller smartsnålt. Jag fyller cirka 60 GB av en hårddisk (allt inräknat) så jag vet inte riktigt vad jag ska ha de där extra GB:n till: spel jag inte spelar?.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sveaklockare:

Hur kommer det sig att den drar 2,5W i drift och 0,5W i standby?
Jämfört med Samsung 850 Evo som drar 0,1W resp. 0,05W. Eller Intel 530 som drar 0,2W resp. 0,13W?

Är dessa siffror att bry sig?

Jag är påväg att köpa en SSD till min laptop med SATA I. Är PNY disken då ett bra val då jag endå bara har SATA I?

Skrivet av Paddanx:

850 EVO har dessa extremt låga värdena pga sin 3D NAND, som är väldigt effektivt. Har man en strömslukande "CPU" (i SSDn) så vill den ha mycket, för att ge bra prestanda, något som skiljer sig från kontroller till kontroller. Även gen av NAND kan skilja sig, där Intel 530 drar mindre än 520, med den största skillnaden är att man gått över till lägre nm teknik.

Till en laptop vill du ha så lågt effekt uttag som möjligt, men tänk även på att även om en disk drar mer än en annan i "skrivning/läsning" så kanske den är bättre med lägre idle, då det är det en SSD gör för det mesta (speciellt i en gammal Sata 1 laptop).

Oavsett så brukar ofta de flesta gamla mekaniska HDD dra mer än en SSD i slutändan, eftersom att SSDn är snabbare och därför spenderar mer tid i Idle läge. Eftersom de mekaniska diskarna ofta blir flaskhalsen så sitter de och tuggar på max förbrukning stor del av tiden.

Det kan dock också få oväntade effekter, som att batteriet kan laddas ur snabbare, om du jobbar mycket, eftersom datorn faktiskt kan jobba effektivt snabbare med en SSD. Det gör att CPUn och resten av datorn drar mer effekt (men då ger mer prestanda så klart). Resultatet kan ändå vara kortare batteritid vid hård jobb.

Skrivet av sveaklockare:

Lysande svar, stort tack!

Samsung har väl alltid uppgett fel siffror för förbrukning så det du säger stämmer inte och har inget med 3D-NAND att göra, något du kan se i Anandtechs grafer här: http://www.anandtech.com/show/8747/samsung-ssd-850-evo-review...

Visst, 850 drar mindre, men fortfarande 1,6-1,7W vid läs och skriv, visserligen lite lägre än andra SSD men långt ifrån Samsungs egna siffror.

Dessutom gäller dessa siffror från/till buffertminnet och inte TLC-skrivningarna direkt, då går förbrukningen upp till det dubbla:

Citat:

Load power consumption is also exceptional, although once again I should note that the writes are hitting the SLC buffer, which is more power efficient than writing to the TLC array. Right after I stopped writing to the drive I saw the power consumption increase to ~3W while the drive was reading data from SLC and writing it to TLC

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Har knappt hört talas om märket (bara sett det nämnas nånstans) och undrar om den här billiga SSD:n är nåt att ha?
Verkar väldigt billig för att ha MLC

Vet inte om jag haft tur eller inte, men jag har en PNY SSD och den har rullat på felfritt i ett par år nu.

Visa signatur

[Bärbara]: Steam Deck | SteamOS, Lenovo A275 | Win10
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Stationär3]: AMD A10 | R7 | Kbuntu
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Dator: HP 6910p
SSD: PNY OPTIMA 120GB

Jag trodde jag hade SATA I men kommer ju över 150 MB/s? Har förövrigt uppdaterat Chipset samt stängt av ett gäng saker i windows enl. (http://www.disk-partition.com/kb/tips-ssd-optimization-window...)

Vad tycks?

EDIT:

Varför säger den att jag kör storahci och inte mshdc som det står i Device Manager?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Samsung har väl alltid uppgett fel siffror för förbrukning så det du säger stämmer inte och har inget med 3D-NAND att göra, något du kan se i Anandtechs grafer här: http://www.anandtech.com/show/8747/samsung-ssd-850-evo-review...

Visst, 850 drar mindre, men fortfarande 1,6-1,7W vid läs och skriv, visserligen lite lägre än andra SSD men långt ifrån Samsungs egna siffror.

Dessutom gäller dessa siffror från/till buffertminnet och inte TLC-skrivningarna direkt, då går förbrukningen upp till det dubbla:

Även om du kan ha helt rätt med Samsungs uppgifter så glömmer du bort den viktigaste delen här.

typ 90% av en SSDs förbrukning är IDLE.

Om de drar en W eller 2 mer eller mindre i load, påverkar ditt batteri minimalt.
Dagens diskar är så snabba att de utför alla operationer nästan direkt, och sen går i vila.
"In slumber mode the 850 EVO is one of the most efficient drives we have seen..."

Därför håller jag fast vid mitt påstående att 850 diskarna är otroligt energieffektiva, då de är snabba som bara attan, gör klart jobbet snabbt (och då spenderar mindre tid i "hög förbrukningsläge"), för att sen gå i djuuup idle, där de sparar mycket batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sveaklockare:

Dator: HP 6910p
SSD: PNY OPTIMA 120GB

Jag trodde jag hade SATA I men kommer ju över 150 MB/s? Har förövrigt uppdaterat Chipset samt stängt av ett gäng saker i windows enl. (http://www.disk-partition.com/kb/tips-ssd-optimization-window...)

Vad tycks?

EDIT:

Varför säger den att jag kör storahci och inte mshdc som det står i Device Manager?

http://i58.tinypic.com/r9hd37.png

http://i60.tinypic.com/dyzqo.png

Accesstid ser lite hög ut, men jag vet inte hur det testas så det kan vara sata-bussen som flaskar där också. Annars är det nog det faktum att 120GB SSD:er inte har samma bandbredd som större enheter då de har färre minneskretsar och därmed lägre bussbredd mot flashet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Accesstid ser lite hög ut, men jag vet inte hur det testas så det kan vara sata-bussen som flaskar där också. Annars är det nog det faktum att 120GB SSD:er inte har samma bandbredd som större enheter då de har färre minneskretsar och därmed lägre bussbredd mot flashet.

Ja jag håller med, accesstiden är 3-4 ggr vad elixyr fick tidigare i tråden. Medan övriga data är hälften. Jaja, datorn är iaf en riktigt raket nu i jämförelse med hdd'n som låg och jobbade nästan hela tiden.

Men visst måste är det vara sata II i datorn?

Är storahci rätt? Varför inte msahci som för elixir?

Permalänk
Medlem

Det är intels ahci drivare vs microsofts som är som standard i windows installationen.

Förmodar då att jag kör win7s egna ahci istället för intels. Ssdn sitter i ett h97 mobo. Har nu fyllt Min optima till 50%. Ska testa ikväll igen vad den får i as-ssd

Sen är det sata2 i den laptopen ja.