Permalänk
Inaktiv

Uppgradera till 1150 Broadwell?

Jag behöver byta mitt moderkort och tänker då att det är ganska onödigt att skaffa ett nytt 1155-kort, så jag funderade på om det är värt att uppgradera till kommande Broadwell-processorerna.
"Vänta till Skylake" tänker ni säkert då, men är inte dessa DDR4? Det skulle alltså bli en mycket större investering då jag kan använda mina nuvarande minnen på Broadwell.

Tips på hur jag ska göra?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

nej, broadwell har inget intressant om du ska spela. men vill du ha en sval, tyst och energieffektiv processor så kan du göra det
http://www.sweclockers.com/nyhet/20248-intel-core-i7-5775c-oc...

vänta till skylake istället. Skylake kommer både DDR4 men även DDR3 så man kan ska nog kunna använda DDR3 också.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

nej, broadwell har inget intressant om du ska spela. men vill du ha en sval, tyst och energieffektiv processor så kan du göra det
http://www.sweclockers.com/nyhet/20248-intel-core-i7-5775c-oc...

vänta till skylake istället. Skylake kommer både DDR4 men även DDR3 så man kan ska nog kunna använda DDR3 också.

Åhå? Både och alltså? Då kan det ju faktiskt vara värt att vänta.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon42512:

Åhå? Både och alltså? Då kan det ju faktiskt vara värt att vänta.

jag skulle rekommendera att man gör det då prestandamässigt är det inte värt att gå till haswell eftersom kostnaden är för hög än vad man hade fått i prestanda ökning. (antar att du sitter på 3570K/3770k eller liknande ifrån ivy bridge).

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

jag skulle rekommendera att man gör det då prestandamässigt är det inte värt att gå till haswell eftersom kostnaden är för hög än vad man hade fått i prestanda ökning. (antar att du sitter på 3570K/3770k eller liknande ifrån ivy bridge).

Jag har en 2500K, så Sandy Bridge t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag har en 2500K, så Sandy Bridge t.o.m.

Om det är bråttom så är väl Broadwell smartast, men kan du vänta på Skylake så..

Permalänk
Medlem

Köpa begagnade haswell grejer.

Med swec marknad har jag slutat köpa nytt

Allt jag har i dag är köpt här på marknaden. Skärm, tb, möss, chassis, psu, mobo, cpu, ram, gfx. Om jag räknar snabbt så ligger jag på ca 55% av nypris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Om det är bråttom så är väl Broadwell smartast, men kan du vänta på Skylake så..

Jag kan nog vänta. Hade ju tänkt att vänta tills Broadwell allra minst och det är ju inte långt emellan.

Skrivet av zeleni:

Köpa begagnade haswell grejer.

Med swec marknad har jag slutat köpa nytt

Allt jag har i dag är köpt här på marknaden. Skärm, tb, möss, chassis, psu, mobo, cpu, ram, gfx. Om jag räknar snabbt så ligger jag på ca 55% av nypris.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan säkert hitta bra grejer, men jag vill ha lite bättre garantier än så.
Eller, det vore väl om man hittade nåt billigt s2011 då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Jag kan nog vänta. Hade ju tänkt att vänta tills Broadwell allra minst och det är ju inte långt emellan.

Man kan säkert hitta bra grejer, men jag vill ha lite bättre garantier än så.
Eller, det vore väl om man hittade nåt billigt s2011 då...

Du får oftast med kvitto, flera komponenter har långa garantitider. Har aldrig haft några problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zeleni:

Du får oftast med kvitto, flera komponenter har långa garantitider. Har aldrig haft några problem med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Tur för dig. Det är inte ett alternativ för mig.

Permalänk
Inaktiv

Läste sweclockers nyhet om Skylake och det står att det får stöd för DDR3L. Betyder det att jag inte kan använda mina befintliga minnen då? Har 1600 MHz 1,65V (som jag kör i 1333 MHz och 1,5V)