Hur hög cpu användning är "Normalt" när man spelar spel?

Permalänk
Medlem

Hur hög cpu användning är "Normalt" när man spelar spel?

Hade ett problem igår med att mina laddningstider i Dragon Age:Inquisition blev extremt långsamma. Kollade på aktivitetshanteraren och såg artt cpu användningen låg på lite över 40 procent för spelet. Detta borde väl vara rätt normalt?
Jag märkte också att andra äldre spel blivit långsammare, så jag misstänker att det inte hade med själva spelandet att göra utan snarare andra program som kördes i bakgrunden.
Idag är allt tillbaka som vanligt. Tänkte bara informera mig lite om saken så jag inte är lika handfallen om det händer igen.

Permalänk
Medlem

jag gissar att du har spelet installerat på en äldre hårddisk som börjar bli ganska full, stämmer det?

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Nope. Helt ny hårddisk. Köpte datorn i December. Och hälften av hårddiskens utrymme på 1 Tb är ledigt.
Just långsamheten har dessutom bara hänt en gång under tiden sen jag köpte den. Det enda problemet med hårddisken annars är att den gör lite högljudda vibrationsläten ibland.

Permalänk
Medlem

Rent generellt beror det mycket på spelet hur mycket processor kraft den drar. Vissa spel är mer tunga och kräver mer av CPU, medans andra inte kräver så mycket kraft.

Det finns de spel som är mer beroende av GPU än CPU, och andra där båda är väldigt viktigt.

Edit: Eftersom det är laddningstider ska du kolla på HDD. Vad har du för hårddisk? Om det bara hänt en gång skulle jag inte vara så orolig. Det kanske var extra mycket data den var tvungen att hämta. Då kan det ta lite längre tid. Om du vill att det ska gå lite snabbare kan du ju alltid skaffa SSD och lägga in spelen där. Laddtider kan gå lite snabbare då även om prestanda annars inte kommer vara så annorlunda.

Permalänk
Medlem

CPU-användningen beror helt och hållet på vilket spel du spelar, och hur mycket dina andra komponenter används. Om ett spel t.ex. använder 40% CPU under spelets gång så betyder det att spelet inte behöver mer än 40% CPU för att producera ett visst antal bilder per sekund. Om man t.ex. har Vsync på så begränsas fps:en, och då kanske inte all kraft från CPUn behövs. Det kan också hända att t.ex. grafikkortet inte klarar av att producera så många bilder per sekund som önskas, vilket gör att CPUn inte behöver gå på max för att mata data till grafikkortet.

När spelet laddar så spelar dock inte grafikkortet någon större roll, utan då är det främst hårddisken och CPUn som används. Om CPUn inte jobbar max vid laddning så är det mycket sannolikt hårddisken som agerar flaskhals. Detta är väldigt vanligt, eftersom en hårddisk är extremt långsam jämfört med t.ex. RAM-minnen. Om 40% CPU används vid laddning så betyder det troligtvis att hårddisken helt enkelt läser i en sån takt att CPUn inte behöver jobba mer än 40% för att hantera datan. Detta kan som du misstänker orsakas av att hårddisken t.ex. har annat att göra samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arbogast:

Nope. Helt ny hårddisk. Köpte datorn i December. Och hälften av hårddiskens utrymme på 1 Tb är ledigt.
Just långsamheten har dessutom bara hänt en gång under tiden sen jag köpte den. Det enda problemet med hårddisken annars är att den gör lite högljudda vibrationsläten ibland.

Tänk såhär: laddningstider är helt irrelevant för CPU:n, det är mestadels en fråga om att skyffla data från oc htill hårddisken med rudimentära matematiska operationer för uppacknign av sagda data. Kika på hårddiskens belastning under laddningstiderna istället så ser du nog att den kiknar totalt.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.